|

وزیر بهداشت گفته دارو نباید گران شود!

حبیب احسنی‌پور گفته است: افزایش قیمت دارو اتفاق افتاده و این موضوع را نمی‌توان کتمان کرد. حال، وزیر بهداشت گفته است قیمت دارو نباید گران شود. کارشناسان علم اقتصاد همواره بر این موضوع تأکید دارند که نمی‌توان گرانی را با قیمت‌های دستوری متوقف کرد. اما متأسفانه کسانی که در رأس مدیریت دستگاه‌های اجرائی هستند، چنین توصیه‌هایی را برنمی‌تابند و همچنان اصرار به دستوردادن دارند.

وزیر بهداشت گفته دارو نباید گران شود!

حبیب احسنی‌پور گفته است: افزایش قیمت دارو اتفاق افتاده و این موضوع را نمی‌توان کتمان کرد. حال، وزیر بهداشت گفته است قیمت دارو نباید گران شود.

کارشناسان علم اقتصاد همواره بر این موضوع تأکید دارند که نمی‌توان گرانی را با قیمت‌های دستوری متوقف کرد. اما متأسفانه کسانی که در رأس مدیریت دستگاه‌های اجرائی هستند، چنین توصیه‌هایی را برنمی‌تابند و همچنان اصرار به دستوردادن دارند.

در این بین، افزایش قیمت برخی کالاها شاید چندان به چشم نیاید و تا حدودی قابل تحمل باشد، ولی کالای استراتژیک «دارو» را باید مستثنا کرد؛ زیرا اغلب مردم هر روز برای تهیه دارو راهی داروخانه‌ها می‌شوند و هر دفعه که با افزایش قیمت دارو مواجه می‌شوند، یکباره سیستم عصبی آنها به هم می‌ریزد و شاید همین موضوع در روند درمان بیماری نیز اختلال ایجاد کند.

بررسی‌های میدانی از سطح داروخانه‌های کشور نشان می‌دهد قیمت اغلب اقلام دارویی در یک سال اخیر افزایش یافته و این گرانی دارو، شامل داروهای معمولی و... می‌شود. به‌طوری‌که یک شیشه شربت دیفن‌هیدرامین از چهار هزار تومان به ۱۰ هزار تومان رسیده و قیمت یک ورق قرص سرماخوردگی از دو هزار تومان به شش هزار تومان افزایش یافته است. همین روند برای سایر اقلام دارویی نیز کم‌و‌بیش اتفاق افتاده و این در حالی است که هنوز تکلیف ارز ترجیحی یا همان ارز چهارهزارو 200 تومانی دارو مشخص نیست. وزیر بهداشت در حالی عنوان کرده «دارو نباید گران شود» که مسئول قیمت‌گذاری دارو در کشور، سازمان غذا و دارو است؛ بنابراین وقتی چنین نقل‌قولی از وزیر مطرح می‌شود، باید نوک پیکان انتقاد را به سمت سازمان غذا و دارو بُرد که رئیس آن را وزیر بهداشت منصوب کرده است.

در همین حال، بهرام دارایی، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، ضمن قبول افزایش قیمت دارو، گفته است که این افزایش قیمت همواره کمتر از نرخ تورم در کشور بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با گلایه از به‌کاربردن واژه «گرانی» برای دارو، گفته است که مطرح‌کردن بحث گرانی، معنی درستی برای افزایش قیمت داروها ندارد؛ زیرا هر سال همه کالاها، حقوق و دستمزد و... در کشور افزایش قیمت دارند که این افزایش همیشه در حوزه سلامت کمتر از تورم کشور بوده است. دارایی با بیان اینکه سال گذشته تورم حوزه دارو ۳۰ درصد بوده، گفته افزایش قیمت دارو همیشه از نرخ تورم در کشور کمتر بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه داروها در کشور یک قیمت واحد دارند و در سال جدید هیچ‌گونه اصلاح قیمتی برای دارو نداشته‌ایم، گفته است سازمان غذا و دارو مسئول قیمت‌گذاری دارو در کشور است و این قیمت‌گذاری در کمیته‌ای ویژه با حضور نماینده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. پس از تصویب قیمت در این کمیته، قیمت دارو از طریق سامانه الکترونیک به داروخانه‌های سراسر کشور اعلام می‌شود و داروخانه‌ها نیز موظف هستند فاکتور فروش دارو را به مردم ارائه بدهند. وقتی رئیس سازمان غذا و دارو به تورم ۳۰‌درصدی بازار دارو اعتراف می‌کند، نمی‌توان گران‌شدن دارو را کتمان کرد. از سوی دیگر، وزیر بهداشت گفته است دارو نباید گران شود و در این بین، تکلیف بیماران برای تهیه دارو با قیمت قبل از گرانی معلوم نیست. اصولا برخوردهای دستوری با گرانی، جواب نمی‌دهد و این موضوع شامل دارو نیز می‌شود. حالا که شرکت‌های داروسازی کشور ناچار به افزایش قیمت محصولات خود هستند، بهتر است وزیر بهداشت به جای دستوردادن برای گران‌نشدن دارو، تدبیر کند که چگونه می‌توان از بیماران برای تهیه داروی ارزان‌قیمت حمایت بیشتری کرد.

قطعا حل این مشکل هم خیلی آسان و آشکار است. بیمه‌های پایه در کشور از مردم حق بیمه می‌گیرند تا در قبال آن خدمات درمانی و دارویی را پوشش بدهند. در این بین، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت، به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان‌های بیمه‌گر، همواره در این مسیر کوتاهی کرده‌اند و بیمه‌شدگان از نحوه پوشش بیمه‌ای داروها رضایت ندارند. در عین حال افزایش قیمت داروهای بدون نسخه نیز دردسر دیگری است که شاید به واسطه قیمت‌های اندک این قبیل داروها، چندان جدی تلقی نمی‌شود؛ در صورتی که برخی از اقلام دارویی بدون نسخه در دوران پاندمی کرونا، بعضا ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. حالا مردم مانده‌اند که دُم خروس را باور کنند یا قسم حضرت عباس‌ را!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها