|

از ۴۰ چاقوی جانسون ۱۰ چاقو دسته دارد!

نخست‌وزیر سابق بریتانیا وعده داد بود ۴۰ بیمارستان جدید به مراکز بهداشت و درمان بریتانیا اضافه شود. مطالعه روی این پروژه می‌گوید تنها ۱۰ طرح مجوز برنامه‌ریزی برای ساخت دارد.

از ۴۰ چاقوی جانسون ۱۰ چاقو دسته دارد!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

شلیک آمریکایی‌ها به بالون جاسوسی چینی مهم‌ترین خبر رسانه‌های اروپایی و آمریکایی است. اتفاقی که می‌تواند تنش دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک آمریکا و چین را افزایش دهد. مشاهده این بالون در آسمان آمریکا در گام اول سفر وزیر خارجه ایالات متحده به چین و دیدار با رئیس‌جمهور این کشور را لغو کرد. 

برای روزنامه‌های اروپایی در کنار بالون جاسوسی چین، موضوع وعده‌های عملی نشده و بدون مجوز نخست‌وزیر سابق هم مهم است. جانسون وعده داده بود ۴۰ بیمارستان جدید تا سال ۲۰۳۰ به نظام درمان بریتانیا اضافه شود. اما حالا کاشف به عمل آمده است که تنها ۱۰ بیمارستان مجوز برنامه‌ریزی و ساخت دارد. 

بالون چینی حتی روزنامه‌های خاورمیانه‌ای را هم به خود مشغول کرده است. در کنار این تلاش حامیان بایدن برای نامزدی مجدد او در انتخابات ریاست‌جمهوری، حضور مقامات اتحادیه اروپا در کیف و همچنین همکاری امارات و فرانسه و هند برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی از جمله موضوعات صفحه اول این روزنامه‌هاست. 

 

نیویورک تایمز

شلیک به بالون چینی بر فراز اقیانوس اطلس

بالاخره بالون چینی در مسیر حرکت خود در آسمان آمریکا به منطقه‌ای وارد شد که انهدام آن امن به نظر می‌رسید. این بالون پنج روز پیش در جنوب شرق ایالات متحده مشاهده شد. منابع خبری اعلام کردند مسیر حرکت این بالون به سمت سواحل اقیانوس اطلس است.

در نهایت روز گذشته به محض این که سر و کله بالون سفید چینی بر فراز اقیانوس اطلس پیدا شد، جنگنده F-22 آمریکا به آن شلیک و این بالون را منهدم کرد. پیش از آن آمریکایی پروازها را در این منطقه تعلیق کردند تا مانع از هرگونه اتفاق ناگواری شوند.

رئیس‌جمهور ایالات متحده در واکنش به این اتفاق درخواست کرده بود در منطقه‌ای امن که به شهروندان آسیبی نرسد، بالون منهدم شود. آمریکایی‌ها پس از انجام عملیات شلیک، به جمع‌آوری بقایای بالون سفید چینی اقدام کرده اند. 

آژانس‌های امنیتی آمریکا معتقدند بالون چینی مشغول جمع‌آوری اطلاعات بوده است. چینی‌ها می‌گویند این بالون یک هوانورد غیرنظامی است که حضور آن در آسمان ایالات متحده سهوی و تصادفی بوده است!

شلیک به بالون سفید چینی سفر وزیر خارجه آمریکا را به چین لغو کرده و تنش میان دو کشور را افزایش داده است. هفته گذشته تقویت حضور نظامی آمریکا در فیلیپین به منظور رصد تنگه تایوان یک بار دیگر باعث افزایش تنش میان دو کشور شده بود. 

 

گاردین

از ۴۰ چاقوی جانسون ۱۰ چاقو دسته دارد!

مدارک و اسنادی به دست آمده است که نشان می‌دهد اغلب طرح‌های ساخت بیمارستان که جزیی از وعده‌های دولت جانسون بوده است، مجوز برنامه‌ریزی و اجرا ندارند. به طور دقیق در واقع تنها یک چهارم پروژ‌های ساخت بیمارستان متعلق به دولت سابق بریتانیا مجوز دارند. 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا وعده داد بود ۴۰ بیمارستان جدید به مراکز بهداشت و درمان بریتانیا اضافه شود. مطالعه روی این پروژه می‌گوید تنها ۱۰ طرح مجوز برنامه‌ریزی برای ساخت دارد.

افراد شاغل در این پروژه‌‌‌ها می‌گویند همین ۱۰ طرح هم با تاخیر‌های طولانی‌مدت تا حدی پیش رفته است. آنها می‌گویند گاهی تاخیر آنقدر طولانی شده است که مجریان با سازه‌های فرسوده و مستهلک رو‌به‌رو شده اند.

رئیس یکی از قرارداد‌های سازمان بهداشت و دولت در این پروژه می‌گوید خیلی بعید است تا پایان سال ۲۰۳۰، ۴۰ مرکز بیمارستانی جدید به بریتانیا اضافه شده باشد. خیلی که خوش‌شانس باشیم ۸ بیمارستان ساخته شود.  

 

عرب نیوز

مقامات اتحادیه در کیف؛ زنگ هشدار حمله هوایی به صدا درآمد

پس از آنکه اورسولا فون در لاین و چارلز میشل به عنوان رئیس کمیسیون و شورای اروپا وارد پایتخت اوکراین شدند، زنگ هشدار حمله هوایی در کیف به صدا درآمد. 

هدف از نواختن زنگ هشدار، بیداری مقامات اروپایی نسبت به وضعیت اوکراین بود. کشوری که نزدیک به یک سال است که مقابل حملات نظامی روسیه مقاومت می‌کند تا نه تنها خاک خودش را حفظ کند که مانع از تهاجم روسیه به مرزهای اروپا و غرب شود. 

زلنسکی با صدا درآوردن زنگ هشدار حمله هوایی به مقامات اروپایی یادآوری کرد شهروندان این کشور طی یک سال گذشته چه شرایطی داشته اند و زیر چه فشارهایی بوده اند. 

مقامات اروپایی در دیدار با زلنسکی بار دیگر تضمین دادند اروپا از اوکراین حمایت خواهد کرد و البته پیوستن این کشور به اتحادیه به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد. اما مقامات اتحادیه سعی می‌کنند از صدور بیانیه‌های انتقادی در این شرایط علیه استانداردهای اوکراین خودداری کنند.

 

خلیج تایمز

درخواست دموکرات‌ها از بایدن برای نامزدی

حامیان دموکرات‌ها در سفر بایدن به فیلادلفیا از او خواستند برای دور دوم ریاست‌جمهوری اقدام کند. آنها در محل برگزاری نشست ملی دموکرات‌ها در فیلادلفیا تجمع کرده اند تا از بایدن بخواهند برای تشکیل کمپین ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی کند. 

جو بایدن ۸۰ ساله آمریکایی هنوز به صورت رسمی برای نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ اقدام نکرده است. کمیته ملی دموکرات‌ها پس از برگزاری جلسات نشست برای این منظور اقدام خواهد کرد. 

دونالد ترامپ رقیب جمهوری‌خواه بایدن در دوره قبل انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت رسمی نامزدی خود را برای رقابت ۲۰۲۴ اعلام کرده است. به نظر می‌رسد دموکرات‌ها برای ماه آینده نامزدی رسمی بایدن را اعلام کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها