|

فضاسازی سودجویان برای گرانی داروها

گرانی چراغ خاموش برخی اقلام دارویی در حالی رخ داده است که رئیس‌جمهور در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر نظارت و کنترل قیمت دارو، گفته بود که دارو نباید گران شود.

فضاسازی سودجویان برای گرانی داروها

به گزارش ایرنا، دارو به عنوان یکی از مهم ترین اجزای تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها بکار می رود و اگر به موقع در دسترس قرار نگیرد روی شاخص های کمی و کیفی سلامت جامعه تاثیر نامطلوب می گذارد و می تواند سبب بروز اختلالات وگرفتاری های جدی و تهدید کننده ای در جامعه، محروم ماندن از درمان و حتی مرگ بیماران شود.

این روزها بحث حذف ارز ترجیحی دارو باعث کمبود، گران شدن داروها و عدم پوشش بیمه ای مناسب شده و دغدغه ای اساسی در افکار عمومی جامعه بویژه بیماران ایجاد کرده است و مشاهدات میدانی نشان می دهد که در برخی از داروخانه های داروهای مورد نیاز وجود ندارند که این موضوع موجب نگرانی افکار عمومی شده است. بر اساس گفته کارشناسان داروهای بدون نسخه و برخی داروهای تحت پوشش بیمه‌ها بدون سر و صدا گران شده‌اند، بدون اینکه بیماران متوجه بشوند. زیرا، بیمار فقط به فکر تهیه دارو است و گران بودن آن در ابتدا به چشم نمی‌آید. فقط زمانی مورد اعتراض واقع می‌شود که احتیاج به دارو در سبد ثابت خانواده قرار داشته باشد و باید همیشه یک یا چند قلم داروی خاص را برای بیمارش تهیه کند.

 

افزایش قیمت دارو غیرمعمول نیست

خبرنگار ایرنا برای بررسی وضعیت بازار دارو در کشور نظر کارشناسان این صنعت را جویا شد، محمدباقر ضیاء رییس انجمن داروسازان ایران در خصوص حذف ارز ترجیحی و گرانی اخیر دارو می‌گوید: قیمت دارو افزایش داشته است ولی ارز ترجیحی دارو هنوز به‌صورت کامل حذف نشده است و داروهای بیماران خاص همچنان با ارز ترجیحی وارد می‌شود. همچنین صرف‌نظر از حذف ارز ترجیحی، هرسال به دلیل تغییرات قیمت مواد اولیه، تحریم و افزایش دستمزد نیروی انسانی شاهد افزایش قیمت دارو هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر ارز ترجیحی حذف نشده است چرا داروهای وارداتی گران شده است؟ توضیح می دهد: برخی از داروهای خارجی با ارزی که پیش‌ از این اخذ کرده‌اند وارد می‌شود و بخشی نیز در شرایط فعلی با ارز ترجیحی وارد می‌شود، قرار بر حذف ارز ترجیحی است ولی هنوز سیستم به این قطعیت نرسیده است که ارز ترجیحی را حذف کند و امیدواریم در یک ماه آینده وضعیت مشخص شود و تصمیمی که در این حوزه اتخاذ می‌شود به نفع مردم باشد.

افزایش قیمت‌ دارو به‌صورت موردی همیشه بوده و غیرمعمول نیست اما افزایش قیمت دارو به صورت انبوه اتفاق نیفتاده است

رییس انجمن داروسازان ایران تصریح می کند: اگر ارز ترجیحی حذف شود باید یارانه به سمت بیمه‌ها سوق پیدا ‌کند تا مردم متحمل هزینه اضافی نشوند. متاسفانه ساختار بیمه کشور کارآمد نیست و باید تحول اساسی در این ساختار به وجود بیاید تا آسیب کمتری به بیماران وارد شود. متاسفانه بیمه‌های کشور کارآمد نیستند به‌طور مثال پایان سال نتوانستیم مطالبات داروخانه‌ها را دریافت کنیم بیمه‌ای که نمی‌تواند این تعهد را پرداخت کند چگونه می‌خواهد پس از حذف ارز ترجیحی پوشش یارانه‌ای دارو را پرداخت کند؟ امیدواریم سیستم اجرایی و مجلس با نظر کارشناسان این مساله را مدنظر قرار دهند.

ضیاء در پاسخ به این پرسش که کدام یک از داروها افزایش قیمت داشته است؟ توضیح می دهد: در خصوص داروهایی که در چند روز اخیر افزایش قیمت داشته‌اند آماری ندارم. افزایش قیمت‌ دارو به‌صورت موردی همیشه بوده و غیرمعمول نیست اما افزایش قیمت دارو به صورت انبوه اتفاق نیفتاده است. توضیح دکتر دارایی جهش قیمت یک‌ماهه نبوده و این افزایش قیمت در یک ‌روند طولانی بوده است اما اگر ارز ترجیحی حذف شود ما شاهد افزایش قیمت این چنینی خواهیم بود. حذف ارز ترجیحی باید زمانی اتفاق بیفتد که پوشش بیمه‌ای لازم با انتقال یارانه به سیستم‌های بیمه‌گر صورت گرفته باشد وگرنه مردم توان پرداخت هزینه‌های دارو را نخواهند داشت.

وی ادامه می دهد: افزایش قیمت دارو در شرایط فعلی طبیعی است و به این دلیل است که ارز ترجیحی این داروها تامین نشده است و برای اینکه این داروها در دسترس مردم باشد با ارز آزاد وارد شده است. در چنین شرایطی مسئولان بین افزایش قیمت دارو و بودن دارو، موجود بودن دارو را ترجیح می‌دهند.

 

فضاسازی سودجویان برای گرانی داروها

گرانی چراغ خاموش برخی اقلام دارویی در حالی رخ داده است که آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ۲۰ فرودرین ماه در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر نظارت و کنترل قیمت دارو، گفته بود: دارو نباید گران شود اما این موضوع با حرف شدنی نیست و نیازمند نظارت و برخورد جدی با تخلفات احتمالی است.

همچنین بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۱ فروردین در مراسم تقدیر از خادمان طرح سلامت نوروزی از اختصاص حدود ۳ میلیارد دلار ارز به وزارت بهداشت از سوی مجلس برای تامین دارو خبر داد و در این خصوص توضیحاتی ارایه داد: متاسفانه فضاسازی هایی توسط برخی از افراد منفعت طلب در جهت افزایش دارو وجود دارد و این درست نیست و اجازه نمی دهیم کوچکترین خدشه ای به مردم وارد شود، داروهایی که برای بیماران لازم است در دسترس قرار می دهیم و برخی داروها برند بوده و ضروری نیست، دارویی را که تولید داخل داریم از داروی خارجی استفاده کنیم زیرا برخی داروهای خارجی قیمت های نامتعارف دارند و در برنامه ما نیست.

 

بنا نداریم دارو با قیمت بالا به دست بیماران برسد

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این باره گفت: بنا نداریم دارو با قیمت بالا به دست بیماران برسد و مردم باید بتوانند متناسب با توانشان دارو خریداری کنند.

محمد هاشمی نیز با بیان اینکه ارز ترجیحی دارو حذف نشده است، افزود: اگر بیمه ها نقش خود را به درستی ایفا کنند و همچون گذشته افزایش قیمت را پوشش دهند، قطعا هیچ فشاری به مردم نمی آید. ما به هیچ وجه بنا نداریم دارو با قیمت بالا به دست بیماران برسد و باید بتوانند متناسب با توانشان دارو خریداری کنند.

وی تاکید کرد: بهترین راهکاری که در تمام دنیا برای این کار پیش بینی شده بیمه ها هستند، زیرا بیمه ها با هزینه ای که از دولت یا بیمه شدگان دریافت می کنند، این افزایش را پوشش می دهند.

هاشمی تاکید کرد: دارو به تنهایی نمی تواند قیمت ثابت داشته باشد، بلکه قیمت آن متاثراز قیمت مواد اولیه، مواد بسته بندی، هزینه های تولید، سربار و مالی است و از آنجایی که تمامی این موارد دچار افزایش شده است، پس مگر می شود قیمت دارو را تغییر نداد؟ طبیعی است وقتی تمام مولفه های تاثیرگذار در قیمت دارو دچار تغییر می شوند، قیمت محصول نهایی نیز افزایش یابد.

 

افزایش قیمت چراغ خاموش برخی اقلام دارویی/ دارو باز هم گران می شود؟

وی اظهار داشت: متاسفانه یکی از عوامل اصلی بالا رفتن قیمت دارو، برخی تولیدکنندگان مواد اولیه هستند که وقتی قیمت ماده اولیه به شدت افزایش پیدا کرد، ارز دولتی گرفتند و با قیمت آزاد مواد اولیه را فروختند.

علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران نیز در این زمینه گفت: افزایش قیمت دارو در سه ماه اول امسال وجود ندارد و قرار است پوشش بیمه ای برای چتر حمایت از داروها، ۹۰ درصد افزایش یابد. متاسفانه این روزها در فضای مجازی شایعاتی در مورد افزایش قیمت دارو موجب تشویق اذهان عمومی بویژه بیماران می شود، در حالیکه این موضوع صحت نداشته و هنوز افزایش قیمتی رخ نداده است.

فاطمی تصریح کرد: داروهای خارجی و برخی از داروهای بدون نسخه ای در سال ۱۴۰۰، دو برابر افزایش قیمت داشتند و در سه ماه اول امسال بهای داروها رشد ندارد، سازمان‌های بیمه گر هزینه برخی از داروها بویژه بیماران خاص را ۷۰ درصد پرداخت می کنند که قرار است امسال این پوشش بیمه ای به ۹۰ درصد برسد و اگر افزایش قیمت دارو بعد از سه ماه دیگر وجود داشت، بیماران از جیب خود هزینه ای بابت این افزایش پرداخت نخواهند کرد.

امید است با تخصیص منابع ارزی به بیمه‌ها، دسترسی مردم به دارو آسان‌تر شود یعنی یارانه دارو به جای اینکه در اختیار شرکت‌ها یا وارد کنندگان قرار گیرد به دست مصرف کننده واقعی که بیماران هستند برسد و در کنار آن قیمت دارو هم افزایش نیابد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها