|

شناسایی بالون جاسوسی چین در آسمان آمریکا

وزارت دفاع آمریکا ادعا می‌کند بالونی معلق را در آسمان آمریکا شناسایی کرده است که متعلق به چین و وظیفه‌اش جاسوسی است. پنتاگون این بالون را در آسمان مونتانا در شمال غرب آمریکا رصد کرده است.

شناسایی بالون جاسوسی چین در آسمان آمریکا
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

با این که خبر حملات روسیه به کراماتورسک در اوکراین داغ‌تر از هر خبر دیگری در صفحه اول رسانه‌های جهان است، اما آمریکایی در کنار آن به رصد بالون جاسوسی چینی‌ها بر فراز مونتانا مشغول هستند. وزیر خارجه آمریکا می‌خواهد به چین سفر کند و حضور این بالون جاسوسی در آسمان آمریکا مهم به نظر می‌رسد.

انگلیسی‌ها نشست امروز کیف را در صفحه اول روزنامه‌هایشان بازتاب داده اند. نشستی که می‌تواند انتظارات اوکراین را برای پیوستن به اتحادیه اروپا تا حدی تعدیل کند. مقامات ارشد کمیسیون و شورای اروپا راهی کیف می‌شوند تا با زلنسکی دیدار کنند. نامزدی اوکراین برای پیوستن به اتحادیه سال گذشته تایید شد. 

خاورمیانه‌ای‌ها هم حتی به حمله روسیه به کراماتورسک و کشته شدن شهروندان غیر نظامی اوکراینی توجه کرده اند. آنها همچنین به سفر بی‌سر و صدای ملک عبدالله پادشاه اردن به آمریکا هم اشاره کرده اند. سلاح رسانی به حوثی‌های یمن و همچنین تنش در سرزمین‌های اشغالی از دیگر خبرهای صفحه اول این روزنامه‌هاست. 

 

نیویورک تایمز

شناسایی بالون جاسوسی چین در آسمان آمریکا

وزارت دفاع آمریکا ادعا می‌کند بالونی معلق را در آسمان آمریکا شناسایی کرده است که متعلق به چین و وظیفه‌اش جاسوسی است. پنتاگون این بالون را در آسمان مونتانا در شمال غرب آمریکا رصد کرده است. 

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده قرار است در چند روز آینده به چین سفر و با شی رئیس‌جمهور این کشور دیدار کند. پنتاگون معتقد است حضور این بالون چینی در آسمان آمریکا آن هم چند روز مانده به سفر بلینکن به چین مفهومی جز جاسوسی ندارد. یکی از مقامات پنتاگون می‌گوید با توصیه بایدن و برای جلوگیری از آسیب به مردم در منطقه، از شلیک به بالون خودداری شده است. 

حضور این بالون جاسوسی در آسمان آمریکا و همچنین تصمیم دو روز پیش ایالات متحده برای افزایش حضور نظامی خود در فیلیپین تنش میان آمریکا و چین را بیشتر خواهد کرد. تنشی که با احتمال حمله چین به تایوان آغاز شده است. 

مقامات پنتاگون می‌گویند بار اولی نیست که چینی‌ها بالون جاسوسی خود را در آسمان آمریکا به پرواز در می‌آورند، اما دفعات قبل بالون آنها برای مدتی کوتاهی در آسمان معلق بوده و این بار زمان آن طولانی‌تر شده است.

 

نشنال

تنش‌ در سرزمین‌های اشغالی؛ پادشاه اردن در آمریکا

وقایع و درگیری‌های چند وقت اخیر میان اسرائیل و فلسطین، ملک عبدالله پادشاه اردن را راهی آمریکا کرده است. او روز گذشته با کامالا هریس معاون اول بایدن قرار ملاقات و ناهار خصوصی داشته است. 

البته محتوای منتشر شده از ملاقات این دو سیاستمدار می‌گوید تاکید بر روابط صمیمانه اردن و ایالات متحده مهمترین محور گفت و گو بوده است. از زمان حضور جو بایدن در کاخ سفید، بار سومی است که ملک عبدالله راهی واشنگتن می‌شود و با مقامات آمریکا دیدار می‌کند. 

ملک عبدالله پس از دیدار با هریس با آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده هم دیدار کرده است. بلینکن به تازگی تور خاورمیانه‌ای خود را با هدف کاهش تنش میان فلسطین و اسرائیل برگزار کرده است. دیدار با بایدن هم بخشی از این سفر بوده است.

اردن به عنوان نگهبان رسمی و بین‌المللی مسجد الاقصی خواسته یا ناخواسته همواره یک پای تنش‌های فلسطین و اسرائیل بوده است. انتظار می‌رود تنش در سرزمین‌‌های اشغالی پس از سفر عبدالله به آمریکا تا حدی کاهش یابد.

 

گاردین

تعدیل انتظارات اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا

با این که اروپا نامزدی اوکراین را برای پیوستن به اتحادیه اروپا در ماه ژوئن سال گذشته تایید کرده است، اما در واقعیت عملی شدن این وعده به این راحتی‌ها نیست. 

در واقع دیدار امروز اورسولا فون‌ در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و چارلز میشل، رئیس شورای اروپا با زلنسکی در کیف، رئیس‌جمهور اوکراین را مجاب خواهد کرد که پیوستن به اتحادیه به این سرعت نیست. مقامات اروپایی قرار است زلنسکی را روشن کنند برای تحقق این هدف گام‌های بلندتر و واضح‌تری باید برداشت. البته آنها به رئیس‌جمهور اوکراین تضمین خواهند داد وضعیت کشوری جنگ‌زده را درک می‌کنند و از صدور بیانیه‌های منفی علیه اوکراین خودداری خواهند کرد.

واقعیت این است که کیفیت و استاندارد های اقتصادی و شفافیت عملکرد سیاسی دولت‌های اروپایی آنقدر باید بالا باشد تا عضویت آنها در اتحادیه اروپا پذیرفته شود. با این همه اوکراین امیدوار است تا دو سال آینده به این هدف برسد. 

از جمله اقدامات زلنسکی برای تحقق این هدف اخراج سیاستمداران و کارمندان متهم و یا مظنون به فساد اقتصادی حتی در دوره جنگ بوده است.

 

عرب نیوز

حمله موشکی روسیه به کراماتورسک در اوکراین

در حالی که مقامات وزارت دفاع اوکراین پیش‌بینی می‌کردند روسیه برای روز بیست و چهارم فوریه یعنی سالگرد حمله به اوکراین، عملیاتی جدید تدارک ببینند، روز پنجشنبه دوم فوریه در کراماتورسک غافلگیر شدند. 

موشک‌های روسی در این شهر به آپارتمانی مسکونی برخورد کرد و حداقل سه کشته و ۲۰ زخمی و مجروح به جا گذاشت. کراماتورسک شهری در شرق اوکراین و در شمال منطقه دونتسک است. 

این حمله موشکی در هشتادمین سالگرد پیروزی ارتش سرخ روسیه بر ارتش آلمان نازی در جنگ جهانی دوم انجام شده است. پوتین در سخنرانی خود در سالگرد این اتفاق، برای بار چندم حمله روسیه به اوکراین را تحسین و عملی درست توصیف کرد. 

رئیس‌جمهور روسیه همچنین وعده داده است که کشورش در جنگ علیه اوکراین برنده می‌شود. او پس از حمله روسیه به کراماتورسک به عنوان شهری کلیدی در شرق به پیروزی در نبرد با اوکراین امیدوارتر شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها