|

روایت دوازدهمین نمازجمعه شهر امید

‌از رعایت حقوق انسانی تا دستورهای یک‌شبه

در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان، حجت‌الاسلام منصف امام جمعه شهر امید در خطبه‌های دوم نماز با اشاره به در پیش بودنِ سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: این روزها وقتی واقعا برایمان متبرک و مبارک است که به آنچه اولیای خدا توصیه کرده‌اند، عمل کنیم.

در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان، حجت‌الاسلام منصف امام جمعه شهر امید در خطبه‌های دوم نماز با اشاره به در پیش بودنِ سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: این روزها وقتی واقعا برایمان متبرک و مبارک است که به آنچه اولیای خدا توصیه کرده‌اند، عمل کنیم. در خطبه‌های اول به ویژگی‌ها و روایاتی از آن امام و مفهوم سیاست از نگاه ایشان اشاره کردم و دوباره فرمایش ایشان را تکرار می‌کنم که: «مفهوم و معنای سیاست آن است که حقوق خداوند و حقوق زندگان و حقوق مردگان را رعایت کنی». صادقانه ببینیم چه کرده‌ایم، منِ طلبه مدعی هدایت مردم، به جای روخوانی احادیث و روایت این‌چنینی چه کرده‌ام؟ یک بار نشسته‌ایم به جای زدن پارچه و بنر و فرستادن پیام تکراری تبریک برای دیگران به اجرای توصیه‌های بزرگان دین و آیین‌مان فکر کنیم؟ درباره رعایت حقوق خدا، از بندگانش بپرسیم آیا با اعمال و گفتارمان آنان را به خدا نزدیک‌تر کرده‌ایم یا نه؟ در رعایت حقوق انسان، تمام و کمال آنچنان که باید و نه بر اساس تصور و سلیقه خودمان موفق بوده‌ایم یا نه؟ به خودم و دیگران یادآوری می‌کنم رعایت حقوق آدم‌ها نه یک لطف و بزرگواری که یک وظیفه و تکلیف است که بر دوش حکومت و کارگزاران آن است. امام جمعه شهر امید افزود: می‌خواهم اینجا تذکر جدی بدهم درباره آنچه در یکی از مدارس کشور به شکلی آزاردهنده و تأسف‌برانگیز در مورد دانش‌آموزان اتفاق افتاد. قیچی‌کردن موی سر دانش‌آموز با آن حالت غیرانسانی موضوعی نیست که بتوان به‌راحتی از کنار آن گذشت. این اتفاق آسیب به روان، شخصیت و جسم کودک و نوجوانی است که قرار بوده در این سیستم آموزشی غیر از تحصیل، پرورش و تربیت شود. غیر از آن معلمی که دست به چنین کاری زده و باید با او برخورد کرد، بانیان این نوع نگاه به انسان و معتقدین به چنین تربیتی باید پاسخ‌گو باشند. البته اکثریت معلمان دلسوز، زحمتکش و نجیب کشور که با کمترین حقوق و امکانات مشغول خدمت هستند هم مخالف چنین اقدامات و برداشت‌هایی از تربیت و تعلیم هستند. همکاران بنده و ائمه جمعه محترمی هم که نگران بیرون‌بودن تار موی بانوان هستند، لازم است در برابر قیچی‌کردن موی دانش‌آموزان با آن حالتِ تأسف‌انگیز موضع بگیرند تا مشخص شود حقوق و شخصیت انسان چقدر مورد توجه و دغدغه است. حجت‌الاسلام منصف گفت: بنده هشدار می‌دهم خدای ناکرده رویه‌های نادرست و غیرتربیتی که اغلب در گذشته به اسم اِعمال تربیت و پرورش شاهد آن بودیم، دوباره تکرار نشوند. و البته با وجود فضای مجازی‌ خوشبختانه چیزی از چشم مردم پنهان نمی‌ماند و واکنش به‌موقع افکار عمومی خود مانع تکرار چنین اتفاقاتی است. به آن دسته اندک از مسئولان عزیز که در قالب صیانت و امثالهم به دنبال محدودیت در دسترسی به فضای مجازی هستند، دوستانه عرض می‌کنم کاری نکنید تا به دست خود از مزایا و مواهب این فضا محروم شویم.

فضای مجازی هم مثل هر پدیده دیگری ایرادها و نقص‌هایی دارد، اما منفعت بزرگ آن همان هشدار در برابر عیب‌ها و کمبودهاست که سبب آگاهی و بیداری‌مان می‌شود و حتما بهتر از تعریف‌ها و تمجیدها و توهم‌هایی است که ما را معیوب‌تر می‌کنند. در بیشتر موارد این فضای مجازی نیست که افکار عمومی را دل‌آزرده یا ناامید و مأیوس می‌کند اغلب انعکاس اقدامات من و شما در این فضاست که سبب واکنش منفی مردم می‌شود. امام جمعه شهر امید در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به رئیس‌جمهور محترم که در نیت خیر و دلسوزی ایشان تردیدی ندارم عرض می‌کنم به آن دسته از مقامات و مسئولین دولتی که ان‌شاءالله از سر کم‌دانی و توهم جملاتی به زبان می‌آورند که حاصلی جز تمسخر و سرخوردگی مردم و نادیده‌گرفتن خدمات واقعی دولت ندارد، تذکر جدی بدهند و توبیخ کنند. 

‌اگر هم واقعا به مرحله‌ای از مدیریت رسیده‌ایم که با دستور یک معاون وزیر، قیمت‌ها یک‌شبه پایین می‌آیند، لطفا به دیگر بخش‌های دولت هم ابلاغ بفرمایید تا یک‌شبه مشکلات و مسائل را حل کنند. مثلا وزیر محترم اقتصاد دستور دهند تورم به صفر برسد، وزیر ارتباطات به اینترنت دستور بدهند با سرعت بیشتر کار کند، وزیر کار دستور دهند اشتغال همه بی‌کاران فراهم شود. وزیر بهداشت دستور دهند در یک شب داروهای کمیاب و نایاب در بازار فراوان شوند و در شب بعد دستور به ارزانی داروها بدهند. وزیر امور خارجه و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم به توافق برجام دستور دهند امضا شده و به جریان بیفتد. خطیب نماز جمعه شهر امید در پایان با اشاره به در پیش بودن شب‌های قدر گفت: این شب‌ها فرصت خوبی برای خودسازی و استغفار است، به شرط آنکه بعد از توبه و اقرار به اشتباه و گناه، به دنبال جبران و اصلاح باشیم. آن زمان می‌توانیم به بخشش و گشایش رحمت الهی امید ببندیم. محتاج دعای خیر و بخشایش قلبی شما مردم هستیم تا خدا هم گوشه‌چشمی به ما کند.

از خداوند بزرگ توفیق‌مان در خدمتگزاری به این مردم صبور و نجیب و همچنین خدمتگزاری واقعی به آزادی، حقیقت و عدالت را خواستارم. خودم و شما را به مدارا، رحم و مروت و انصاف با یکدیگر توصیه می‌کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها