|

شمال غربِ ویرانِ سوریه ویران‌تر شد

مناطق مرزی شمال غرب سوریه یکی از مناطقی است که زلزله اخیر را تجربه کرده و ویران‌تر از قبل شده است. این مناطق هنوز که هنوز است آثار جنگ طولانی‌مدت داخلی را بر چهره دارد؛ مناطقی دور از اراده دولت اسد.

شمال غربِ ویرانِ سوریه ویران‌تر شد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

خبرهای زلزله ترکیه و سوریه همه خبرهای دیگر را در صفحه اول رسانه‌ها به حاشیه رانده است. تصاویر این فاجعه در کنار گزارش ویرانی‌های گسترده همه روزنامه‌ها را از اروپا و آمریکا تا خاورمیانه و دیگر مناطق جهان به خود مشغول کرده است. آمریکایی‌ها حواشی شلیک به بالون چینی را به حاشیه برده اند، انگلیسی‌ها اخبار اعتصابات را به گوشه و کنار صفحات اول روزنامه‌ها برده اند. خاورمیانه‌ای‌ها هم که تمام صفحه درگیر این حادثه هولناک هستند.

به زحمت می‌شود سوژه‌‌های غیر مرتبط با زلزله در صفحه اول روزنامه‌‌ها پیدا کرد. وسعت ویرانی و بالا بودن شمار قربانیان و البته پیش‌بینی تلخ و ترسناک سازمان بهداشت جهانی از میزان تلفات انسانی همه را در سراسر جهان مات و مبهوت کرده است. سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی می‌کند آمار تلفات انسانی زلزله ترکیه و سوریه به بیش از ۲۰ هزار نفر برسد.

 

گاردین

افسر پلیس متجاوز سریالی از آب در آمد

ماه گذشته آقای دیوید کریک، افسر پلیس متروپولیتن ۴۹ مورد اتهامی خود را پذیرفت. اغلب این اتهامات شامل تجاوز جنسی، خشونت جنسی، تهدید با اسلحه پلیس، حبس کاذب، انواع رفتارهای تحقیر آمیز و … هستند.

در گزارش‌ها آمده کریک در طول مدتی که افسر پلیس بوده ( ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۰ ) و به اعتبار این سمت این جرائم را مرتکب شده و به ۱۲ زن آسیب رسانده است. اما از سال ۲۰۰۹ که مناسب حمله اسلحه تشخیص داده شده است، جنایات او با تهدید اسلحه هم صورت گرفته است. 

او برای برخی از قربانیان خود تصاویر اسلحه‌اش را می‌فرستاده و می‌نوشته: «من رئیس هستم» تا به این شکل آنها را از گزارش دادن تجاوزها و جنایات رخ داده منع کند. کریک در دادگاهش گفته: یک افسر پلیس امن‌ترین فردی است که می‌تواند کسی را تا خانه‌اش برساند و البته به زور اسلحه به او تجاوز کند!

برخی زنان قربانی او در دادگاه حاضر شده اند و جزییات رفتارهای خشونت‌بار و تهدیدات او را شهادت داده اند. کریک این جزییات را تایید کرده است. 

 

نشنال

فاجعه مر‌گبار زلزله در سوریه و ترکیه 

شمار قربانیان زلزله و پس‌لرزه هفت و هشت دهم ریشتری جنوب شرق ترکیه به بیش از چهار‌هزار و سیصد نفر رسیده است. از این میان بیش از دو هزار و نهصد نفر از قربانیان متعلق به ترکیه هستند و بیش از هزار و چهارصد نفر از شهروندان سوریه و در خاک این کشور. 

۴۵ کشور جهان از جمله امارات نیروهای امداد و بسته‌های کمکی خود همراه با کمک‌های نقدی به مناطق زلزله‌زده ارسال کرده اند. سازمان بهداشت پیش‌بینی می‌کند آمار قربانیان حتی به ۲۰ هزار نفر هم برسد. 

بزرگی زلزله منطقه قازیان‌تپه ترکیه به حدی بوده است که در لبنان، قبرس، عراق و ایران هم لرزش‌ها حس شده است. بخش بزرگی از جمعیت زیر آوار ساختمانها مانده است. سردی هوا و بارش برف سنگین در مناطق مرزی سوریه و ترکیه عملیات امداد را سخت‌تر کرده است. 

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه هم وضعیت اضطراری در کابینه اعلام کرده است. البته مناطق زلزله‌زده سوریه اغلب جز قلمروی مخالفین اسد و پایگاه شورشیان است. با این حساب چشم اهالی زلزله‌زده سوریه هم به کمک‌های بین‌المللی خواهد بود.

 

نیویورک تایمز

شمال غربِ ویرانِ سوریه ویران‌تر شد

مناطق مرزی شمال غرب سوریه یکی از مناطقی است که زلزله اخیر را تجربه کرده و ویران‌تر از قبل شده است. این مناطق هنوز که هنوز است آثار جنگ طولانی‌مدت داخلی را بر چهره دارد؛ مناطقی دور از اراده دولت اسد.

واقعیت این که جنگ طولانی مدت داخلی سوریه در مناطقی که با دولت اسد تعارض داشتند و دارند، پیش از زلزله سنگین و مرگ‌بار هفت و هشت دهم ریشتری روز گذشته ساختمان‌های بلند و فروشگاهها و زمین‌های بازی و مدارس و ادارات را ویران کرده است. زلزله فقط بقایای این سازه‌ها را آوار کرد و زمین را شکافت و گویی هر چه بود و نبود را بلعید. 

بحران انسانی این مناطق حالا پس از تجربه زلزله سنگین عمیق‌تر شده است. کمبودهای بهداشتی و غذا و آموزش بیش از گذشته به چشم می‌آید. ده سال جنگ و درگیری اغلب زیرساخت‌های مناطق دور از مرکز سوریه را ویران کرده است و زلزله آخرین میخ به تابوت ساکنان آن بوده. 

حالا ساکنان آواره شمال غرب سوریه مانده اند و نهادهای بین‌المللی که فکری به حال این جمعیت پریشان و درمانده بکنند.

 

عرب نیوز

روزی که زمین ترک خورد

این بدترین زمین‌لرزه قرن اخیر است که در نواحی جنوب شرق ترکیه رخ داده است. زمین‌لرزه‌ای که تا کیلومترها خارج از مرزهای ترکیه هم احساس شده است. روز دوشنبه زمین در جنوب شرق ترکیه ترک خورد. بلوک‌های آپارتمانی بلند مرتبه فروریخت و مصیبتی بزرگ بر سر مردم این نواحی و البته بی‌خانمان‌های سوری آوار کرد.

مقامات شهری مناطق زلزله‌زده از اصلاحات آخرالزمانی برای توصیف وضعیت موجود در این مناطق استفاده می‌کنند. گویی قیامتی برپا شده است. نیروهای امداد برای بیرون کشیدن اجساد و زنده‌مانده‌ها تلاش می‌کنند، اما سرما و برف در برخی مناطق کار آنها را سخت‌تر کرده است. 

زلزله هفت و هشت دهم ریشتری حتی سازه‌های بیمارستانی را هم که از استقامت و استحکام ویژه‌ای بهره می‌برند، ویران کرده است. بیمارستان استان سانلیورفا یکی از نمونه‌هاست. بیماران مرده یا زنده زیر آوار این سازه گیر افتاده اند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها