|

پادرمیانی بلینکن برای کاهش تنش میان اسرائیل و فلسطین

وزیر خارجه ایالات متحده در نخستین ایستگاه از تور خاورمیانه‌ای خود به تل‌آویو سفر کرده و از طرفین درگیر در سرزمین‌‌‌های اشغالی خواسته به مسیر آرامش بازگردند.

پادرمیانی بلینکن برای کاهش تنش میان اسرائیل و فلسطین
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

تور خاورمیانه‌ای وزیر خارجه آمریکا با سفر به تل‌آویو در بحبوحه درگیری‌های جدید میان اسرائیل و فلسطین و البته حمله پهپادی به مواضع نظامی ایران داخل خاک این کشور آغاز شده است. روزنامه‌های خاورمیانه‌ای بیش از هر موضوع دیگری روی این خبر و حواشی‌اش متمرکز هستند. آنها بمب‌گذاری مسجد پیشاور پاکستان را هم برای صفحه اول خود دارند. 

روزنامه‌های آمریکایی اما چندان توجهی به سفر بلینکن نشان نمی‌دهند و بیشتر درگیر ماجرای کشته شدن تایر نیکولز زیر مشت و لگد و باتوم ماموران پلیس ممفیس و اعتراض جامعه سیاه‌پوستان آمریکا هستند. تصمیم دولت برای پایان شرایط اضطراری کووید ۱۹ را هم مورد نقد و بررسی قرار داده اند. 

روزنامه‌های چاپ انگلیس این روزها سرگرم مسائل اقتصادی متاثر و غیر متاثر از برگزیت در بریتانیا هستند. به نتایج تحقیق کارشناسان درباره تجربه دیدن تصاویر پورن در کودکان ۹ ساله می‌پردازند و از آثار اعتصابات گسترده در بخش پزشکی می‌گویند.

 

    گاردین

    اعتصابات گسترده بیمارستانی و لغو ۸۸ هزار وقت معاینه!

    سازمان بهداشت بریتانیا در گزارشی مفصل از آثار و عواقب اعتصابات گسترده بخش بیمارستانی انگلیس می‌گوید. در این گزارش هشدار داده شده است بی‌توجهی به خواسته‌های بخش پزشکی اعتصابات را بیشتر می‌‌کند و اختلال احتمالی در این بخش را افزایش می‌دهد. 

    در گزارش سازمان بهداشت بریتانیا می‌خوانیم اعتصابات پزشکان و پرستارها در هفت هفته گذشته در سراسر بریتانیا باعث لغو ۸۸ هزار نوبت ویزیت و معاینه شده است. از این گذشته بیش از ۱۰ هزار نوبت عمل جراحی به تعویق افتاده است. 

    سازمان بهداشت هشدار می‌دهد کادر درمان و دیگر مشاغل وابسته در سراسر بریتانیا در نظر دارد اعتصاباتی دیگر را طراحی کند و در دستور کار قرار دهد. اگر دولت به خواسته‌های کادر درمان توجه نکند و تا حدی آن را برآورده نکند، اختلالات بزرگتری در عملکرد این سازمان رخ خواهد داد.

    افزایش دستمزد مطابق و متناسب با تورم موجود خواسته کادر درمان و دیگر گروه‌های اعتصاب کننده اخیر در بریتانیا است. کارمندان و کارگران راه‌آهن آغازکننده موج جدید اعتصابات در بریتانیا بوده اند.

 

    نشنال

    پادرمیانی بلینکن برای کاهش تنش میان اسرائیل و فلسطین

    وزیر خارجه ایالات متحده در نخستین ایستگاه از تور خاورمیانه‌ای خود به تل‌آویو سفر کرده و از طرفین درگیر در سرزمین‌‌‌های اشغالی خواسته به مسیر آرامش بازگردند. 

    آنتونی بلینکن هر دو فاجعه را که منجر به کشته شدن تعدادی از شهروندان فلسطینی و اسرائیلی شده، محکوم کرده و گفته حمله به اردوگاه فلسطینی‌ها همان‌قدر محکوم است که کشتن شهروندان اسرائیلی بیرون از کنیسه. 

    وزیر خارجه آمریکا در واکنش به درگیری‌های اخیر در کرانه باختری و اورشلیم یادآوری کرده است که دولت بایدن بیش از این خودش را درگیر این وقایع نخواهد کرد و طرفین هرچه سریعتر باید به مسیر صلح بازگردند و مانع از گسترش دامنه درگیری و کشته شدن غیرنظامیان شوند. بلینکن پس از تل‌آویو به رام‌الله در کرانه باختری رفت. 

    وقتی می‌دانیم دولت افراطی و تندروی نتانیاهو آشکارا از الحاق کرانه باختری به اسرائیل می‌گوید، دعوت بلینکن به آرامش بی‌نتیجه خواهد بود. بعید است تنش‌ها به این زودی کاهش یابد. 

 

    عرب نیوز

    بمب‌گذاری مسجد پیشاور؛ دست امنیتی‌ها در کار است؟

    شمار کشته‌های انفجار انتحاری مسجد پیشاور پاکستان به بیش از ۶۰ نفر رسیده است. بیش از ۲۰۰ نفر هم در این حمله تروریستی زخمی و مجروح شده اند. مسئولیت این حمله مرگ‌بار را طالبان به عهده گرفته اند. 

    پلیس و کارشناسان در واکنش به این حمله می‌گویند وقتی مسجد و محل وقوع انفجار یکی از امنیتی‌ترین مناطق پیشاور است، یعنی منطقه سرخ پس حتما نقص امنیتی آشکار رخ داده است. حتی شاید بمب‌گذار موفق شده به حلقه امنیتی برخی نیروهای حاضر در منطقه نفوذ کند و از طریق آنها وارد شده باشد.

    در منطقه سرخ پیشاور انواع و اقسام ایستگاه‌های بازرسی و کیوسک‌های پلیس مبارزه با تروریسم وجود دارد که کار را برای هرگونه اقدام تروریستی و انتحاری سخت می‌کند. اما بمب‌گذار مسجد پیشاور موفق شده خودش را به صف نمازگزاران برساند و ماموریت خود را انجام دهد. 

    رئیس‌ پلیس پیشاور می‌گوید درون مسجد بیش از ۴۰۰ نفر حضور داشته اند. اغلب قربانیان بمب‌گذاری از میان افسران پلیس بوده اند.

 

نیویورک تایمز

ماه می ماه پایان فوریت‌های کووید ۱۹ در آمریکا

ایالات متحده قصد دارد در ماه می پایان فوریت‌های عمومی و سراسری کووید ۱۹ را اعلام کند. این تصمیم مجموعه‌ای از بزرگترین تغییرات قانونی و سیستماتیک را در سراسر ایالات متحده به همراه خواهد داشت. 

مقامات دولتی در آمریکا برای کنترل پاندمی کووید ۱۹ چه در دوران اوج آن و چه بعد از فروکش کردن آن تغییراتی در قوانین سراسری و ایالتی خود ایجاد کردند. حالا پس از گذر از این وضعیت، شرایط اضطراری عمومی بهداشتی را لغو می‌کند و به سمت عادی شدن اوضاع پیش می‌رود. 

پیش‌بینی‌های مقامات کاخ سفید این است که ماه می ماه پایان شرایط اضطراری باشد. در واقع پس از پایان شرایط اضطراری دیگر خدمات کووید ۱۹ مثل واکسیناسیون و درمان و آزمایش رایگان نخواهد بود و پیروی دستورالعمل‌های جدید صورت خواهد گرفت. 

این تصمیم در حالی اتخاذ خواهد شد که میانگین مرگ و میر روزانه در سراسر ایالات متحده در اثر کووید ۱۹، ۵۰۰ نفر است. این عدد دو برابر میانگین مرگ روزانه در اوج آنفلوآنزاست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها