|

توقف فعالیت آژانس‌های کمک به افغانستان

برف و یخبندان و بمب قطبی روزنامه‌ها و رسانه‌های آمریکایی را به خود مشغول کرده است. شرق آمریکا این روزها گرفتار زمستان سخت شده و اهالی کریسمس تاریخی و تلخی را پشت سر گذاشته اند. برای آنها خبرهای اوکراین و روسیه هم همچون سابق اهمیت دارد و آن را پوشش می‌دهند.

به گزارش شبکه شرق، انگلیسی‌ها این روزها به اخبار اعتصاب و تاثیر آن در امور روزمره شهروندان می‌پردازند و همچنین از پیام کریسمسی پادشاه چارلز که به بحران سطح زندگی اشاره کرده، می‌گویند. آنها موضوعی جالب مثل افزایش تعداد پدران خانه‌دار هم در صدر اخبار خود قرار داده اند.

سخنرانی پاپ و پیام سنتی صلح او در موسم کریسمس و همچنین توقف فعالیت‌ نهادهای بین‌المللی در افغانستان از مهمترین موضوعاتی است که در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای بازتاب دارد. آنها همچنین به مذاکرات روسیه و ترکیه برای استفاده از حریم هوایی سوریه برای عملیات نظامی هم پرداخته اند.

گاردین

افزایش تعداد پدران خانه‌دار پس از پاندمی!

بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از پایان پاندمی بر تعداد پدران خانه‌دار یا خانه‌نشین در بریتانیا افزوده شده است. به صورت دقیق این که پس از پاندمی یک سوم به تعداد پدران خانه‌دار اضافه شده است.

کارشناسان می‌گویند دوران همه‌گیری مثل یک کاتالیزور عمل کرده است؛ پدران مجبور شده اند در خانه بمانند و به خانه ماندن عادت کنند؛ برخی دور کاری کرده اند و برخی البته کار خود را از دست داده اند و در خانه مانده اند. این اتفاق حالا به یک فرهنگ تبدیل شده است. فرهنگی که پدران بیشتر از گذشته با فرزندان خود وقت می‌گذرانند.

 آخرین آمارها نشان می‌دهند از هر ۹ والدین خانه‌دار یک عدد پدر است! این عدد برای سال ۲۰۱۹، یک پدر از هر ۱۴ والدین خانه‌دار بود. همان‌طور که گفته شد موضوع پاندمی باعث شد بسیاری از افراد خاصه پدرها شغل خود را از دست بدهند و خانه‌نشین شوند.

 پدران بریتانیایی در سال ۲۰۱۵ به طور میانگین ۴۷ دقیقه برای فرزندان خود در خانه وقت می‌گذاشتند. این عدد در سال ۲۰۲۲ به ۵۵ دقیقه رسیده است! در اغلب این خانه‌ها مادران شغل بیرون از خانه دارند و پدرها در خانه به فرزندان رسیدگی می‌کنند.

 

نشنال

توقف فعالیت آژانس‌های کمک به افغانستان

ممنوعیت فعالیت برای زنان و دختران باعث شده است آژانس‌های بین‌المللی کمک به افغانسان، فعالیت خود را متوقف کنند. آنها در اعتراض به طالبان واکنش نشان داده اند.

یکی از آژانس‌های بین‌المللی فعال در افغانستان، آژانس نجات کودکان است که به مدت ۴۰ سال سابقه خدمت بشردوستانه دارد. آنها در اعتراض به دستور طالبان که مانع استخدام و کار زنان در این نهاد شده است، فعالیت خود را متوقف کرده اند.

در بیانیه مشترکی که شورای پناهندگان نروژ و انجمن‌های بین‌المللی مستقر در بریتانیا در واکنش به اقدام طالبان منتشر کرده اند، آمده: محدودیت و ممنوعیت برای زنان خط قرمز ماست. ما نمی‌توانیم بدون کارمندان زن خود به فعالیت‌های بشردوستانه در افغانستان ادامه دهیم.

پیش از ممنوعیت فعالیت زنان در انجمن‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، طالبان تحصیل زنان و دختران افغان را خاصه در دانشگاه و متوسطه دوم ممنوع کرده بود.

 

عرب نیوز

پیام کریسمسی پاپ: جنگ اوکراین را تمام کنید!

 پیام کریسمسی پاپ فرانسیس بیش از هر موضوعی درباره جنگ اوکراین و بحران‌های امروز جهان بود. او این درگیری‌ها را به بادهای یخی جنگ تشبیه کرد که بشریت را گرفتار کرده و به او حمله برده است.

او در این پیام جنگ اوکراین را یک درگیری ۱۰ ماهه بی‌معنی توصیف کرده و از طرفین خواسته به آن پایان دهند. پاپ فرانسیس به طور مشخص گفته این جنگ مردم را از خانه خود رانده و در سرما و تاریکی رها کرده است.

پاپ همچنین به بحران‌های انسانی در افغانستان، میانمار، یمن، سوریه، لبنان، هایتی و همچنین درگیری میان اسرائیل و فلسطین هم اشاره کرده است. او از واژه ترکیبی « قحطی صلح » برای توصیف وضعیت امروز جهان استفاده کرده است.

برای نخستین بار پاپ به مسائل ایران و اعتراضات هم اشاره کرده و خواستار آشتی ملی شده است. به‌طور کل پیام صلح محور اصلی سخنرانی پاپ در موعد کریسمس هر سال است.

 

نیویورک تایمز

امدادگران بوفالو هم نیازمند کمک هستند

وضعیت کولاک و برف در غرب نیویورک حتی نیروهای امداد و نجات را هم به دردسر انداخته است. آنها در برف و یخبندان گیر کرده و نتوانسته اند خودشان را به شهروندان محبوس در خانه و خودرو برسانند.

ارتفاع دو متری برف، مسدود شدن مسیرها، قطعی برق و کولاک شدید که به بمب قطبی مشهور است، اهالی بوفالو و ایری در غرب نیویورک را به دردسر انداخته است. شمار قربانیان این وضعیت به ۱۷ نفر رسیده است.

برخی از اهالی بوفالو خانه‌هایشان را ترک کرده و به خودروها پناه برده و با این که رانندگی ممنوع بوده، به سمت مناطق کمتر درگیر حرکت کرده اند. آنها در مسیر گیرافتاده اند و با این که از نیروهای امداد درخواست کمک کرده اند، اما متوجه شده اند امدادگران هم در مسیر متوقف شده اند.

ساکنان بوفالو می‌گویند آنها زمستان‌های سختی را دیده و تحربه کرده اند، اما آن چیزی که این روزها درگیرش هستند، بی‌سابقه بوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها