|

دور دنیا در یک دقیقه

اعتراض با طعم پیازچه؛ انتخابات و بحران هزینه زندگی در کره‌جنوبی

کره‌ای‌ها فردا پای صندوق‌های رای در انتخابات پارلمان شرکت می‌کنند، اما پیش از آن درگیر خشم و اعتراض پیازچه‌ای شده‌اند.

اعتراض با طعم پیازچه؛ انتخابات و بحران هزینه زندگی در کره‌جنوبی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم. از حواشی کسوف کامل در آمریکای شمالی آغاز می‌کنیم. سپس به اعتراضات پیازچه‌ای در کره جنوبی می‌پردازیم و در آخر سری می‌زنیم به پرونده قتل غیرعمد الک بالدوین.

کسوف کامل؛ برپایی جشن در آمریکای شمالی

از چند وقت پیش که اعلام شده بود دوشنبه نهم آوریل آمریکای شمالی خورشیدگرفتگی کامل را تجربه می‌کند، بسیاری از پروازها و هتل‌های شهرهایی که میزبان کسوف بودند پر شده بود. 

از آن گذشته بسیاری از شهروندان آمریکایی، کانادایی و مکزیکی تصمیم گرفتند جشن ازدواج خود را در این روز خاص برگزار کنند. تعدادی از زوج‌ها حتی جشن ازدواج همگانی و مشترک برگزار کردند.

این پدیده آسمانی در واقع باعث شد شهروندان در سراسر آمریکای شمالی جشن و پایکوبی برگزار کنند و از زیبایی آن لذت ببرند.

کره‌ جنوبی؛ انتخابات پارلمانی و اعتراض پیازچه‌ای

کره‌ای‌ها فردا پای صندوق‌های رای در انتخابات پارلمان شرکت می‌کنند، اما پیش از آن درگیر خشم و اعتراض پیازچه‌ای شده‌اند. اعتراضی که ممکن است نسخه حزب رئیس‌جمهور را بپیچد و آنها را زمین بزند.

ماجرا از این قرار است که رئیس‌جمهور در یکی از بازارهای تره‌بار قیمت ۸۷۵ وون (کمتر از یک دلار ) یک دسته پیازچه را مناسب و معقول توصیف کرده است. این قیمت عمده‌فروشی است و قیمت در خرده‌فروشی‌ها بیش از ۲ دلار است.

این توصیف خشم بسیاری از شهروندان و کشاورزان را برانگیخته است. آنها از افزایش قیمت‌ها و بحران هزینه زندگی گله دارند و دستمزد رئیس‌جمهور را برای قیمت فعلی پیازچه مناسب می‌دانند!

لیز تراس: باید به نصیحت ملکه گوش می‌کردم

نخست‌وزیر سابق بریتانیا می‌گوید در دیدار با ملکه، نصیحتی شنیدم که شاید بهتر بود به آن گوش می‌کردم. برنامه‌های تند تراس هرگز مقبول هم‌حزبی‌هایش نیفتاد و او به سرعت جای خود را به سوناک داد.

خانم لیز تراس که تنها ۴۹ روز نخست‌وزیر بریتانیا بود و در این مدت با بحران اقتصادی و البته درگذشت ملکه مواجه شد، کتاب خاطراتی منتشر و در آن اعتراف کرده کاش به نصیحت ملکه عمل می‌کرده است.

ملکه الیزابت دوم در دیدار کاخ بالمورال برای تنفیذ نخست‌وزیری تراس گفته بود «نخست‌وزیری یعنی قدم گذاشتن در مسیر پیر شدن! پس آهسته و پیوسته حرکت کن!»

تعطیلات تابستانی؛ کمبود هواپیما و افزایش تقاضای پرواز

خطوط هوایی جهان با مشکل بزرگی مواجه شده اند؛ کمبود هواپیما برای پاسخگویی به افزایش تقاضای پرواز در تعطیلات تابستانی. 

پیش‌بینی می‌شود پس از گذر از دوران پاندمی کرونا، همچنان تقاضا برای سفرهای هوایی افزایش یابد. به این ترتیب خطوط هوایی جهان باید بتواند متناسب با تقاضا تعداد هواپیماهای خود را افزایش دهد.

اما مشکلاتی که این روزها کمپانی هواپیمایی بوئینگ با آن دست و پنجه نرم می‌کند، باعث شده خطوط هوایی با کمبود هواپیما مواجه شود و به سمت تعمیر هواپیماهای قدیمی برود. این موضوع هزینه بیشتری روی دوش آنها گذشته است.

بالدوین و پرونده قتل؛ بازیگر بر احساسات خود کنترل نداشته

الک بالدوین همچنان درگیر پرونده قتل فیلم‌بردار فیلم زنگار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد او درباره برخی موضوعات در این ماجرا دروغ گفته و داستان را عوض کرده است.

دادستان‌های ایالت نیومکزیکو پرونده را با اتهام قتل غیر عمد پیش می‌برند و می‌گویند آقای بازیگر در صحنه منجر به قتل عصبانی بوده، پرخاش می‌کرده و با توجه به این که اسلحه در دست داشته، فضا را ناامن‌تر کرده است.

شهادت شاهدان هم ادعای دادستان‌ها را تایید می‌کند. الک بالدوین در سال ۲۰۲۱ و سر صحنه فیلمبرداری فیلم زنگار با شلیک غیرعمد اسلحه باعث مرگ فیلمبردار شد. او در ماه ژوئیه محاکمه خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها