|

روایت یازدهمین نماز جمعه شهر امید

در ششمین روز از ماه مبارک رمضان، حجت‌الاسلام منصف، امام‌جمعه شهر امید، در خطبه‌های دوم نماز با تبریک فرارسیدن ماه میهمانی خدا گفت شاید مهم‌ترین عبادات و اعمال در این ماه، نزدیک‌ترشدن به خدا از راه شبیه‌شدن به صفات خود اوست.

در ششمین روز از ماه مبارک رمضان، حجت‌الاسلام منصف، امام‌جمعه شهر امید، در خطبه‌های دوم نماز با تبریک فرارسیدن ماه میهمانی خدا گفت شاید مهم‌ترین عبادات و اعمال در این ماه، نزدیک‌ترشدن به خدا از راه شبیه‌شدن به صفات خود اوست. اگر قصد تبلیغ داریم، یاد خدا را در دل مؤمنان زنده کنیم. اسلام را با همه ابعاد انسان‌دوستانه و آرامش‌بخشش معرفی کنیم و اینها وقتی میسر خواهد شد که در عمل به آنچه می‌گوییم خود جلودار باشیم. منِ طلبه اگر تهمت بزنم، جانب انصاف و عدالت را نگه ندارم، برای آنچه مصلحت می‌دانم، به دروغ و فریب متوسل بشوم، چگونه می‌خواهم بندگان خدا را به میهمانی او و به سوی او شدن دعوت کنم؟ اویی که دل‌سپرده حقیقی می‌طلبد، نه بنده‌ای که به اکراه و زور وادار به اطاعت ظاهری شده باشد. 

امام جمعه شهر امید افزود: از خودم و همه کسانی که وظیفه تبلیغ داریم، می‌پرسم، چقدر برای نسل جدید جذابیت و کشش ایجاد کرده‌ایم؟ چقدر باور داریم که لازم است مقدماتِ شورمندانه دل‌سپردن به دینِ خدا را برای این نسل فراهم کنیم؟ نکته‌ای را هم خدمت مسئولان محترم عرض کنم

‌روزه‌داری و تحمل گرسنگی و تشنگی یک ماه است، آن هم به امرِ خدا و برای نزدیکی به خدا و بهره‌مندی از همه آنچه پروردگار وعده داده، اما اگر قرار باشد مردم بنا بر وعده‌های من و شما و ناتوانی در تأمین درست مایحتاج عمومی زمانی نامعلوم تحت فشار اقتصادی باشند، شایسته و زیبنده نیست. سخنان تأسف‌برانگیز یکی از نمایندگان محترم مجلس درباره خرید روغن با قاشق و تهیه نانِ قسطی جای نگرانی جدی دارد و چاره‌جویی عاجل می‌طلبد. تأکید می‌کنم در حسن نیت و دغدغه‌های مسئولان محترم به‌ویژه رئیس‌جمهور محترم تردید ندارم، اما تدبیر و چاره‌اندیشی و اجتناب از تأخیر در تصمیم‌گیری‌های بزرگ ضروری است مبادا که بعضی تأخیرها سببِ خسران شود.

حجت‌الاسلام منصف با اشاره به ترورهای هفته گذشته در گلستان و مشهد و جان‌باختن روحانیون اهل سنت و شیعه در گنبدکاووس و حرم رضوی، گفت: محکومیتِ این جنایاتِ وحشیانه کافی نیست، باید در شناسایی و خشکاندنِ ریشه‌های این خشونت‌ها همه با هم دست‌به‌کار شویم. تأکید می‌کنم در محکوم‌کردن ترور و خشونت هیچ قید و شرطی وجود ندارد. تفاهم در این محکومیتِ بی قید و شرط و ردِ مشروعیتِ خشونت و باور به توجیه‌ناپذیریِ آن در هر شرایطی، ضروری است. همچنین لازم است همه کسانی که نگرانِ واقعیِ نابودیِ عدالت، آزادی و حقیقت هستند، در مزایدهِ تنفربرانگیزِ کینه و کوری و خشونت وارد نشوند.

امام جمعه شهر امید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن سالگرد وفاتِ بانوی بزرگ اسلام، حضرت خدیجه (س) گفت: بیش از آنکه این بزرگواران به عزاداری ما نیاز داشته باشند، نیازِ امروز ما به تبیین الگوهای واقعی و تحریف‌نشده رفتاری ایشان است. نخستین زنِ مسلمان تاریخ که در اوجِ ثروت و در کمالِ زیبایی به همسری پیامبر (ص) درآمد، آن هم در شرایطِ آن روزهای مکه و مهجوری و تنهایی پیامبر و نه در مدینه و اوج قدرت اسلام. در زمانه‌ای که رسول خدا مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت، حضرت خدیجه در کوچه‌های مکه به دنبال پیغمبر (ص) می‌گشت با این سؤال که کیست جای بهارِ مرا نشان دهد؟ و این خدیجه (س) همان بانویی است که یکی از بزرگ‌ترین کاروان‌های تجاری زمان خود را مدیریت می‌کرد، حداقل با چهار کشور ارتباط اقتصادی داشت و آن‌چنان که گفته شده 800 کارگزار و نیرو زیردست ایشان کار می‌کرد. نکته اینجاست که بزرگ‌ترین حامی اقتصادی اسلام و همسر رسول خدا در جامعه حضور مؤثر و همیشگی داشت، یکی از بزرگ‌ترین فعالان اقتصادی بود و هیچ‌گاه از سوی پیامبر از این حضور منع نشد، بلکه همیشه مورد ستایش و مهر فراوان آن حضرت بود. خدیجه کبری مادر فاطمه (س) الگوی هم‌زمانِ پاکدامنی، ایمان، فداکاری، عشق، شجاعت، استقلال و حضور فعال و مؤثر در جامعه است. این الگویی است که باید از بانوی اسلام ساخت، نه آنچه متأسفانه این روزها تبلیغ می‌شود و به دنبال خانه‌نشینی و محدودیت برای زنان است.

حجت‌الاسلام منصف در پایان خطبه‌های دوم نماز جمعه گفت: در این ماهِ عزیز تأکید می‌کنم همه خادمانِ واقعی خداوند و دوست‌دارانِ انسان، حتی به دلیل آنچه مصلحت می‌پندارند، نباید به دروغ رضایت دهند که در این صورت به خدا و انسان هر دو خیانت کرده‌اند. در این ماه عزیز بکوشیم تا حد امکان، زمینه نزدیکی و آشنایی درست با اسلام و الگوی مؤمنانه را برای مردم فراهم کنیم.

از خداوند بزرگ توفیق‌مان در خدمتگزاری به این مردم صبور و نجیب و همچنین خدمتگزاری واقعی به آزادی، حقیقت و عدالت را خواستارم. خودم و شما را به مدارا، رحم و مروت و انصاف با یکدیگر توصیه می‌کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها