|

این کتابی است که باید بارها و بارها به آن برگردیم

معرفی کتاب «نجات یک بادبادک»

قصه از جایی شروع شد که بادبادک فلوید لای شاخ و برگ درختی گیر کرد. این آغاز داستانی طنزآمیز و جذاب از الیور جفرز است که در آن تلاش دارد نگاه متفاوتی به حل مسئله، تله‌های تصمیم‌گیری و ابتکار عمل داشته باشد.

این کتابی است که باید بارها  و  بارها  به  آن  برگردیم

قصه از جایی شروع شد که بادبادک فلوید لای شاخ و برگ درختی گیر کرد. این آغاز داستانی طنزآمیز و جذاب از الیور جفرز است که در آن تلاش دارد نگاه متفاوتی به حل مسئله، تله‌های تصمیم‌گیری و ابتکار عمل داشته باشد.

الیور جفرز، نویسنده محبوب بسیاری از کودکان و معلمان در سراسر جهان است. او کتاب‌های زیادی برای کودکان نوشته و تصویرپردازی کرده یا به قولش ساخته است که در همه آنها مضامین ارزشمندی از طریق تصاویری هنرمندانه و اغلب طنزآلود به خواننده منتقل شده و آنها را در معرض تفکر و پرسشگری قرار می‌دهد. جفرز برای این اثر برنده «جایزه منتخب ویراستار کتاب کودک ایتالیا» در سال 2013، جایزه اوربیل برای بهترین تصویرسازی سال 2012 از طرف کتاب‌فروشان مستقل کتاب کودک ایتالیا و همچنین برنده جایزه کتاب سال ۲۰۱۲ سی‌بی‌آی شده است. نجات یک بادبادک داستان آدم‌هایی است که برای رسیدن به هدفشان مصر هستند اما فقط یک راهبرد را می‌شناسند و همه تلاش‌هایشان معطوف به همان راه واحد است. انسان‌های تک‌راهبردی که قادر به استفاده از همه قابلیت‌های ابزارهای در دسترس و دیدن مسیرهای دیگر نیستند. گویی تلنگری است به همه لحظاتی که در مسیرهای همیشگی‌مان غرق شده‌ایم و در نتیجه چیزی جز قربانی‌کردن، استیصال و ازدست‌دادن فرصت‌ها و امکان‌های موجود حاصل نمی‌کنیم.

فلوید برای پایین‌آوردن بادبادک فقط و فقط یک رویکرد دارد؛ چیزی را به بالا پرتاب کند تا بادبادک بیفتد. او برای رسیدن به هدفش به وسایل کوچک و قابل پرتاب بسنده نمی‌کند و به‌سرعت چیزهایی را امتحان می‌کند که در عالم واقع امکان پرتاب آنها نیست یا معمولا به شیوه دیگری استفاده می‌شوند. نردبان همسایه، ماشین پدر، آقای شیرفروش، نهنگ کنجکاوی که در زمان و مکان نامناسب جلوی پایش قرار گرفته و حتی ماشین آتش‌نشانی و آتش‌نشان‌هایی که برای کمک آمده بودند.

نجات یک بادبادک نه‌تنها تصویری از خلاقیت و تلاشگری یک کودک برای دستیابی به هدفش را ترسیم می‌کند بلکه به همه مخاطبان سه تا 93 ساله‌اش پیشنهاد می‌کند لحظه‌ای درنگ کنند و مسئله را بار دیگر از نو ببینند. گاهی فلوید در آستانه یک راه‌حل قرار می‌گیرد، نردبان و اره را می‌آورد تا یک کار درست و حسابی کند اما به‌سرعت در دام همان الگوی آشنای همیشگی می‌افتد و آنها را نیز پرتاب می‌کند. نتیجه، وضعیتی آشوبناک و پیچیده است که در آن همه‌چیز آن بالا باقی مانده و سخت به درخت چسبیده است.

کتاب ساختاری متقن و فضایی خلاقانه دارد و در کنار تصاویر ساده، منسجم و خلوتی که ارائه کرده خواننده را هر ‌لحظه غافلگیر و هیجان‌زده می‌کند و چارچوب‌های ذهنی‌اش را قلقلک می‌دهد. این کتاب مربوط به رده سنی کودکان سه تا 9 سال است اما خواندن این اثر ارزشمند را به همه کتاب‌دوستان در هر سنی به‌ویژه والدین توصیه می‌کنیم. در هر جایگاهی که هستید چه سیاست‌گذار، چه معلم یا مدیر یک فروشگاه و به‌خصوص اگر مسئولیت تصمیم‌گیری درباره بخشی از سرمایه‌های عمومی با شماست، بعد از خواندن این کتاب این سؤال پیش‌روی شماست که برای حل یک مشکل چقدر ابتکار عمل داشته‌اید و چقدر در راه‌ها و رویکردهای ازپیش‌آماده‌ای که در ذهن دارید، گیر افتاده‌اید؟

در هر مرحله از اجرای یک سیاست، برنامه یا تصمیم چقدر میزان اثربخشی آن را ارزیابی و پایش می‌کنید و آنها را به‌صورت مستمر بهبود داده یا پایان یک سیاست را اعلام می‌کنید؟ برای رسیدن به خواسته‌تان چه چیزهای ارزشمندی را قربانی کرده‌اید؟ رسیدن به آن خواسته چقدر چشم شما را روی واقعیات پیرامونتان بسته و چه چالش‌های جدید و چسبنده‌ای را به دنبال داشته است؟ چندبار حتی آتش‌نشان‌ها و ماشین‌های آتش‌نشانی را هم به بالای درخت پرتاب کرده‌اید؟

کتاب در سال 2011 نوشته شده و در سال 1398 توسط نازنین موفق و حسام سبحانی‌تهرانی به فارسی ترجمه شده و میچکا آن را منتشر کرده است. چاپ هفتم این کتاب در سال 1401 با قیمت 70 هزار تومان عرضه شده است.

برای تهیه کتاب می‌توانید از طریق صفحه اینستاگرام برگ‌برگ اقدام کنید. با اسکن بارکد زیر به برگ‌برگ بپیوندید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها