|

روایت چهاردهمین نماز جمعه شهر امید

روز خلیج ‌ فارس و فضای مجازی

حجت‌الاسلام منصف در خطبه‌های دوم نماز جمعه شهر امید با اشاره به مناسبت روز جهانی قدس و ضرورت دفاع از مظلوم در هر موقعیتی گفت: محکوم‌کردن رفتار غاصبانه و نژادپرستانه رژیم صهیونیستی و افشای دروغی که به اشغال ظالمانه سرزمین فلسطین، کشتار و سرکوب و نقض حقوق و آزادی‌های اساسی فلسطینیان منجر شد، وظیفه همه کسانی است که به آزادی و حقیقت بها می‌دهند.

حجت‌الاسلام منصف در خطبه‌های دوم نماز جمعه شهر امید با اشاره به مناسبت روز جهانی قدس و ضرورت دفاع از مظلوم در هر موقعیتی گفت: محکوم‌کردن رفتار غاصبانه و نژادپرستانه رژیم صهیونیستی و افشای دروغی که به اشغال ظالمانه سرزمین فلسطین، کشتار و سرکوب و نقض حقوق و آزادی‌های اساسی فلسطینیان منجر شد، وظیفه همه کسانی است که به آزادی و حقیقت بها می‌دهند. این وظیفه را نمی‌توان و نباید مشروط به هیچ شرط یا نقد و بحث دیگری کرد. در‌عین‌حال باید یادآوری کرد چنین اشغالگری و ظلم و نقض حقوق بشر از سوی هر دولت دیگری علیه هر قوم و انسان‌هایی معتقد به هر دینی صورت بگیرد، شایسته اعتراض و نقد و تلاش برای توقف است. همچنین باید دقت کرد با بدسلیقگی و بی‌تدبیری، اعتراض و اقدام علیه این اشغالگری به نتیجه عکس منجر نشود. او افزود: لازم است به‌ویژه برای نسل جدید که چندان به حرف‌های تکراری و کلیشه‌ای رضایت نمی‌دهند و به دنبال کشف حقیقت به معنای خالص آن هستند، توضیح کاملی از ماجرای اشغال سرزمین فلسطین داده شود. این را که چگونه این اشغال 73ساله مانند اکثر اتفاقات ظالمانه با ترکیبی از یک داستان دوبخشیِ راست و دروغ آغاز شد، باید تعریف کرد: اینکه «مردمانی بی‌سرزمین» بودند، راست است و اینکه وقتی قبرس و اوگاندا را مناسب سکونت ندیدند، فلسطین را «سرزمینی بی‌مردم» نامیدند، دروغ است.

امام جمعه شهر امید در ادامه سخنان خود با تأکید بر غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرشرعی بودن سرک‌کشیدن در زندگی خصوصی مردم گفت: حتما سرک‌کشیدن در زندگی خانوادگی یک آدم معمولیِ متقاضیِ یک پستِ ساده مذموم است و این را باید هر روز و هر ساعت و هر دقیقه به مسئولان و دستگاه‌های مربوطه یادآوری کرد. و این با کار رسانه و خبرنگاران که اتفاقا از جانب افکار عمومی وظیفه دارند میزان تطابق گفتار عمومی و رفتارِ واقعی مسئولان را البته با رعایت حد و حدود اخلاقی، شرعی و قانونی بسنجند، متفاوت است.

حجت‌الاسلام منصف در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس گفت: لازم است مخصوصا این روزها به اتفاقی که منجر به این نام‌گذاری شد، اشاره کنم. بعد از تحریف نام خلیج فارس از سوی اطلس‌ نشنال‌جغرافی در سال ۱۳۸۳، موج اعتراض فعالان فضای مجازی در وبلاگ‌ها و سایت‌ها به راه افتاد. این اعتراضات مجازی به همراه جمع‌آوری ۱۲۰ هزار امضای اینترنتی از سوی ایرانیان داخل و خارج کشور سبب شد مدیر این مؤسسه آمریکایی ضمن عذرخواهی از مردم ایران، قول جبرانِ این اشتباه را بدهد. قدرت‌نمایی مردم در برابر این تحریف آشکار دولت را هم به تحرک بیشتر واداشت و روز دهم اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی‌ها از خلیج فارس آن هم با یک نظرسنجی و رأی‌گیری آنلاین به‌عنوان روز ملی خلیج فارس تعیین شد. عرض می‌کنم روز ملی خلیج فارس فقط نماد غیرت و پایمردی بر سر آب و خاک ایران نیست؛ بلکه یادآور تلاش و پیگیری همدلانه مردم برای دفاع در برابر تحریف، نقش مثبت و مؤثر فضای مجازی در انتقال این اعتراض همدلانه به دنیا و هم همراهی دولت با اراده‌ مردم است. باید از این فضاها صیانت کرد و قدر این همدلی و همراهی‌ها را بیشتر دانست.

خطیب نماز جمعه شهر امید در پایان با اشاره به برخی اقدامات تأسف‌بار که در تعارض آشکار با نقض حقوق شهروندی است، گفت: در این روزها بیش‌از‌پیش استفاده از ظرفیت و سرمایه همه دلسوزان واقعی کشور و معتقدان به اصلاح امور ضروری است. لازم است یادآوری کنیم که هیچ دستگاه و مقام مسئول بدون وفاداری به قانون و الزامات آن نمی‌تواند با ایجاد محدودیت برای هیچ شهروندی، آزادی‌های اساسی را محدود کند. از خداوند بزرگ توفیق‌مان در خدمتگزاری به این مردم صبور و نجیب و همچنین خدمتگزاری واقعی به آزادی، حقیقت و عدالت را خواستارم. خودم و شما را به مدارا، رحم و مروت و انصاف با یکدیگر توصیه می‌کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها