|

آمریکا با اودیسیوس به ماه بازگشت

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

آمریکا با اودیسیوس به ماه بازگشت
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق
خبرنگار: ذلفا معیل

۵۰ سال پس از سفر نخست

ابتدا با اودیسه آمریکایی‌ها به ماه می‌رویم. سپس سری به اعتصاب پزشکان کره جنوبی می‌زنیم. در آخر پرونده سلب تابعیت بریتانیایی عروس داعش را بررسی می‌کنیم.

 

آمریکا؛ بازگشت به ماه پس از ۵۰ سال

سرانجام آمریکایی‌ها بار دیگر به ماه بازگشتند. این بار با کاوشگری که ساخت شرکتی خصوصی است و اودیسیوس نام دارد. 

از سفر اول آمریکایی‌ها به ماه تا سفر دوم ۵۰ سال طول کشید. اودیسیوس در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آمده است. شرکت سازنده اودیسیوس در تگزاس، فرود و ارسال داده‌ها را تایید کرده است.

مدیر این شرکت تنها ۸۰ درصد شانس فرود سالم پیش‌بینی کرده بود. اولین‌بار است که یک شرکت خصوصی پروژه فرود بر ماه را اجرایی می‌کند. ناسا برای سال ۲۰۲۶ ماموریتی خواهد داشت. 

 

کره جنوبی؛ اعتصاب پزشکان معترض به طرح استخدامی

بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ پزشک در کره جنوبی تصمیم گرفته اند دست از کار بکشند تا صدای اعتراض خود را به گوش دولت برسانند. آنها نسبت به طرح استخدامی اعتراض دارند.

پزشکان معترض می‌گویند دولت در این طرح تعداد کادر درمان را افزایش می‌دهد، اما به حقوق و ساعات کاری کادر فعال فعلی بی‌توجه است. 

دولت معتقد است افزایش تعداد کادر درمان واکنش به وضعیتی است که کره جنوبی پس از سال ۲۰۲۵ با آن مواجه خواهد بود؛ افزایش جمعیت بالای ۶۴ سال.

 

سازمان ملل؛ سخنرانی کودکان اوکراینی

امروز دو کودک اوکراینی بازمانده جنگ با روسیه در شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد و داستان‌شان را خواهند گفت.

کیرا ۱۴ ساله و ایلیا ۱۱ ساله اهل ماریوپول هستند و بایدن امیدوار است داستان این کودکان بر جمهوریخواهان موثر واقع شود و آنها لایحه کمک مالی و نظامی به اوکراین را تصویب کنند.

آنها در درگیری‌های ماریوپل برخی اعضای خانواده خود را از دست داده اند و پس از چند روز آوارگی در شهر سرانجام به دست نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه دستگیر شده اند …

 

بریتانیا؛ سلب تابعیت عروس داعش قانونی است یا نه؟

دادگاه بریتانیا این روزها پرونده سلب تابعیت شمیمه بیگوم را بررسی می‌کند. قضات بریتانیایی می‌خواهند بدانند سلب تابعیت او که در سال ۲۰۱۹ رخ داده، قانونی است یا نه.

شمیمه بیگوم نوجوان بریتانیایی در سال ۲۰۱۵ کشور را به مقصد سوریه ترک کرد و به داعش پیوست. وزیر کشور وقت بریتانیا تابعیت شمیمه را لغو و مانع از ورود او به بریتانیا شد.

شمیمه بیگوم و وکلایش علیه سلب تابعیت اقدام کرده اند. دادگاه تجدید نظر شاید مانع از سلب تابعیت او شود. اما این که مجوز ورود شمیمه را به بریتانیا صادر کند، تردیدهای زیادی وجود دارد.

 

واکسن کووید ۱۹؛ شناسایی دو عارضه جانبی جدید و نادر

سرانجام محققان دو عارضه جانبی جدید بسیار نادر و استثنایی واکسن‌های کووید ۱۹ را تایید کردند. آنها همچنان تاکید می‌کنند فواید واکسن بر مضراتش برتری دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد دو عارضه جانبی جدید و نادر واکسن‌های کووید یکی در زمینه اختلالات عصبی است و دیگری التهاب نخاع. 

این تحقیق در ۹۹ میلیون نفر در سراسر جهان شامل شهروندانی از دانمارک، استرالیا، آرژانتین، کانادا، فنلاند، فرانسه، نیوزیلند و اسکاتلند صورت گرفته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها