|

دور دنیا در یک دقیقه

کشف مُسکن حیوانات در ویپ‌های ماریجوانا

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

کشف مُسکن حیوانات در ویپ‌های ماریجوانا
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 ابتدا در آمریکا ماجرای سرقت دفترچه خاطرات دختر بایدن را پیگیری می‌کنیم. سپس از پایان فیلم ۴۰ ساله کاپولای مشهور خبر می‌گیریم. در آخر هم به کشف مسکن حیوانات در ویپ‌های ماریجوانا می‌پردازیم.

 

محکومیت دزد دفترچه خاطرات دختر بایدن

خانم امی هریس به یک ماه زندان و سه ماه حبس در خانه محکوم شده است. او یک شهروند فلوریدایی است که دفترچه خاطرات اشلی بایدن دختر رئیس‌جمهور ایالات متحده را دزدیده است.

خانم هریس این دفترچه را چهار سال پیش به یک گروه محافظه‌کار به نام پروژه وریتاس فروخته است. قاضی پرونده این اقدام را حقارت‌بار توصیف کرده است.

قرار بوده از این معامله ۴۰ هزار دلار به امی هریس پرداخت شود که او تنها ۲۰ هزار تا دریافت کرده است. این زن دو فرزند ۶ و ۸ ساله دارد. او عذرخواهی کرده است و البته از شرایط سخت زندگی‌اش گفته که سالها قربانی خشونت خانگی بوده و مدتی است نجات یافته است.

 

واکسن مدرنا؛ از کووید ۱۹ تا سرطان سر و گردن

تغییر فعالیت شرکت مدرنا از تولید واکسن‌های کووید ۱۹ به سرطان باعث رشد سهام این شرکت شده است. نام مدرنا در سال‌های همه‌گیری با تولید واکسن تک‌دوز کووید ۱۹ سر زبان‌ها افتاد.

پس از پایان همه‌گیری و کاهش مصرف واکسن‌های کووید ۱۹ این شرکت با افت ارزش سهام مواجه شد. مسئولان تصمیم گرفتند به جای واکسن‌های کووید ۱۹ واکسن‌های ایمنی سرطان تولید کنند.

آزمایش‌های اولیه انجام شد و تاثیر این واکسن‌ها بر کنترل سلول‌های تهاجمی افراد مبتلا به نوعی از سرطان‌های سر و گردن مشخص شد تا این که سهام شرکت مدرنا دوباره اوج گرفت و رشد ۸ درصدی را هم تجربه کرد.

 

کشف مسکن حیوانات در ویپ‌های ماریجوانا

بسیاری از مردم از سیگارهای الکترونیک ماریجوانا استفاده می‌کنند با هدف کاهش درد و اضطراب و درمان بی‌خوابی، اما نمی‌دانند درون آنها با مسکن قوی حیوانات پر شده است!

زایلازین نوعی مسکن حیوانات است که می‌تواند منجر به خراش‌های پوستی و یا اوردوز شود و در نهایت جان انسان‌ها را بگیرد.

محققان دانشگاه کینگز کالج لندن می‌گویند متاسفانه مصرف این ویپ‌ها در بریتانیا افزایش یافته است. نخستین مرگ در اثر مصرف ویپ ماریجوانای آلوده به مسکن حیوانات در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است.

 

گوشت قرمز را با ساردین جایگزین کنید!

محققان تغذیه دریافته اند اگر انسان‌ها مصرف گوشت قرمز را کاهش دهند و به جای آن از رژیم غذایی ماهی‌ ساردین بهره ببرند، سالم‌تر خواهند بود و البته به کاهش تغییرات آب و هوایی هم کمک می‌کنند.

در تحقیقات اخیر مشخص شده است جایگزینی گوشت قرمز با ساردین و ماهی‌های مشابه می‌تواند جان ۷۵۰ هزار نفر را سالانه نجات دهد. تولید گوشت قرمز یکی از عوامل تغییرات آب و هوایی است. 

در واقع برای تولید گوشت قرمز باید جنگل‌ها و محیط زیست را از بین برد و آب زیادی هم مصرف کرد. گوشت قرمز همچین در بروز برخی بیماری‌ها موثر است.

 

سرانجام مگالوپولیس کاپولا در کن

فرانسیس فورد کاپولا کارگردان مشهور آمریکایی و سازنده سه گانه پدرخوانده سرانجام فیلم مگالوپولیس خود را برای اکران در جشنواره کن آماده می‌کند.

او نخستین بار اولین نسخه از فیلم‌نامه مگالوپولیس را در سال ۱۹۸۳ نوشت، اما تا کنون چندین و چند بار ساخت و آماده‌سازی آن را به تاخیر انداخت. این پروژه ۱۲۰ میلیون دلار هزینه داشته و با سرمایه شخصی کاپولا اجرایی شده است.

در پروژه ۴۰ ساله کاپولا بازیگرانی همچون آدام درایور، اوبری پلازا و داستین هافمن بازی کرده اند. مگالوپولیس برای نخستین بار در جشنواره فیلم کن در فرانسه اکران خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها