|

بالون چینی؛ جاسوسی و فراتر از جاسوسی!

هنوز چیزی مشخص نشده است. هنوز کارشناسان امنیتی و اطلاعاتی آمریکا بقایای به جامانده از بالون چینی را سر هم نکرده اند تا ارزیابی خود را از موضوع جاسوسی و جمع‌آوری داده‌های آن اعلام کنند. اما …

بالون چینی؛ جاسوسی و فراتر از جاسوسی!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ماجری بالون چینی هنوز سوژه داغ صفحه اول رسانه‌های آمریکا است. آنها تا تمام جزییات ماجرا روشن شود به آن می‌پردازند و سوژه را دنبال می‌کنند. تحلیل اولیه موضوع جاسوسی است و اهداف غیر جاسوسی. کارشناسان مشغول جمع‌آوری بقایای بالون بعد از شلیک به آن هستند تا به جزییات موضوع دست پیدا کنند. 

برای روزنامه‌های چاپ بریتانیا سفرهای هلیکوپتری پر هزینه و آلاینده محیط زیست آقای نخست‌وزیر اهمیت ویژه دارد. آنها به برنامه اعتصاب سازمان بهداشت هم توجه نشان داده اند و همچنین موضوع افراد مجرم و خاطی که حالا در سمت افسران پلیس مشغول به فعالیت هستند را بررسی کرده اند. 

برای خاورمیانه‌ای‌ها سرمای سخت و برف سنگین در اردوگاه آوارگان سوری در مرزهای ترکیه اهمیت دارد. همچنین فرمان عفو گسترده رهبری جمهوری اسلامی برای معترضان وقایع اخیر ایران و اجلاس سران به میزبانی دوبی در هفته آینده بیش از موضوعات دیگر مورد توجه واقع شده است.

 

گاردین

هلیکوپترسواری‌های پرهزینه آقای نخست‌وزیر

از وقتی ریشی سوناک ساکن ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت لندن شده است، بیشتر از قبل سوار بر هلیکوپتر سفرهایش را انجام می‌دهد. آقای نخست‌وزیر حتی برای سفر‌های کوتاه هم از هلیکوپتر استفاده می‌کند. 

در گزارش‌ها آمده مثلا سفر از لندن تا ریچموند که حوزه انتخابیه آقای سوناک است، با قطار حدود نیم ساعت زمان می‌برد. اما سوناک این فاصله را هم با هلیکوپتر خصوصی سفر کرده که نزدیک به دو ساعت معطلی داشته است!

هزینه مالی که هلیکوپتر سواری روی دوش دولت و شخص آقای سوناک می‌گذارد. اما سفر با هلیکوپتر تمام ادعای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و حفظ محیط زیست را زیر سوال می‌برد. 

البته سوناک هرگز منکر استفاده از هلیکوپتر برای سفرهایش نشده است. او می‌گوید هزینه بعضی از آنها را که جنبه شخصی داشته از جیب پرداخت کرده است و برای برخی هم که مربوط به مشاغل دولتی او بوده از محل منابع دولتی پرداخت شده است. 

منابع خبری انگلیسی می‌‌گویند سوناک در ماه نوامبر و دسامبر سفرهایی با هلیکوپتر خصوصی انجام داده که هزینه آن ۱۶ هزار پوند است. این در حالی است که مثلا با پرداخت تنها ۸۷ پوند می‌شود قطار سوار شد و از لندن تا حوزه انتخابیه آقای سوناک سفر کرد.

 

نیویورک تایمز

بالون چینی؛ جاسوسی و فراتر از جاسوسی!

هنوز چیزی مشخص نشده است. هنوز کارشناسان امنیتی و اطلاعاتی آمریکا بقایای به جامانده از بالون چینی را سر هم نکرده اند تا ارزیابی خود را از موضوع جاسوسی و جمع‌آوری داده‌های آن اعلام کنند. اما … 

اما موضوع جاسوسی دولت‌ها از هم موضوع جدیدی نیست. همه دولت‌ها تا آنجا که بتوانند از هم اطلاعات به دست می‌آورند و داده جمع می‌کنند. هرچند که گاهی موضوع داده‌ها با هم متفاوت است. اینجاست که ماجرا فراتر از جاسوسی است. 

مثلا چینی‌ها سابقه دارند که اطلاعات ساخت یکی از جنگنده‌های هوایی خود از با سرقت اطلاعات F-35 آمریکایی‌ها به دست‌ آورده اند. در واقع ۱۵ سال پیش اطلاعات F- 35 لو رفت و معلوم شد کار چینی‌ها بوده است. 

دیگر این که در سال ۲۰۱۵ هکرهای چینی پرونده‌های امنیتی آمریکا را از کامپیوترهای ایالات متحده سرقت کردند و … آنها از طریق این پرونده‌ها طرحی دقیق از زیرساخت‌های آمریکا داشته باشند!

رصد دقیق مناطقی که بالون سفید چینی بر فراز آن پرواز کرده است نشان می‌دهد سیلوهای هسته‌ای مونتانا یکی از اهداف جاسوسی بوده است. کارشناسان امنیتی مشغول کار هستند تا با مهندسی معکوس داده‌هایی را از بالون کشف کنند. باید منتظر ماند.

 

نشنال

برگزاری اجلاس جهانی سران دولت‌ها در دوبی 

هفته آینده رهبران و سران کشورها به دوبی سفر می‌‌کنند تا نشست سالانه را در این شهر امارات برگزار کنند. سر اماراتی‌ها امسال شلوغ‌تر از هر زمان دیگری است؛ از اول سال که اجلاس سران را برگزار می‌‌کنند تا آخر سال که میزبان COP28  برای مبارزه با تغییرات اقلیمی هستند.

نام بیست رئیس‌جمهور و صدها نخست‌وزیر در فهرست سران دولت‌ها و کشورهایی که قرار است در اجلاس هفته آینده دوبی شرکت کنند،‌ دیده می‌شود. از همه مهمتر این که سیسی رئیس‌جمهور مصر و اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم خواهند آمد. اماراتی‌‌ها می‌دانند میانه این دو سیاستمدار سر ماجراهای اخوان المسلمین شکرآب است. گام اول آشتی میان آنها را قطر در حاشیه جام جهانی برداشت،‌ حالا نوبت امارات است که خودی نشان دهد. 

موضوع تغییرات اقلیمی، اقتصاد و تولید شغل و طراحی شهرها و … از جمله موضوعاتی است که در نشست دوبی مورد بحث و گفت و گو قرار خواهد گرفت.

 

عرب نیوز

آوارگان سوری و موج سرما و زمستان سخت

با این که دیگر خبری از تنش و جنگ‌های داخلی سوریه نیست، اما ماجرای آوارگان سوری در حلب و مرزهای ترکیه سر جای خودش باقی است. هیچ تلاش رسمی برای بازگرداندن این آوارگان به خانه و زندگی‌شان انجام نمی‌شود. 

آوارگان سوریه فراموش شده اند و توجه دولت سوریه تنها به دمشق و شهروندان موافقش است. ساکنان حلب و مناطق مرزی که اغلب از مخالفان او به شمار می‌روند، جایی در برنامه‌های بازسازی شهرها و خانه‌های ویران شده ندارند. 

چادرهای سازمان ملل و صلیب سرخ و بسته‌های غذایی ارسالی این نهادها حامی جان آوارگان است. به اینها سرمای سخت زمستان و برف هم اضافه کنیم تا عمق فاجعه در اردوگاه آوارگان سوری بزرگتر شود. 

دمای هوا در حلب به منفی چهار درجه رسیده و توفان برف هم شروع شده است تا روزگار آوارگان سخت‌تر از همیشه شود. کودکان زیادی در این اردوگاه و چادرها زندگی می‌کنند که سرمای زمستان جان آنها را به خطر انداخته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها