|

​بزرگترین مانور هوایی ناتو؛ پیام به روسیه منتقل شد!

ترامپ و حواشی این روزهایش همچنان روزنامه‌های آمریکایی را به خود مشغول کرده است. هرچند این روزنامه‌ها سوژه ای دیگر مثل برگزاری مانور هوایی ناتو در آلمان را هم پیش رو دارند. این رسانه‌ها تحلیل می‌کنند رزمایش ناتو در آلمان در واقع پیامی به روسهاست که بدانند در صورت تجاوز به دیگر کشورهای اروپایی چه در انتظارشان است.

​بزرگترین مانور هوایی ناتو؛ پیام به روسیه منتقل شد!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

برای روزنامه‌های بریتانیایی سوژه‌های متفاوتی در دسترس است؛ از چالش پیش آمده میان پزشکان و دادگاه بر سر موضوع سقط جنین تا درخواست محافظه‌کاران از ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا برای مسدود کردن راه بازگشت جانسون به عرصه سیاسی و البته تحلیل‌هایی درباره میراث برلوسکونی نخست‌وزیر سال‌های نچندان دور ایتالیا و … 

ماجراهای اخیر اوکراین در روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم دنبال می‌شود؛ از اقدامات این کشور برای اجرای ضد حمله علیه روسیه تا تلاش دولت‌های عربی برای همکاری‌های اقتصادی با چین در کنفرانس عربی - چینی در ریاض و بررسی دستاوردهای سه‌گانه باشگاه منچستر سیتی در بریتانیا و اروپا موضوعاتی هستند که در صفحه اول این روزنامه‌ها بازتاب دارند. مقدمات انتخابات ریاست‌جمهوری در لبنان و حواشی آن و همچنین اعزام فلسطینی‌ها به حج هم از دیگر مواردی است که این روزنامه‌ها به آن می‌پردازند.

 

گاردین

چالش سقط جنین در بریتانیا میان پزشکان و دادگاه 

پرونده زنی باردار که در دوران پاندمی سقط جنین انجام داده، سر و صدای زیادی در بریتانیا به پا کرده و چالش کیفری و سلامت ایجاد کرده است. 

این زن مادر سه فرزند است. او در دوران پاندمی که دسترسی مستقیم به مراکز بهداشتی برای انجام سقط جنین وجود نداشته، از مراکز اورژانسی تقاضای قرص و به نوعی خدمات از راه دور دریافت کرده است. این شهروند بریتانیایی ماموران اورژانس را گمراه کرده و درباره مدت زمان بارداری خود دروغ گفته است؛ او ادعا کرده بارداری او زیر ده هفته است. اما خودش فکر می‌کرده جنین او ۲۸ هفته‌ای است. 

طبق قوانین بریتانیا سقط جنین تا ۲۴ هفتگی قانونی است. اما از ده هفتگی به بعد باید در مراکز بهداشتی و کلینیک‌‌های قانونی انجام پذیرد. به هر حال این زن پس از دریافت قرص‌های قانونی سقط جنین کرده و پزشکان تشخیص داده اند جنین او نه زیر ده هفته و نه حتی ۲۸ هفته که از قضا ۳۲ هفته تا ۳۴ هفته بوده است؛ تقریبا ماه‌های آخر بارداری!

گزارش به مجامع قضایی بریتانیا باعث می‌شود قاضی برای این زن حکم ۲۸ ماه حبس ببرد. بر اساس این حکم این شهروند نیمی از دوران محکومیت را درون زندان و نیمی دیگر را بیرون اما زیر نظر مراکز مسئول طی می‌کند. اما پزشکان و مجامع علمی بریتانیا نسبت به این حکم اعتراض دارند. 

آنها می‌گویند اولا گزارش پزشکی قانونی این است که جنین سقط شده هرگز جدا از مادر نفس نمی‌کشیده و جان مستقل نبوده است. ثانیا حکم سنگین ۲۸ ماه حبس این حس را در زنان و دختران ایجاد می‌کند که هنگام نیاز به سقط جنین از مراکز درمانی مجاز تقاضای کمک نکنند و سرخود دست به کار شوند و سلامت خود را هم به خطر بیاندازند. 

پزشکان و اعضای مراکز علمی بریتانیا معتقدند این زن به دلیل گمراه کردن ماموران اورژانس می‌تواند مواخذه شود، اما تنبیه باید به گونه‌ای باشد که دیگران را از مسیر قانونی و سلامت دور نکند. آنها خواستار تغییر در حکم محکومیت این زن هستند.

پزشکان در نامه‌ای به قاضی پرونده نوشته اند حکم شما باعث می‌شود این مادر از رسیدگی به سه فرزند دیگرش باز بماند. همچنین این حکم سلامت روان این زن و زنان دیگر و اعتماد آنها را از بین می‌برد. شما فقط به کیفر فکر می‌کنید و نمی‌دانید تبعات این کیفر چیست.  

 

نشنال

دیدار نماینده امارات و زلنسکی در کیف

خانم مریم المحیری وزیر محیط زیست امارات راهی کیف شده تا پیام‌ها و کمک‌های انسان‌دوستانه مقامات این کشور را به اوکراین برساند. او در کیف با ولودیمیر زلنسکی دیدار کرده است. 

وزیر محیط زیست امارات همچنین با خانم اولنا زلنسکا همسر رئیس‌جمهور اوکراین هم ملاقات داشته و درباره کودکانی که متاثر از جنگ ۱۸ ماهه در اوکراین آسیب دیده اند، گفت و گو کرده است. 

نماینده امارات در این سفر نه تنها حامل پیام‌های حمایتی مقامات اماراتی بوده که بسته‌های کمکی انسان‌دوستانه کشورش را به دست اوکراینی‌ها رسانده است. از جمله این که امارات بیش از ۲هزار و ۵۰۰ کامپیوتر به اوکراین ارسال کرده تا دانش‌آموزان بتوانند در شرایط درگیری و جنگ تحصیل کنند. اماراتی‌ها همچنین در بازسازی و تعمیر مراکز درمانی و آموزشی همراه اوکراینی‌ها بوده اند و خواهند بود. 

ساخت مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست در اوکراین نیز یکی دیگر از موارد همکاری میان امارات و اوکراین است. خانم المحیری همچنین تعدادی نامه که کودکان اوکراینی مقیم امارات به دوستان خود در اوکراین نوشته اند، با خود با کیف آورده و به مقصد رسانده است.

 

عرب نیوز

حمله جدید اوکراین و عقب‌نشینی روس‌ها

گزارش‌های منتشر شده از اوکراین می‌گویند نیروهای اوکراینی‌ در جبهه جنوب شرقی روستا به روستا پیش می‌روند و روسها را عقب می‌رانند. با همه این حرف‌ها اما تحلیلگران می‌گویند حمله بزرگ هنوز اتفاق نیفتاده است. 

با توجه به برتری عددی روسها در نیرو و برخی تجهیزات هوایی پیروزی اوکراین در جبهه شرق و جنوب بسیار سخت خواهد بود، اما ارتش این کشور در تحرکات جدید خود دستاوردهایی داشته است. فیلم‌هایی که به تازگی از جنوب شرق منتشر می‌شوند، سربازان اوکراینی و پرچم این کشور را در روستاهای بازپس‌گرفته شده به خوبی نشان می‌دهد. 

چند روز پیش هم که زلنسکی اعلام کرده فاز ضد حمله اوکراین آغاز شده است. این یعنی باید منتظر خبرهای مهم‌تر و وقایع بزرگتر در این درگیری باشیم. تحلیلگران معتقدند همچنان زود است که بگوییم ضد حمله بزرگ اوکراین آغاز شده است. ضد حمله نیازمند تجهیزات انبوه شامل تانک‌ها و خودروهای حامل پیاده نظام و دیگر تجهیزات است و در حال حاضر چنین صف‌آرایی دیده نمی‌شود. برای مشاهده حمله اصلی و بزرگ باید کمی صبر کنیم. 

با همه این حرف‌ها تکاپوی روسیه را در زمینه استخدام و بسیج نیرو توسط رمضان قدیروف چچنی و پریگوژین فرمانده نیروهای خارجی در خدمت روسها ( واگنر ) نمی‌توان نادیده گرفت. آنها متوجه شده اند اوکراینی‌ها در تدارک ضد حمله بزرگ هستند و به همین دلیل بیش از پیش دست به کار شده اند. 

 

نیویورک تایمز

بزرگترین مانور هوایی ناتو؛ پیام به روسیه منتقل شد!

بیش از ۲۰۰ هواپیمای جنگی از ۲۵ کشور جهان در آلمان گردآوری شده است تا بزرگترین رزمایش هوایی ناتو طی دهه‌های اخیر انجام شود. هدف نهایی این رزمایش ارسال پیام به روسیه‌ای است که به اوکراین حمله کرده است. 

رزمایش هوایی ناتو دو هفته طول می‌کشد و در آن بیش از ده هزار سرباز از کشورهای عضو شرکت دارند. ژاپن و سوئد نیز در این رزمایش نماینده دارند و شرکت خواهند کرد. این رزمایش بیشتر به منظور نمایش توان دفاعی ناتو در تقابل با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز طراحی شده است. هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز تجهیزاتی هستند که طی ۱۸ ماه گذشته در حمله روسیه به اوکراین مورد استفاده قرار گرفته اند.

یکی از فرماند‌هان آلمانی این مانور هوایی می‌گوید ما با این تمرین‌ها نشان می‌دهیم می‌توانیم از خودمان در تقابل با حملات هوایی محافظت کنیم. این فرمانده تاکید می‌کند هواپیماها هرگز در منطقه کالینینگراد که در کنترل روسیه و هم‌مرز با لهستان و لیتوانی است، به پرواز در نخواهند آمد.

در واکنش به این رزمایش تعدادی از شهروندان آلمانی هم موضع گرفته و به خیابان آمده اند که باید برای صلح تمرین کرد یا مانور برگزار کرد و نه جنگ. هرچند که برگزارکنندگان این رزمایش می‌گویند آنها ائتلافی دفاعی هستند و تنها برای نمایش توان دفاعی خود این تمرین‌ها را طراحی کرده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها