|

اصلاح یارانه‌ها در زمان نادرست!

ماجرا از جایی آغاز شد که رئیس بانک مرکزی دولت ابراهیم رئیسی حذف ارز ترجیحی را اصلاح نظام یارانه‌ها نامید و اثر تورمی ناشی از آن بر اقتصاد را کمتر از 10 درصد عنوان کرد؛ زمانی که علی صالح‌آبادی با شرکت در یک برنامه تلویزیونی تصمیمات کارشناسی‌نشده و عجولانه اقتصادی دولت را عادلانه‌سازی یارانه‌ها نامید و عنوان کرد تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای تخصیص کالابرگ فراهم نشود، پرداخت یارانه نقدی ادامه می‌یابد.

محمدمهدی مزروعی-تحلیلگر مسائل اقتصادی:‌ ماجرا از جایی آغاز شد که رئیس بانک مرکزی دولت ابراهیم رئیسی حذف ارز ترجیحی را اصلاح نظام یارانه‌ها نامید و اثر تورمی ناشی از آن بر اقتصاد را کمتر از  10 درصد عنوان کرد؛ زمانی که علی صالح‌آبادی با شرکت در یک برنامه تلویزیونی تصمیمات کارشناسی‌نشده و عجولانه اقتصادی دولت را عادلانه‌سازی یارانه‌ها نامید و عنوان کرد تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای تخصیص کالابرگ فراهم نشود، پرداخت یارانه نقدی ادامه می‌یابد.

یارانه نقدی که عنوان می‌شد به 90 درصد از افراد جامعه تعلق می‌گیرد، ولی در زمان عملی‌شدن این وعده مهم و سرنوشت‌ساز شاهد یکی دیگر از انحرافات سیاسی- اقتصادی دولت انقلابی بودیم؛ تا جایی که با تکیه بر آمار ارائه‌شده یارانه بیش از 50 درصد خانوارهای شهری در مرحله اول این واریزها قطع و همین عمل سبب ایجاد نارضایتی و اعتراضات در هفته اخیر شد تا علاوه بر نارضایتی اکثر مردم نسبت به گرانی‌های افسارگسیخته و تصمیمات غیرکارشناسانه پی‌درپی دولت در این زمینه، برخی از رسانه‌های رسمی حامی دولت نیز دست به مخالفت علنی نسبت به تصمیمات دولت سیزدهم بزنند و مسیر خود را در این زمینه از دولت جدا کنند.

دولت ریسک بزرگی درخصوص حذف ارز ترجیحی انجام داد که نتیجه آن همین افزایش سرسام‌آور قیمت کالاهای مختلف بود و به یکی، دو قلم از اجناسی که ارز ترجیحی شامل آنها می‌شد، اکتفا نکرد. اثربخشی آن اقدام به عوامل مختلفی بستگی دارد و از آن جمله می‌توان به جنبه‌های بین‌المللی اشاره کرد که نمونه بارز آن جنگ روسیه و اوکراین و سردرگمی در عرصه‌های جهانی نسبت به این موضوع بود و همچنین بزرگ‌ترین اشتباه دولت در آزادسازی قیمت‌ها همین اقدام عجولانه جراحی اقتصادی پیش از توافق برجام بود.

همان‌گونه که واضح است جراحی به اصطلاح اقتصادی باید زمانی اتفاق بیفتد که کشور درگیر تحریم‌های آمریکا نباشد و همین‌طور به دلیل نپیوستن به معاهده اف‌ای‌تی‌اف درگیر تحریم‌های بانکی و گوشه‌گیری در جهان نباشیم.

تصمیمات غیرکارشناسانه دولت در آغاز این جراحی، در زمان بحران فراگیر جهانی بود. جایی که تمامی کشورهای دنیا با آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین دچار بحران اقتصادی شدند و با توجه به تهدید جنگ اتمی از سوی روسیه و همچنین درگیری شدید کشور اوکراین که از آن با عنوان انبار جهانی غله یاد می‌شود، کشورهای جهان با کمبود مواد غذایی مواجه شدند و ایران نیز از این مسئله در امان نبوده و از طرف دیگر این اتفاق زمانی رخ داده که کشور دچار بحران اقتصادی بوده و درآمد قابل توجهی با توجه به سیاست‌های اشتباه اقتصادی دولت و تحریم‌های ظالمانه آمریکا و عدم فروش نفت حتی به مقدار ضروری را ندارد.

با تداوم رکود اقتصادی، افزایش تورم و سقوط ارزش پول ملی، قدرت خرید طبقه متوسط کاهش می‌یابد و این طبقه را به سوی فقر مطلق سوق می‌دهد که این عمل موجب نابودی اقتصاد بیمار ایران می‌شود.


 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها