|

کمیته تحقیق سه اتهام علیه جانسون مطرح کرد

ماجراهای جانسون در عرصه سیاسی بریتانیا داغ‌تر از همیشه شده است. نتایج کمیته تحقیق منتشر و نخست‌وزیر سابق در سه مورد متخلف شناخته شده است.

کمیته تحقیق سه اتهام علیه جانسون مطرح کرد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 رسانه‌های بریتانیا این موضوع را به طور مفصل بازتاب داده اند و در کنارش از فاجعه غرق شدن قایق پناهجویان در آبهای یونان نوشته اند و احتمال ناپدید شدن ۵۰۰ نفر. ظاهرا امیدها به پیدا شدن این سرنشینان کمرنگ شده است. درگذشت خانم گلندا جکسون هنرپیشه صاحب دو جایزه اسکار و همچنین سیاستمدار بریتانیایی هم بخشی از خبرهای مشترک در صفحه اول رسانه‌های بریتانیایی است. 

روزنامه‌های آمریکایی همچنان درگیر ماجراهای ترامپ هستند. دادگاه بررسی اتهامات او درباره نگهداری و انتقال اسناد محرمانه آغاز شده است. روزنامه‌ها هر روز حواشی این اتفاق را از زاویه‌ای جدید بررسی می‌کنند. از آن گذشته کیفرخواست عضو نیروی هوایی ایالات متحده که اسناد محرمانه پنتاگون را فاش کرده هم صادر شده است. نگهداری اسناد محرمانه، فاش کردن و به خطر انداختن امنیت ملی ایالات متحده از جمله موارد اتهامی جک تکسیراست. 

بازگشت معترضان لبنانی به خیابان و تلاش برای آسیب رساندن به بانک‌ها و خروج پول‌هایشان در کنار درگیری‌ها در سرزمین‌های مقدس و البته اظهارات رئیس کمیسیون خارجی اتحادیه اروپا درباره سوریه موضوعاتی است که روزنامه‌های خاورمیانه‌ای را به خود مشغول کرده است. عدم همکاری نمایندگان حزب‌الله در انتخاب رئیس‌جمهور در جلسه دوازدهم در اعتراض لبنانی‌ها و شورش آنها بی‌تاثیر نیست. دیگر این که رئیس امارات هم راهی صربستان شده تا روابط دو کشور را محکم‌تر کند. ماجراهای جانسون هم در صفحه اول روزنامه‌های اماراتی مورد توجه است.

 

گاردین

کمیته تحقیق سه اتهام علیه جانسون مطرح کرد

نتایج بررسی کمیته تحقیق بریتانیا علیه بوریس جانسون منتشر شده است. این گزارش که بر اساس ماجراهای رسوایی مهمانی در دوران قرنطینه کرونا تهیه شده است، سه مورد اتهامی علیه نخست‌وزیر سابق، آقای بوریس جانسون مطرح می‌کند.

نخستین اتهام تلاش جانسون برای گمراهی نمایندگان و پارلمان بریتانیا در این زمینه است. کمیته تحقیق ادعا می‌کند جانسون به عمد پارلمان را در بررسی پرونده رسوایی مهمانی از هدف اصلی دور و منحرف کرده است. به نظر می‌رسد آقای جانسون اطلاعات غلطی درباره این موضوع در اختیار پارلمان گذاشته است.

کمیته تحقیق می‌گوید آقای جانسون همچنین بخشی از برنامه ارعاب و تهدید علیه نمایندگان مجلس هم بوده تا آنها از بررسی پرونده دست بکشند و موضوع را پیگیری نکنند. 

در گزارش کمیته تحقیق علاوه بر این دو مورد به موضوع تضعیف نهاد دموکراتیک هم اشاره شده است. در واقع کمیته تحقیق معتقد است اقدامات نخست‌وزیر سابق برای دور کردن نمایندگان از موضوع رسوایی مهمانی به نوعی تضعیف نهاد دموکراتیکی مثل مجلس بریتانیا به حساب می‌آید. 

در نهایت کمیته تحقیق اعلام می‌کند اگر آقای جانسون هفته گذشته از سمت نمایندگی پارلمان بریتانیا کناره‌گیری نمی‌کرد، ۹۰ روز تعلیق در انتظارش بود. البته به طور معمول تعلیق مقام نمایندگی ۲۰ روز است، اما اصرار جانسون به گمراهی و تضعیف نهاد پارلمان باعث می‌شد ۹۰ روز از مقامش تعلیق شود. 

 آقای جانسون در واکنش به گزارش کمیته تحقیق گفته « این اتهامات و ادعاها تنها به منظور ترور سیاسی و دور کردن من از عرصه سیاست است.» 

 

نشنال

حمایت اروپا از تلاش‌های اتحادیه عرب برای کمک به سوریه 

اتحادیه اروپا می‌گوید به کمپینی که برای تعامل مجدد با سوریه راه‌اندازی شده است، نمی‌پیوندد، اما از تلاش‌های اتحادیه عرب در این زمینه حمایت خواهد کرد. 

جوزپ بورل، رئیس کمیسیون خارجی اتحادیه اروپا معتقد است اروپا مثل اتحادیه عرب در یک خط با سوریه نیست. این موضوع واضح و روشن است، اما خب حمایت‌های خود را از این که راه حلی سیاسی برای پایان یک دهه درگیری در سوریه پیدا شود، ادامه خواهیم داد.

بورل توضیح می‌دهد معنی این گزاره این نیست که ما امکانات و احتمالات خود را برای بهبود وضعیت بررسی نخواهیم کرد. راه‌های همکاری ما و اتحادیه عرب باز است، اما موقعیت ما و اتحادیه عرب متفاوت است. اگر اتحادیه عرب فکر می‌کند مسیر جدیدی که برای کمک به سوریه انتخاب کرده است، نتیجه می‌دهد، ما حمایت می‌کنیم، اما موقعیت خودمان را هم حفظ می‌کنیم.

منظور بورل از حفظ موقعیت و نسبت اتحادیه اروپا با سوریه این است که این اتحادیه تحریم‌های خود را علیه دولت اسد ادامه می‌دهد و سیاست‌‌های خود را در تقابل با این کشور تغییر نخواهد داد.

 

نیویورک تایمز

 اسناد محرمانه پنتاگون؛ تکسیرا به سوء استفاده از اسرار متهم شد

دو ماه از زمانی که جک تکسیرا، عضو نیروی هوایی آمریکا بازداشت شده است، می‌‌گذرد. پس از آن که اسناد محرمانه وزارت دفاع ایالات متحده در یکی از پلتفرم‌های بازی‌های آنلاین منتشر شد، نیروهای FBI آقای تکسیرا را به عنوان مظنون و متهم در این پرونده دستگیر کردند. 

کیفرخواست تکسیرا پس از بررسی اسناد و مدارک مرتبط با پرونده‌اش صادر شده است؛ او متهم به فاش کردن اسناد محرمانه و سوء استفاده از شواهد و مدارک طبقه‌بندی شده پنتاگون است. او می‌تواند به ۶۰ سال حبس محکوم شود.

اسنادی که آقای تکسیرا، عضو ۲۱ ساله نیروی هوایی ماساچوست در پلتفرم بازی آنلاین ماین کرافت منتشر کرد، درباره تحلیل‌ها و دیدگاه‌های ایالات متحده درباره جنگ اوکراین و مسائل دیگر بود.

 آقای تکسیرا همچنان پس از صدور کیفرخواست در بازداشت فدرال باقی می‌ماند. او پیش از این هم سابقه خشونت و رفتارهای نژادپرستانه و همچنین تهدید به انتشار و اشتراک اسناد محرمانه را با کشورهای خارجی داشته است. 

دادستان ماساچوست می‌گوید نگهداری و انتقال غیر مجاز اسناد محرمانه، امنیت ملی ایالات متحده را به خطر می‌اندازد. با این حساب کسانی که به این اسناد دسترسی دارند، باید برای حفاظت از این اطلاعات و اسناد کوشا باشند. وظیفه مقام بالادست این افراد هم این است که از میزان توانایی و تعهد این افراد اطمینان حاصل کنند. 

پرونده و سابقه تکسیرا نشان می‌دهد مقامات بالادست او این عضو نیروی هوایی را بارها در حال یادداشت‌برداری از اسناد محرمانه دیده اند، اما تکسیرا را همچنان در محل پستش حفظ کرده اند!

 

عرب نیوز

تغییر نقش پدران پس از اصلاحات بن سلمان

روز یکشنبه آتی، روز پدر در عربستان سعودی است. اما جایگاه و مفهوم پدر در جامعه سعودی پس از اجرای اصلاحات اجتماعی بن سلمان تا حد زیادی تغییر کرده است.

اگر تا چند سال پیش پدر تنها جایگاه اقتصادی و مدیریتی ( نان‌آور ) در خانواده داشت و به جز یک روز تعطیل آخر هفته با فرزندانش در ارتباط نبود، حالا پدران در جامعه تا حدی مدرن شده عربستان، وقتی بیشتری با فرزندان خود می‌گذرانند. آنها جایگاه دیگری پیدا کرده اند. 

کارشناسان می‌گویند اجرای اصلاحات اجتماعی در عربستان و به کار گرفتن زنان در مشاغل بیرون از خانه، باعث شده مردان هم سهمی از تربیت فرزند و وقت‌گذرانی با آنها را داشته باشند. در واقع متاثر از این اصلاحات، نقش نان‌آوری پدران و خانه‌داری زنان کم‌رنگ شده است.

یکی از پدرانی که این روزها برای فرزندش در خانه وقت می‌گذارد می‌گوید زمانی که ما بچه بودیم پدرمان کاری به کارمان نداشت، گویی فقط می‌خواست کالاهایی را که ما نیاز داریم را برایمان تهیه کند، اما من در برخورد با دخترم هرگز شبیه به پدرم نیستم. من در طول روز سعی می‌کنم خاطراتی از جنس دیگر برای دختر به جا بگذارم. من بخشی از مسائل روزمره فرزندم هستم. من به دختر عشق و اعتماد هم می‌دهم فراتر از نیازهای مادی او. با او به پارک می‌روم. گاهی کالسکه‌اش را هل می‌دهم و …

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها