|

اطلاع‌رسانی برای پیشگیری از اچ‌آی‌وی بدون صحبت از لوازم پیشگیری از بارداری ممکن نیست

معضلات مبتلایان به بیماری اچ‌آی‌وی زمانی حادتر می‌شود که آنها نه‌تنها از حمایتی برخوردار نیستند، بلکه مجبور شوند خودشان هم به‌عنوان سرپرست خانوار مسئولیت یک خانواده را بر دوش بکشند. ناگفته پیداست که چنین وظیفه‌ای با وجود محدودیت‌های متعدد برای زنان دشوارتر هم رخ می‌نماید.


اطلاع‌رسانی برای پیشگیری از اچ‌آی‌وی بدون صحبت از لوازم پیشگیری از بارداری ممکن نیست

معضلات مبتلایان به بیماری اچ‌آی‌وی زمانی حادتر می‌شود که آنها نه‌تنها از حمایتی برخوردار نیستند، بلکه مجبور شوند خودشان هم به‌عنوان سرپرست خانوار مسئولیت یک خانواده را بر دوش بکشند. ناگفته پیداست که چنین وظیفه‌ای با وجود محدودیت‌های متعدد برای زنان دشوارتر هم رخ می‌نماید. «خسرو منصوریان»، مؤسس انجمن احیای ارزش‌ها نیز در پاسخ به این سؤال که انجمن احیای ارزش‌ها به‌صورت تقریبی از چه تعداد زن سرپرست خانوارِ مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی یا فرزند یتیم‌مانده از ایدز حمایت کرده و این حمایت‌ها شامل چه اقداماتی می‌شود، می‌گوید: حدود 75 زن سرپرست خانوار که «مادران حامی سلامت» نام داشته و کودک یتیم‌مانده از ایدز دارند، تحت پوشش انجمن احیا هستند که از مؤسسه خدماتی مثل مستمری ماهانه، مهارت‌آموزی، حمایت مادی، دارویی، غذایی، کمک‌هزینه راه‌اندازی کسب‌وکار و... دریافت می‌کنند».

به نظر می‌رسد نوعی کم‌کاری از سوی بهزیستی برای فرزندپذیری کودکان اچ‌آی‌وی مثبت وجود داد. او دراین‌باره می‌گوید: «بچه‌های مبتلا مثل بزرگسالان باید هر روز به صورت مداوم و منظم دارو مصرف کنند تا درگیر بیماری‌های عفونی نشوند و به همین دلیل باید به سیستم درمانی وزارت بهداشت متصل باشند که بچه‌های تحت پوشش انجمن احیا به این سیستم درمانی وزارتخانه متصل هستند. بسیاری از خانواده‌های این بچه‌ها توان کافی رسیدگی به تغذیه کودکان را ندارند که حمایت‌های لازم از آنها انجام می‌شود، چراکه این تغذیه خوب و سالم در این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است. استرس و اضطراب برای این بچه‌ها بسیار خطرناک است و مددکاران یا روان‌شناسان انجمن در این زمینه مداخله و اقدامات لازم را اعمال می‌کنند. رایزنی با وزارت آموزش و پرورش برای پذیرش دانش‌آموزان مبتلا از مهم‌ترین اقداماتی است که همه ساله به صورت جدی و مداوم انجام می‌شود. در واقع هیچ‌کس برای انجام این اقدامات ما را تشویق نخواهد کرد و اضافه‌کاری برایمان در نظر نخواهد گرفت، ما از روی دلسوزی، انجام وظیفه و حس انسان‌دوستی این اقدامات را به سرانجام می‌رسانیم و از متولیان، علاقه‌مندان و دلسوزان مردم درخواست و دعوت می‌کنیم که به صورت رایگان از تجربیات موفق انجمن ما بهره‌برداری یا الگوسازی کرده و خروجی آن را در شهر یا استان‌های دیگر پیاده‌سازی کنند».

به گفته او اطلاع‌رسانی برای پیشگیری از اچ‌آی‌وی بدون صحبت از لوازم پیشگیری از بارداری ممکن نیست. منصوریان با اشاره به اقدامات انجمن احیای ارزش‌ها برای فرزندپذیری کودکان مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی تصریح می‌کند: «در این زمینه اقدامات مؤثری انجام شده و اگر داوطلبی بخواهد کودک مبتلایی را به فرزندخواندگی قبول کند، به سیستم سازمان بهزیستی معرفی می‌شود. تعداد معرفی‌ها بسیار انگشت‌شمار است، چراکه متأسفانه سازمان بهزیستی در این زمینه همکاری چندانی با ما ندارد. سانسور، انگ و تبعیض همچنان در بدنه سازمان‌های دولتی وجود دارد؛ مثلا از من دعوت می‌شود که در فلان دانشگاه در زمینه اچ‌آی‌وی – ایدز و راه‌های شیوع و انتقال آن سخنرانی کنم، اما معاون دانشکده در گوش من زمزمه می‌کند که درباره کاندوم صحبت نکنم؛ خب اگر درباره ابزار پیشگیری و اهمیت استفاده از آنها صحبتی نکنیم، چطور می‌توانیم اطلاع‌رسانی مفیدی داشته باشیم؟».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها