|

شبکه‌‌های اجتماعی زیر فشار آزادی بیان و داده‌های غلط

روزنامه‌‌های آمریکایی در کنار چالش‌هایی که حکم دو قاضی فدرال در زمینه آزادی بیان و شبکه‌‌های اجتماعی و کاخ سفید ایجاد کرده است، ماجرای حمله اسرائیل به اردوگاه جنین را هم پیگیری می‌کنند.

شبکه‌‌های اجتماعی زیر فشار آزادی بیان و داده‌های غلط
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 سوئد و پیوستن این کشور به ناتو و حمایت بایدن و البته سنگ‌اندازی‌های ترکیه در این مسیر موضوع دیگری برای این روزنامه‌‌هاست. 

برای بریتانیایی‌ها حمله به جنین همچنان در صفحه اول داغ است و از آن داغ‌تر افزایش بروز و تشخیص سرطان ریه در زنان است. آماری نگران‌کننده از متخصصان و محققان موضوع سرطان به دست رسانه‌ها رسیده است که آینده‌ای نامطلوب را برای جامعه بریتانیا خاصه زنان پیش‌بینی می‌کند. خبر حمله موشکی روسیه به لویو در غرب اوکراین و کشته شدن سه شهروند غیر نظامی ساکن آپارتمانی مسکونی هم در این رسانه‌ها مورد توجه است. 

برای خاورمیانه‌ای‌ها احتمال تشخیص جنایت جنگی در حمله اسرائیل به جنین در صدر اخبار صفحه اول رسانه‌ها و روزنامه‌هاست. از آن گذشته امارات موفق شده رکوردی بی‌نظیر در جذب سرمایه‌گذاری خارجی بزند و به جمع ۲۰ کشور برتر دنیا راه‌ یابد. خبر دیگر انتظار اوپک پلاس از بازار انرژی است. دولت سعودی می‌گوید اوپک پلاس منتظر ثبات در بازار است. 

 

گاردین

افزایش بروز سرطان ریه در زنان نسبت به مردان

همان‌طور که از زنان درخواست شده نسبت به علائم سرطان پستان هوشیار و آگاه باشند و حتی پیش از بروز نشانه‌ها اقدام کنند، از آنها خواسته شده نسبت به سرطان ریه هم حساس شوند. 

برای نخستین بار در بریتانیا پیش‌بینی می‌شود بروز و تشخیص سرطان ریه در میان زنان به نسبت مردان افزایش داشته باشد. این سرطان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بریتانیاست. از آن مهم‌تر این که مبتلایان به سرطان ریه یکی از پایین‌ترین شانس‌ها را برای بقا دارند. تشخیص و اقدام دیرهنگام اغلب منجر به از دست رفتن بیمار می‌شود. 

داده‌های مراکز تحقیقاتی بریتانیا پیش‌بینی می‌کند بین سال‌های ۲۰۳۸ تا ۲۰۴۰، بیش از ۵۲ درصد جمعیت مبتلا به سرطان در بریتانیا، زنان به سرطان ریه مبتلا باشند. در واقع جمعیت زنان مبتلا به سرطان ریه از مردان پیشی بگیرد. 

نتایج مطالعات می‌گوید در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، سرطان ریه در ۹۱ مرد و ۷۱ زن بروز کرده است. اما مطالعات جدید که مربوط می‌شود به بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، از عبور زنان مبتلا به سرطان ریه به نسبت مردان در پایان سال ۲۰۲۴ خبر می‌دهد.

 

عرب نیوز

حمله به جنین؛ اسرائیل مرتکب جنایت جنگی شده است؟ 

کارشناسان سازمان ملل در نیویورک می‌گویند حمله نظامی اسرائیل به اردوگاه جنین در کرانه باختری نقض قوانین بین‌المللی است و می‌تواند جنایت جنگی تلقی شود. فلسطینی‌ها در این مناطق با نظارت قوانین بین المللی و به پشتیبانی و حمایت نهادهای بین المللی زندگی می‌کنند. پس هرگونه تهاجم به خانه و زندگی آنها نقض قانون است.

اسرائیلی‌ها با ۲ هزار نیروی زمینی و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر تجهیزات عملیاتی دو روزه‌ را در مناطق فلسطینی‌نشین کرانه باختری و خاصه در اردوگاه جنین تدارک دیده اند. 

پس از این حملات ۱۳ شهروند فلسطینی غیر نظامی که در میان آنها ۵ کودک هم بوده است، جان خود را از دست داده اند. یک سرباز اسرائیلی هم کشته شده است. همچنین این که زیرساخت‌های آب و برق اردوگاه هم آسیب فراوان دیده که میلیون‌ها دلار برای تعمیر و بازسازی آن لازم است. 

با همه این حرف‌ها طرف فلسطینی‌ می‌گوید اسرائیل موفق نشده به چیزی برسد و شکست خورده است. فلسطینی‌ها پس از این تهاجم خود را پیروز میدان اعلام کرده اند و در مراسم تشییع کشته شده‌ها فریاد کشیده اند که ما با عزت و سربلندی بیشتر در جنین زندگی خواهیم کرد و آن را زیباتر از قبل می‌سازیم.

 

نشنال

سرمایه‌گذاری خارجی در امارات رکورد شکست

ارزش سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در امارات در پایان سال گذشته، ۲۳ میلیارد دلار ارزیابی شده است. به این ترتیب امارات به جمع ۲۰ کشور سطح اول جهان به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری راه پیدا کرده است. 

در حال حاضر امارات رتبه شانزدهم کشورهای جهان را در میان کشورهای جاذب سرمایه خارجی به حساب می‌آید. اماراتی‌ها در جمع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اول هستند و بیش از ۶۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کل منطقه را به خود اختصاص می‌دهند.

شیخ محمد بن راشد، معاون رئیس امارات و حاکم دوبی در واکنش به ارزیابی جدید می‌گوید ما از همه نهادهای نظارتی و قانونی که کمک کردند امارات به این جایگاه دست پیدا کند، سپاسگزاریم. ما با کمک آنها امارات را به یکی از امن‌ترین کشورهای جاذب سرمایه‌های خارجی تبدیل کرده ایم. ما تلاش می‌کنیم در سال جدید به رکوردهای بیشتر و بهتری دست پیدا کنیم. 

نهادهای بین‌المللی و کارشناسان سازمان ملل معتقدند بیشترین دستاوردهای امارات در جذب سرمایه‌های خارجی در زمینه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و همچنین موضوع درمان و سلامت است. 

 

نیویورک تایمز

شبکه‌‌های اجتماعی زیر فشار آزادی بیان و داده‌های غلط

حکم دو قاضی فدرال از ایالت‌های میزوری و لوئیزیانا برای محدود کردن روابط مجموعه کاخ سفید با شبکه‌های اجتماعی واکنش‌هایی در پی داشته است و البته که شبکه‌های اجتماعی را در منگنه دو اصل آزادی بیان و مبارزه با انتشار داده‌های غلط گذاشته است. دو قاضی فدرال به منظور حفظ آزادی بیان این حکم را صادر کرده اند.

منتقدان اما در واکنش به این ادعا می‌گویند بحث آزادی بیان در میان نیست و این حکم در واقع تلاش محافظه‌کارانه و تحمیل سیاست‌های لیبرال علیه آراء‌ مخالف است. در واقع حکم دو قاضی فدرال حکمی تامین‌کننده منافع سیاست‌های دست راستی در آمریکا تعبیر تفسیر شده است. 

منتقدان معتقدند حکم قضات فدرال در نهایت باعث انتشار داده‌های غلط و انحرافی در موضوعاتی حساس و مهم مثل انتخابات، پاندمی و مسائلی از این دست می‌شود و این آزادی بیان نیست. مثلا در دوران پاندمی کرونا راست‌گرایان و گروه‌های ضد واکسن بسیار تلاش کردند مانع واکسیناسیون اجباری و عمومی شوند. آنها با ماسک و قوانین محدودکننده دوران پاندمی و قرنطینه کنار نمی‌آمدند و … مهم‌تر این که آنها نظرات خود را در شبکه‌های اجتماعی و در مقیاس وسیع منتشر می‌کردند و به تبع آن جان و سلامت بسیاری به خطر می‌افتاد و … 

دولت بایدن و مجموعه کاخ سفید تلاش کرده تا با سران شبکه‌های اجتماعی وارد تعامل شود و از آنها بخواهد ساز و کاری برای کنترل و محدود کردن انتشار داده‌های غلط و انحرافی در موضوعات حساس ارائه دهند، اما دو قاضی فدرال با صدور حکم مانع از برقراری این ارتباط شده اند. 

بسیاری از کارشناسان و متخصصان سلامت نیز اسناد و مدارک خود را روی میز این قضات گذاشته اند، اما نتوانسته اند مانع صدور حکم شوند. آنها از جولان داده‌های غلط و انحرافی خاصه در زمینه‌های علمی و مرتبط با سلامت در شبک‌ه‌های اجتماعی نگران هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها