|

شلیک جت آمریکایی به پرنده ناشناس در آسمان کانادا

این که چه نوع پرنده‌ای ساقط شده هنوز مشخص نیست، اما جنگنده F-22 آمریکایی در نزدیکی‌‌های آلاسکا و در حریم هوایی کانادا به این پرنده ناشناس شلیک کرده است.

شلیک جت آمریکایی به پرنده ناشناس در آسمان کانادا
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

موضوع زلزله همچنان سوژه صفحه اول رسانه در سراسر جهان است. البته در روزنامه‌های آمریکایی شلیک به پرنده ناشناس در اسمان کانادا در صدر اخبار صفحه اول است و خبرها و حواشی زلزله ترکیه و سوریه به حاشیه رانده شده است. 

برای روزنامه‌های انگلیسی هم زلزله موضوع مهمی به شمار می‌رود، هر چند که تیتر اول نیست. در این روزنامه‌ها خبر بازنگری در طرح نگهداری رایگان از کودکان و همچنین شلیک به پرنده ناشناس در آسمان کانادا اهمیت بیشتری دارد. البته که خبر بروز درگیری در مناطق زلزله‌زده هم در این روزنامه‌ها دیده می‌‌شود. 

 تصاویر افرادی که زنده از زیر آوار زلزله بیرون آمده اند آن هم پس از ۵ روز که از این واقعه مرگ‌بار می‌گذرد، همچنان مهم‌ترین اتفاق صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای است. آنها خبرهای دیگر را به حاشیه رانده اند و فقط از زلزله و وقایع مرتبط با آن می‌گویند. 

 

نیویورک تایمز

شلیک جت آمریکایی به پرنده ناشناس در آسمان کانادا

این که چه نوع پرنده‌ای ساقط شده هنوز مشخص نیست، اما جنگنده F-22 آمریکایی در نزدیکی‌‌های آلاسکا و در حریم هوایی کانادا به این پرنده ناشناس شلیک کرده است. 

جاستین ترودو می‌گوید به دستور او و با همکاری نیروی هوافضای آمریکا این اتفاق رخ داده است. لاشه پرنده ناشناس هم‌اکنون در دسترس نیروهای کانادایی است و آنها عملیات شناسایی را آغاز کرده اند. 

ترودو نخست‌وزیر کانادا درباره این اتفاق با جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت و گو کرده است. پیش از این واقعه، آمریکایی‌ها بالون سفید چینی را برفراز اقیانوس اطلس سرنگون کرده بودند. با توجه به این که بالون چینی یک بار هم حریم هوایی کانادا را نقض کرده بود، ترودو رضایت خود را از سرنگونی آن بالون اعلام کرد. 

این سومین شلیک آمریکایی‌ها طی یک هفته گذشته به پرنده‌های ناشناس در آسمان ایالات متحده و کانادا بوده است. روز جمعه هم شی دیگری به دستور بایدن هدف جنگنده‌های آمریکایی واقع شده است. 

 

گاردین

بازنگری در بودجه مراقبت رایگان از کودکان بریتانیایی

دولت محافظه‌کار ریشی سوناک و کابینه‌اش قصد دارند در بودجه نگهداری رایگان کودکان یک تا دو ساله بریتانیایی دست ببرند و آن را کاهش دهند. 

این طرح میلیاردها پوند هزینه دارد و به همین دلیل مشمول بازنگری شده است. وزارت آموزش و پرورش ( تحصیل ) بریتانیا در واکنش به این اتفاق چند طرح ارائه داده است تا از هزینه‌‌های نگهداری مراکز کاسته شود. یکی از گزینه‌ها طرح ۳۰ ساعت مرخصی برای والدین شاغل در هفته است. آنها به جای این که کار کنند، مجبور می‌شوند از فرزندان نوزاد تا دو سال خود نگهداری کنند. 

به طور کل طرح‌های وزارت تحصیل بریتانیا با هدف کاهش بودجه و به کار گرفتن والدین برای مراقبت از فرزندانشان است. با این طرح‌ها در واقع بار از روی دوش مراکز نگهداری کودکان برداشته و به والدین منتقل می‌شود. 

این در حالی است که حزب کارگر انگلیس طرحی کاملا متضاد با این هدف را در دستور کار خود قرار داده است. آنها در پی ایده‌ای هستند که مراقبت و آموزش کودکان را پس از پایان مرخصی زایمان والدین تا پایان دوران ابتدایی پوشش دهد. 

 

عرب نیوز

تعداد قربانیان زلزله دو برابر خواهد شد!

عملیات آواربرداری و نجات بازماندگان در مناطق زلزله زده ترکیه و سوریه همچنان ادامه دارد. زنده ماندن نوزاد دو ماهه پس از ۱۲۸ ساعت ( کمی بیش از ۵ روز ) زیر آوار و نجات موفقیت‌آمیزش امیدها را برای این که عملیات آواربرداری ادامه پیدا کند، بیشتر کرده است. 

نه تنها یک نوزاد که زنی ۷۰ ساله نیز پس از ۵ روز زنده از زیر آوار در انتاکیه ترکیه بیرون آمده است تا رسانه‌ها از معجزه بنویسند و از امیدواری. رئیس سازمان بهداشت جهانی به همراه مجموعه‌ای از تجهیزات بهداشتی و پزشکی راهی سوریه و در حلب مستقر شده تا باری از دوش آواره‌های این مناطق زلزله‌زده بردارد.

شمار قربانیان این زلزله مرگ‌بار به بیش از ۲۸هزار نفر رسیده است. یکی از مقامات سازمان ملل می‌گوید وضعیت به گونه‌ای است که آمار تلفات انسانی می‌تواند دو برابر شود! دست کم ۸۷۰ هزار نفر در سراسر مناطق آسیب دیده ترکیه و سوریه به غذای گرم نیاز دارند. 

کارشناسان پس از بررسی‌های بیشتر خسارات ادعا می‌کنند بیش از ۵ میلیون نفر فقط در سوریه سرپناه و خانه خود را از دست داده اند و آواره شده اند.

 

خلیج تایمز

بازگشت امید به تیم‌های امداد و نجات زلزله

پس از پنج روز عملیات جستجو، در حالی که امید تیم‌های امداد زلزله به نجات زنده‌ها از زیر آوار کمرنگ شده بود، ناگهان فضا تغییر کرد و دوباره همه چیز رنگ گرفت. آنها موفق شده بودند بیش از یکی دو نفر را از زیر آوار خانه‌ها زنده بیرون بکشند. 

نه تنها یک نوزاد دو ماهه و زنی ۷۰ ساله که جوانی ۳۶ ساله به نام ارگین گوزل‌اوغلان و دختری به نام نور بیرقدار هم پس از ۵ روز که از زلزله می‌گذرد، زنده از زیر آوار بیرون آمده اند. این عملیات در شهرهای قهرمان‌ماراش و ختای ترکیه انجام شده است. 

اما در سوی دیگر وقایع امید‌بخش، خبر درگیری و تیراندازی هم شنیده می‌شود؛ اتفاقاتی که باعث شده گروه‌های امداد اتریش و آلمان عملیات جستجو و نجات را متوقف کنند. برخی گروه‌های ناشناس در منطقه درگیری ایجاد کرده و امنیت گروه‌های امداد را به خطر انداخته اند. 

تیم‌های امداد کشورهای مختلف راهی مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه شده اند تا باری از دوش مسئولان و شهروندان این دو کشور بردارند. رئیس مرکز کمک‌رسانی سازمان ملل می‌گوید این زلزله بدترین واقعه در ۱۰۰ سال اخیر این منطقه بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها