|

دور دنیا در یک دقیقه

اعتصاب زنان اسکاتلندی برای دستمزد برابر

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

اعتصاب زنان اسکاتلندی برای دستمزد برابر
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا در آمریکا ماجرای پیرترین دوقلوهای جهان را پی‌ می‌گیریم. سپس در فرانسه به تماشای نقاشی‌های بازمانده از حریق نوتردام می‌نشینیم و در آخر هم به اعتصاب زنان اسکاتلندی می‌پردازیم.

 

درگذشت مسن‌ترین دوقلوهای به هم چسبیده جهان

سرانجام پیرترین دوقلوهای به هم چسبیده جهان در ۶۲ سالگی درگذشتند. آنها اهل پنسیلوانیای آمریکا بودند و در بیمارستانی در زادگاه‌شان آخرین لحظات زندگی را سپری کردند.

علت درگذشت آنها هنوز اعلام نشده است. دوقلوهای لوری و جورج شاپل از جمجمه به هم چسبیده بودند و بدنی جداگانه داشتند. ۳۰ درصد از مغز و رگ‌های حیاتی آنها مشترک بود.

آنها جزء نادرترین دوقلوهای به هم چسبیده جهان بودند. جنسیت زمان تولد آنها لوری ( پسر ) و دوری ( دختر ) بوده است که دوری تغییر جنسیت می‌دهد و پسر می‌شود و نام جورج را انتخاب می‌کند.

 

پزشکان عمومی بریتانیا از دوران قاعدگی پرسش کنند

فعالان حوزه سلامت زنان با کمک یکی از مراکز خیریه در بریتانیا از پزشکان عمومی این کشور درخواست کرده اند به موضوع قاعدگی زنان بیش از پیش توجه کنند.

این فعالان به طور خاص از پزشکان عمومی خواسته اند از زنان و دختران در سن قاعدگی درباره نوع و نشانه‌های پریود آنها پرسش کنند و از مشکلات‌شان آگاه شوند.

دردهای اذیت کننده دوران پریود که گاه منجر به غیبت از مدرسه و محل کار می‌شود و یا خونریزی‌های سنگین این دوران و پیامدهای آن مسائل مهمی هستند که پزشکان عمومی باید آنها را ثبت کنند و در جریان باشند.

 

شاکی ترامپ اسلحه‌اش را تحویل داد

خانم ای جین کارول اسلحه‌ خود را به پلیس تسلیم کرده است. این اسلحه مجوز نداشت. اما کارول گفته بود در دوران شکایت از ترامپ آن را کنار تختش نگهداری می‌کند.

کارول همان زنی است که از ترامپ بابت آزار جنسی در دهه ۹۰ میلادی به دادگاه شکایت کرد و برنده شد. او ستون‌نویس یکی از نشریات در نیویورک بوده است.

او در سال ۲۰۱۹ هم گفته بود از سالها پیش یک اسلحه دارد، در حالی که خشاب آن خالی است. اما پس از گشودن پرونده شکایت علیه ترامپ از ترس امنیت آن را پر کرده است.

 

نمایش نقاشی‌های باقی مانده از حریق کلیسای نوتردام

مسئولان کلیسای نوتردام می‌خواهند نقاشی‌های نفیس بازمانده از حریق سال ۲۰۱۹ را به معرض تماشا بگذارند. این نقاشی‌ها به طرز معجزه‌آسایی سالم باقی مانده اند.

این نقاشی‌ها اغلب از آثار هنری قرن هفدهمی مذهبی موجود در کلیسای نوتردام بوده است که با حضور نیروهای آتشنشان هنگام حریق نوتردام همراه کتاب‌ها و دیگر گنیجنه‌های هنری به سرعت از محل خارج شده است.

در‌های کلیسای نوتردام فرانسه در ماه دسامبر سال جاری دوباره گشوده خواهد شد، اما پیش از آن گنجینه هنری نجا‌ت‌یافته از آن به معرض تماشای عموم قرار می‌گیرد.

 

زنان اسکاتلندی برای برابری دستمزد اعتصاب می‌کنند

صدها زن کارگر در سراسر اسکاتلند دست از کار کشیده اند تا صدای‌شان را به گوش مسئولان برسانند؛ برابری دستمزد در کار برابر، لایحه‌ای که هنوز کامل نشده است.

زنان اسکاتلندی می‌گویند برای کار مشابه با مردان دستمزد کمتری نسبت به آنها دریافت می‌کنند. این زنان به همین دلیل دست از کار کشیده اند تا بتوانند به حق و حقوق خود دست پیدا کنند.

زنان اسکاتلندی پیشتر در سال ۲۰۱۸ اعتصابی بزرگ راه انداختند با حضور ۸ هزار زن کارگر در بخش‌های نظافتی، تهیه غذا و خدمات و در نهایت موفق شدند بخشی از حقوق فراموش شده خود را پس بگیرند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها