|

وزارت بهداشت رسالت نظارتی خود را از یاد برده است

پاندمی کرونا تمام معادلات را در دست‌کم دو‌سال‌ونیم اخیر بر هم زده است. همه‌گیری‌ای که این‌قدر صنم داشت که شاه‌صنم درون آن گم شد. درگیرشدن وزارت بهداشت در فرایند نفس‌گیر و رازآلود پاندمی کرونا در سال نخست و سپس مدیریت ایجاد حواشی و کنترل پساحواشی واکسیناسیون و بسیار مسائل سیاسی و غیرسیاسی دیگر سبب شد که امر مهم تمایل و نگرش عمومی مردم به‌خصوص بانوان در موضوع جوان‌سازی و تکنیک‌های طبی تزریق ژل، مغفول واقع شود.

‌ستاره جاوید:پاندمی کرونا تمام معادلات را در دست‌کم دو‌سال‌ونیم اخیر بر هم زده است. همه‌گیری‌ای که این‌قدر صنم داشت که شاه‌صنم درون آن گم شد. درگیرشدن وزارت بهداشت در فرایند نفس‌گیر و رازآلود پاندمی کرونا در سال نخست و سپس مدیریت ایجاد حواشی و کنترل پساحواشی واکسیناسیون و بسیار مسائل سیاسی و غیرسیاسی دیگر سبب شد که امر مهم تمایل و نگرش عمومی مردم به‌خصوص بانوان در موضوع جوان‌سازی و تکنیک‌های طبی تزریق ژل، مغفول واقع شود.

نتیجه درگیری وزارت بهداشت در مسائل مهم دیگر، طب زیبایی را از امری ضروری به طبی غیرضروری تبدیل کرد؛ به‌طوری‌که غیرپزشکان جسارت و شهامت پیدا کردند با گذراندن دوره‌های آموزشی خیلی کوتاه حتی در حد یک یا چند روز، سردمدار تزریق ژل و جوان‌سازی و زیباسازی در مراکزی غیر از کلینیک‌ها و مطب‌ها باشند. چه بسا برخی کلینیک‌ها و مطب‌ها صرفا به چشم یک تکنیسین به تزریق‌کننده نگریسته و هیچ مدرک موثق پزشکی یا طبابت از او مطالبه نمی‌کنند.

اهمیت مغفول‌ماندن نقش نظارتی وزارت بهداشت بر جامعه تکنیسین‌های غیرپزشک که داعیه‌دار تزریق ژل و فرایند جوان‌سازی هستند، زمانی مشهود می‌شود که ناآگاهی مردم و نبود نظارت بر عملکرد مراکز غیرطبی، منجر به بروز حوادثی می‌شود که گاه قابل جبران نیست. شاید بتوان در نگاه اول تقصیر را به گردن فرد و متقاضی انداخت و وانمود کرد که مسئولیت انتخاب‌های هر فردی، با خود اوست اما مسئله مهم‌تر، مسئولیت مدنی و اجتماعی وزارت بهداشت در کنترل کامل مارکت طب زیبایی برای مدیریت بحران‌ها و هزینه‌های حاصل از بحران‌هایی است که به سیستم بهداشت و درمان کشور وارد می‌شود.

علاوه بر رسالت آگاهی‌رسانی به مردم به‌خصوص جامعه بانوان که در قیاس با جامعه آقایان، بیشتر روی مسئله جوان‌سازی و زیبایی خود دقیق و حساس هستند و این امر مهم، هم بر عهده رسانه‌های جمعی و هم بر عهده پزشکان فرهیخته فعال در حوزه زیبایی‌ است، تبعات حاصل از بی‌توجهی به شفاف‌سازی بانوان نسبت به این طب جنجالی و نوپدید، عوارض بزرگ‌تر و کلان‌تری به دنبال دارد.‌ گپ‌و‌گفتی که با بانوان آسیب‌دیده از تزریق محصولات نامرغوب و ارزان در مراکز زیرزمینی و فاقد مجوز پزشکی و بهداشتی داشتم، همه نشان از شکستگی اعتماد‌به‌نفس و روند حضورشان در اجتماع و حتی در محیط خانواده بوده است. مادران یا دختران جوانی که برای جوان‌سازی یا زیباسازی، فریب تبلیغات دهان‌پرکن را خورده و بدن سالم و ارزشمند را به دست کسانی سپرده‌اند که آنان هم ناخواسته، با عدم تسلط بر طب زیبایی، بر پیکر فرد آسیب وارد کرده‌اند.

در تزریق‌های پیشرفته طبی که از فیلرها برای اصلاح وجهه بیرونی عضو خاصی استفاده می‌شود، کاملا ضروری و اساسی است که تزریق‌کننده، طبیب باشد و آناتومی انسانی را گذرانده و پاس کرده باشد و خدای ناکرده ژل را به محل اشتباه تزریق نکند. اکنون که پاندمی کرونا رنگ باخته و دیگر اولویت نخست سیستم بهداشت و درمان کشور نیست، وقت آن است که وزارت فخیمه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور از حریم امن خود خارج شده و سری به مراکز زیرزمینی‌ای بزند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت نمی‌گوییم برای سودجویی بلکه جهت کارآفرینی و رفع نیاز متقاضی، اقدام به فعالیت در عرصه‌ای کرده‌اند که شاید در کوتاه‌مدت سلامت فرد در اشل کوچک و سلامت روانی جامعه در اشل بزرگ را نادیده بگیرد اما در بلندمدت عوارض جبران‌ناپذیری دارد که دود آن در وهله اول به چشم خودمان خواهد رفت؛ چراکه قربانیان این ناآگاهی اجتماعی و سرگرم‌بودن وزارت بهداشت به مسائل دیگر، بانوانی هستند که یا مادران این مرزوبوم هستند یا کسانی‌اند که دیر یا زود تربیت نسل‌های آینده را بر عهده خواهند گرفت و آسیب روحی روانی حاصل از عدم نظارت بهداشتی عمومی را به فرزندان خود منتقل خواهند کرد.

به همین روی بر ذمه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است که در اولین فرصت مطالعاتی ممکن، طرحی نظارتی و حتی ضربتی برای بررسی مراکز غیرپزشکی اختصاص دهد که شجاعانه و جسورانه بدون دانش پزشکی، اقدام به اموری کرده‌اند که همگان درباره عوارض چاپ خاطرات حاصله و روح‌های افسرده پشیمان، در رسانه‌های مجازی کم نخواندیم.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها