|

حراج روزنامه‌‌های دیلی و ساندی تلگراف!

تسری وضعیت هوایی ناسالم و حتی خطرناک کانادا به آسمان آمریکا نگاه رسانه‌های این کشور را به خود مشغول کرده است.

حراج روزنامه‌‌های دیلی و ساندی تلگراف!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 

 آتش‌سوزی‌های پی‌درپی در کانادا باعث افت کیفیت هوا در آمریکا و کاهش دید و سختی تنفس شده است. اما روزنامه‌های آمریکایی در کنار این موضوع ماجراهای سد کاخوکا در جنوب اوکراین را هم دنبال می‌کنند. انتقال مسی به باشگاه فوتبال آمریکایی، و همچنین سخنرانی تاثیرگذار پنس برای حضور خود در عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری از دیگر موضوعات مورد توجه رسانه‌های آمریکایی است. 

برای بریتانیایی‌‌ها دنبال کردن پرونده جانسون در دوران قرنطینه و مهمانی‌های پی‌درپی او و نقض قوانین بیش از هر موضوعی اهمیت دارد. هرچند خبرهایی درباره حراج مجموعه خبری تلگراف و همچنین دسترسی مدیر اجرایی شرکت ملی نفت امارات به نامه‌های الکترونیک کمیته COP28 هم در صفحه اول این روزنامه‌‌ها به چشم می‌خورد. ماجراهای شاهزاده هری و دادگاه و شکایت از روزنامه‌‌های عامه‌پسند هم جایگاه خود را دارد.

در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای تصاویر دیدار بلینکن و بن سلمان و وزیر خارجه سعودی بیش از هر موضوع دیگری بازتاب دارد. نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض برگزار می‌شود و حضور وزیر خارجه آمریکا در این گردهمایی ماجرا را بیش از پیش مهم کرده است. از آن گذشته ماجرای سد کاخوکا، یمن و انتقال مسی به باشگاه فوتبال آمریکایی هم موضوعاتی هستند که مورد توجه قرار گرفته اند.

 

گاردین

حراج روزنامه‌‌های دیلی و ساندی تلگراف!

صاحبان مجموعه روزنامه‌های دیلی تلگراف و ساندی تلگراف از پس بازپرداخت وام‌ها و بدهی خود بر نمی‌آیند. این گزاره یعنی کنترل این دو روزنامه از این به بعد در دست خانواده بارکلی نیست و شرکت و بانک وام‌دهنده فرمان را در دست خواهند گرفت. 

خانواده بارکلی به عنوان صاحبان این دو روزنامه چیزی حدود یک میلیارد پوند بدهی پرداخت نشده دارند. این موضوع باعث شده آنها در آستانه از دست دادن مهم‌ترین سرمایه زندگی خود قرار بگیرند. تغییر ریاست در مجموعه انتشاراتی تلگراف می‌تواند فضای رسانه‌ای بریتانیا را هم دگرگون کند. 

بانک اسکاتلند تصمیم گرفته کنترل این مجموعه خبری را به یک شرکت هلدینگ بسپارد. سخنگوی بانک می‌گوید مذاکرات طولانی مدتی با صاحبان مجموعه انتشاراتی تلگراف داشته ایم که به نتیجه نرسیده ایم. با این حساب چاره‌ای نداریم تا کنترل این مجموعه را به کسانی دیگر بسپاریم. 

مجموعه انتشاراتی تلگراف در سال ۲۰۰۴ از سوی برادران دوقلو دیوید و فردریک بارکلی خریداری شد. آنها برای خریداری این مجموعه ۶۶۵ میلیون پوند هزینه کردند. بوریس جانسون پیش از آنکه نخست‌وزیر بریتانیا شود، ستونی هفتگی در روزنامه دیلی تلگراف داشت و ماهانه ۲۳ هزار پوند دریافتی داشت!

 

نشنال

درخواست اردوغان برای بررسی حادثه سد کاخوکا

وسط دعواهای روسیه و اوکراین بر سر این که چه کسی سد کاخوکا را در جنوب اوکراین منفجر کرده و باعث راه افتادن سیلاب در خرسون و آوارگی هزاران شهروند شده، رئیس‌جمهور ترکیه وارد میدان شده و از مجامع بین‌المللی خواسه کمیته تحقیق تشکیل بدهند. 

اردوغان با هر دو رئیس‌جمهور اوکراین و روسیه گفت و گو کرده است. زلنسکی این اتفاق را بخشی از تروریسم روسیه توصیف کرده و پوتین هم به اردوغان گفته این کار عملی وحشیانه بوده است. 

روز دوشنبه سد کاخوکا روی رود دنیپرو در جنوب اوکراین با انفجاری ویران شد و آب پشت آن همه منطقه را فرا گرفت. هزاران نفر از روستاییان اهل خرسون خانه خود را ترک کردند و آواره شدند. ارتش اوکراین با راه انداختن قایق‌های بادی در سطح منطقه سعی کرد این شهروندان را سر و سامان دهد. در جستجوهای گروه‌های امدادی جسد یک شهروند هم پیدا شده است. سازمان ملل معتقد است ابعاد این فاجعه در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

 

نیویورک تایمز

ثبت بدترین کیفیت هوا در شهر نیویورک 

دود آتش‌سوزی‌های کانادا به آسمان آمریکا رسیده و به چشم اهالی نیویورک رفته است. کارشناسان خبر می‌دهند بدترین کیفیت هوا برای نیویورک در این سال‌ها ثبت شده است. در حال حاضر کیفیت هوای نیویورک به شاخص خطرناک رسیده و رکورد دهلی نو و کلکته را در هند رد کرده است.

کاهش دید، افت کیفیت هوا تا حد خطرناکی و … باعث شده تا شهردار نیویورک گزینه تعطیلی و هشدار را پیش رو داشته باشد. هر چند هنوز خبری درباره تعطیلی مدارس و دیگر مراکز اعلام نشده است. علاوه بر نیویورک، دود آتش‌سوزی‌های کانادا به ماساچوست و کنتی‌کات و نیوجرسی و دیگر مناطق هم رسیده، اما اوضاع نیویورک بدتر از بقیه است. 

آتش‌سوزی‌های فصلی کانادا کار دست آمریکایی‌ها هم داده است. این وقایع از ماه مارس در کانادا آغاز شده و تا امروز ادامه داشته است. بخش عمده این وضعیت در اثر بروز صاعقه در مناطق با پوشش گیاهی بوته‌ای و تنک ایجاد شده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با فرارسیدن تابستان گرمای هوا و خشکی باعث شود این وضعیت تا پایان این فصل هم ادامه داشته باشد و حتی جنگل‌های انبوه کانادا را هم فرابگیرد.

این اتفاقات در کانادا سابقه دارد، اما در نه اوایل تابستان. تغییرات آب و هوایی و اقلیمی بیش از پیش خودش را نشان می‌دهد و آثارش را به جا می‌گذارد.

 

عرب نیوز

آمریکا به شرکای خود در خلیج فارس متعهد است

وزیر خارجه آمریکا خودش را به ریاض رساند تا در نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند. او در این سفر با مقامات سعودی از جمله بن سلمان و وزیر خارجه عربستان دیدار کرده است.

آقای بلینکن همچنین خطاب به نمایندگان کشورهای حاضر در نشست شورای همکاری  خلیج فارس گفته آمریکا همواره به شرکای خود در این منطقه متعهد خواهد بود. پیش از سفر وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود برای تقویت و تحکیم روابط آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس این سفر را ترتیب خواهد داد. 

البته تلاش برای برقراری رابطه میان دولت سعودی و اسرائیل در ادامه پیمان ابراهیم هم موضوع دیگری است که وزیر خارجه ایالات متحده در این سفر دنبال می‌کند. مسائل سوریه، سودان، یمن و فلسطین هم از موضوعاتی است که بلینکن در دیدارهایش در این سفر به آن پرداخته است. 

تقویت همکاری‌های امنیتی در منطقه برای برقراری صلح و ثبات و پیدا کردن راه‌ حلی سیاسی برای برطرف کردن مشکلات سوریه، سودان، یمن و … محور گفت و گوهای بلینکن در دیدار با نمایندگان حاضر در نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها