|

روایت نهمین نمازجمعه شهر امید

در ابتدای مراسم نماز جمعه این هفته شهر امید، اعضا جوانِ یکی از گروه‌های نوازندگی شهر به اجرای چند قطعه موسیقی ویژه نوروز پرداختند. در ادامه به دعوتِ ستاد نماز جمعه، وحید اشتری فعال رسانه‌ای و اجتماعی بعنوان سخنران پیش از خطبه‌ها به بیانِ صحبت پرداخت.

در ابتدای مراسم نماز جمعه این هفته شهر امید، اعضا جوانِ یکی از گروه‌های نوازندگی شهر به اجرای چند قطعه موسیقی ویژه نوروز پرداختند.

در ادامه به دعوتِ ستاد نماز جمعه، وحید اشتری فعال رسانه‌ای و اجتماعی بعنوان سخنران پیش از خطبه‌ها به بیانِ صحبت پرداخت.

اشتری با اشاره به فاجعه ناگوارِ کشته شدن چهار سرباز در نخستین روز سال جدید در پادگانی در بوشهر، گفت: در چند سال اخیر اهمیت و ضرورت بهبود و اصلاح خدمت سربازی به عنوان یکی از مطالبات عمومیِ جامعه بیشتر مطرح و برجسته شده است. کارشناسان و صاحبنظران مختلف به دنبال راهکارهایی برای افزایش کیفیت خدمت سربازی و اصلاح و تغییر شیوه و شکل کهنه آن هستند. آنچه تقریبا برای اکثر مقامات و نمایندگان مشخص شده این است که شیوه فعلی خدمت سربازی سبب تلف شدن عمر جوانان می‌شود بی آنکه تخصص یا حرفه‌ای به آنها بیاموزد. حتی بخشی از مقامات نیروهای مسلح نیز در سال‌های گذشته اذعان داشتند که سربازی بیش از دوره آموزشی توجیه ندارد.

وی افزود : بر اساس آمارِ چندسال قبل دلیل ادامه تحصیل ۵۰ درصد از دانشجویانِ پسر، انگیزه عدم خدمت در دوره سربازی اعلام شده بود و این ادامه تحصیل برای فرار از سربازی متاسفانه بر کیفیت آموزش و طولانی شدن سنوات آموزشی دانشجویان تاثیرات منفی برجا گذاشته و می‌گذارد.

اشتری در ادامه گفت : موضوع دفاع از امنیت و مرزهای کشور برای هر ایرانی اهمیت دارد و با اصلاحِ کیفیت و شیوه سربازی حتما به این دغدغه ملی پاسخ بهتری داده می شود. پیشنهاد اکثر دلسوزان در این حوزه این است که سربازی حرفه‌ای جایگزین سربازی اجباری شود تا افراد به انتخاب خود و با انگیزه و رضایت شغلی به خدمت سربازی بپردازند.

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر امید در پایان تصریح کرد: پوشش مرزهای کشور با سربازان حرفه‌ای و باانگیزه با حقوقِ خوب و آموزش درست، به جای سربازانِ اجباری، بی انگیزه و تحقیر شده حتما تضمینِ بهتری برای حفظ امنیت کشور در هر شرایطی است. امیدواریم با اراده قاطع ستادکل نیروهای مسلح در سال جدید شاهد نخستین گام برای بهبود و اصلاح خدمت سربازی باشیم تا نگرانیِ جمعیت زیادی از جوانان و خانواده‌های آنان نیز برطرف شود.

حجت الاسلام منصف امام جمعه شهر امید نیز در خطبه‌های دوم نماز با تبریک عید نوروز و با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر انقلاب گفت : شکل‌گیری تولیدِ اشتغال‌زا برپایه دانش نیازمند استفاده بیشتر از همه ظرفیت‌های  واقعی داخلی، تجربیات، امکانات و دانش جهانی و تجهیز تولید به تکنولوژی‌های نو است. و این یعنی توسعه‌ی ابزارهای ارتباطی و نه ایجاد محدودیت در دسترسی به دانش جهانی. اگر تولید دانش‌بنیان می‌خواهیم یعنی متکی بر دانش جدید و پیشرفت‌های علمی و این دانش طلبی با مسدود کردن و محدود کردن دسترسی‌های مختلف نسبتی ندارد.

لازم است تاکید کنم برای آنکه وعده‌ای محقق شود یا دستاوردی در جامعه پا بگیرد نباید به دروغ و فریب متوسل شد، باید بهای اصلی تحقق آنها را بپردازیم تا واقعا به آنچه می‌خواهیم برسیم.

بنده همین جا از مسئولین محترم درخواست می‌کنم اجازه ندهند مُشتی کلاهبردارِ رانتخوار با توهمات و خیال‌پردازی‌های فریبکارانه و به توسط ارتباط با شخصیت‌ها به اسم دانش بنیان، جایگزینِ کارآفرینان و متخصصان و دانشمندان واقعی شوند و بودجه و سرمایه‌های کشور را حیف و میل کنند.

وی افزود :خوشبختانه رهبری تذکر دادند که با درج شعارِ سال روی سربرگ و تابلو کار پیش نمی‌رود، دیدم یکی از خودروسازی‌های اصلی کشور بنری در اندازه بزرگ با شعار سال زده‌اند، متاسفانه بعضی دستگاه‌ها که بی کفایت‌تر و ناکارآمدتر هم هستند به جای درست عمل کردن به وظایفشان، بیشتر شعار چاپ می کنند، ای کاش به جای تولیدِ بی کیفیت و چاپ شعار به تکنولوژی و دانش جهانی مجهز می‌شدید تا حداقل کیسه هوای ماشین‌های تولیدی به موقع باز شود و این همه تلفات ندهیم.

همینجا از این تریبون هشدار می‌دهم بلکه کسی رسیدگی کند، آمار تصادفات و تلفات جاده ای در همین چند روز ابتدای سال از عدد ۲۸۸ نفر گذشته، یعنی هرساعت دو نفر کشته داده‌ایم، ۴۳۰۰ مجروح داشته ایم، چه به لحاظ ناایمن بودن جاده‌ها، و چه به لحاظ بی‌کیفیت بودن خودروها، یا عدم رعایت اصول رانندگی هرکدام اینها که باشد برایمان زنگ خطر است. حالا کسانی دست به کار می‌شوند و فوری آمار کشورهای دیگر را در تصادفات می‌آورند، انگار مسابقه است و چون در فلان کشور تعداد تصادف بالاست، این یک امر طبیعی است.

حجت الاسلام منصف در بخش پایانی سخنان خود گفت: امیدواری مردم نجیب و شریف ایران آن است که سال جدید با گشایش‌های بین المللی و البته مدیریت کارآمد سال بهتری برای اقتصاد و معیشت و کار باشد. رونق کسب و کار و خوشحالی مردم آرزویی است که باید برای آن بی وقفه و بی‌منت تلاش کرد.

از خداوند بزرگ توفیق‌مان در خدمتگزاری به این مردم صبور و نجیب و همچنین خدمتگزاری واقعی به آزادی، حقیقت و عدالت را خواستارم.

خودم و شما را به مدارا، رحم و مروت و انصاف با یکدیگر توصیه می‌کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها