|

ماکرون زیر فشار سفر به چین؛ از فرش قرمز به خانه سگ

برای روزنامه‌های چاپ بریتانیا اعتصاب پزشکان جوان، سفر بایدن به ایرلند شمالی، همچنین ورود پلیس به ماجرای سوء رفتارها در کمیسیون تجارت و صنایع بریتانیا اهمیت دارد.

ماکرون زیر فشار سفر به چین؛ از فرش قرمز به خانه سگ
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

با این که بایدن راهی ایرلند شمالی شده تا در روز جشن توافق خوب با مقامات این کشور و بریتانیا و همچنین ایرلند جنوبی دیدار و گفت و گو کند، اما روزنامه‌‌های آمریکایی بیشتر درگیر یک موضوع دیگر هستند؛ سفر ماکرون به چین و استقبال سرد اروپایی‌ها از او پس از بازگشت. روزنامه‌های آمریکایی البته به سوژه درز اطلاعاتی وزارت دفاع ایالات متحده هم می‌پردازند. 

 برای روزنامه‌های چاپ بریتانیا اعتصاب پزشکان جوان، سفر بایدن به ایرلند شمالی، همچنین ورود پلیس به ماجرای سوء رفتارها در کمیسیون تجارت و صنایع بریتانیا اهمیت دارد. در مورد اخیر پلیس قرار است گزارش زنان از آزارهای جنسی و غیر جنسی را در این کمیسیون قدیمی و معتبر بریتانیا بررسی و پیگیری کند. 

در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای خبر مبادله زندانیان حوثی و سعودی و سودانی دیده می‌شود. برای این روزنامه‌ها برقراری صلح در یمن بیش از هر موضوع دیگری ارزشمند است. از آن گذشته کمک شهروندان به آواره‌ها و زلزله‌زده‌های سوریه در روزهای ماه رمضان و همچنین سفر گوترش به سومالی و رصد وضعیت شهروندان این کشور که گرفتار خشکسالی و تنش‌های داخلی هستند، از موضوعات مورد توجه این روزنامه‌هاست.

 

گاردین

اعتصاب پزشکان جان بیماران را به خطر می‌اندازد

برنامه اعتصاب چهار روزه پزشکان در سراسر بریتانیا دوباره باعث نگرانی روسای بیمارستان‌ها و مقامات سازمان بهداشت شده است. چند روز پیش جامعه پزشکان تازه‌کار بریتانیا تصمیم گرفت در اعتراض به پایین بودن دستمزد برنامه اعتصاب را در دستور کار خود قرار دهد. 

این برنامه با واکنش روسای مرکزهای بهداشتی، روسای بیمارستان‌ها و همچنین سازمان بهداشت روبه‌رو شده است. آنها می‌گویند اعتصاب و دست از کار کشیدن پزشکان با سلامت انسان‌ها بازی می‌کند و جان بیماران بیش از پیش به خطر می‌اندازد. 

جامعه پرستاری و پزشکی بریتانیا همراه را رانندگان آمبولانس در سال گذشته بخشی از این اعتصاب را به اجرا درآورد و پس از آن سازمان بهداشت از آسیب دیدن بیماران خبر داد. این در حالی بود که برخی همکاران پزشک پذیرفته بودند جای خالی اکثریت را با حداقل کار پر کنند و مراکز بهداشتی را به کل خالی نگذارند.

برنامه جدید پزشکان تازه‌کار برای اعتصاب به این دلیل بیشتر باعث نگرانی است که اولا تعطیلات جشن عید پاک بوده است و برخی پزشکان مرخصی هستند، از سوی دیگر ماه رمضان است و برخی پزشکان مسلمان کمتر کار می‌کنند و … 

 

نشنال

مجوز افزایش شهریه مدارس خصوصی صادر شد

پس از سه سال مجوز افزایش شهریه مدارس خصوصی برای ابوظبی و برای سال تحصیلی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ صادر شد. به استناد این مجوز مدارس خصوصی ابوظبی می‌توانند از دو تا چهار درصد به شهریه دریافتی خود اضافه کنند. 

مدارس خصوصی درجه یک، چهار درصد و مدارس با کیفیت کمتر تنها می‌توانند دو درصد به شهریه خود اضافه کنند. این اعداد برای مدارس خصوصی شهر دوبی و همین‌طور دیگر شهرهای امارات متفاوت خواهد بود. بر اساس مجوز‌های صادر شده همچنین حقوق و مزایای معلمین این مدارس نیز افزایش خواهد یافت. 

در طول سه سال گذشته دولت امارات اجازه نداد شهریه مدارس خصوصی افزایش یابد. در این سه سال نه تنها امارات که جهان درگیر پاندمی کرونا بود و به همین دلیل دولت به منظور حمایت از اوضاع اقتصادی والدین مانع افزایش شهریه مدارس خصوصی شد.

 

نیویورک تایمز

ماکرون زیر فشار سفر به چین؛ از فرش قرمز به خانه سگ

کمتر از یک هفته از سفر ماکرون و دیگر مقامات اتحادیه اروپا به چین و بازگشت آنها می‌گذرد، اما حالا خبر می‌رسد این سفر با واکنش‌های منفی و سردی از سوی متحدان رئیس‌جمهور فرانسه همراه بوده است؛ به اصطلاح او در پکن روی فرش قرمز راه رفته و در بازگشت به اروپا چنان با سردی و انتقاد مواجه شده است که گویی به خانه سگ وارد شده است.

منتقدان ماکرون می‌گویند او با این سفر بیش از پیش به چین ارزش میانجی بزرگ داده است، در حالی که همه می‌دانند این کشور همواره در کنار روسیه ایستاده و به کرملین نزدیک است. آنها معتقدند ماکرون از این سفر دستاوردی نداشته و بیش از پیش جایگاه خود را تضعیف کرده است. رئیس‌جمهور فرانسه مدت‌هاست درگیر اعتراض‌ها و اعتصابات داخلی است.

متحدان اروپایی ماکرون معتقدند او یک بار دیگر هم این اشتباه را مرتکب شده است؛ سفر به روسیه و دیدار با پوتین در کرملین در سال گذشته و در روزهایی که زمزمه‌های حمله روسیه به اوکراین بسیار رسا و بلند بود. سفر او به روسیه پوتین را از حمله منصرف نکرد. 

ماکرون این روزها زیر فشار سنگین منتقدان داخلی و خارجی است. لیز تراس نخست‌وزیر سابق بریتانیا یکی از منتقدان اسم و رسم دار ماکرون است و به وضوح تیغ تیز نقد را بر صورت این سیاستمدار فرانسوی کشیده است. تراس می‌گوید سفر ماکرون به چین نشانه‌های ضعیف شدن او را تصویر می‌کند.

عرب نیوز

 تبادل ۹۰۰ زندانی؛ گفت و گوهای یمن نتیجه می‌دهد 

در نخستین گام از توافق صلح یمن نزدیک به ۹۰۰ زندانی که اغلب آنها از گروه حوثیان هستند میان دو کشور عربستان و یمن به منظور آزادی تبادل می‌شوند. 

بر اساس توافق طرفین حوثی‌ها ۱۸۱ زندانی را که اغلب شامل شهروندان سعودی و سودانی هستند آزاد می‌کنند. در سوی دیگر دولت یمن هم ۷۰۶ زندانی حوثی‌ را تحویل آنها می‌دهد. فرایند مبادله در روز اول با حضور نیروهای صلیب سرخ و با پروازهای آنها صورت خواهد گرفت. این پروازها از عدن به صنعا و از صنعا به عدن انجام می‌شود.

با توجه به برقراری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان به نظر می‌رسد این بار دیگر گفت و گو‌های صلح یمن نتیجه‌بخش باشد و پس از ۹ سال جنگ و درگیری داخلی آرامش در سراسر این کشور برقرار شود. 

با برداشتن گام نخست و تبادل زندانیان طرفین و آزادی آنها مسیر برای تحقق دیگر موارد توافق مثل بازگشایی مسیرهای جاده‌ای و خروج شهرها از محاصره و پرداخت حقوق کارمندان و بازگشت به روال عادی باز خواهد شد. قحطی و گرسنگی یکی از مهم‌ترین فجایعی است که در این ۹ سال جنگ داخلی بر یمن و مناطق پرتنش حاکم شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها