|

سفر بایدن به عربستان و تایید نفوذ منطقه‌ای آمریکا

ثبت رکورد تورمی در ۴۰ سال اخیر در آمریکا و همچنین ماجراهای سریلانکا در صفحات اول روزنامه‌های آمریکایی بیش از هر موضوع دیگری دیده می‌شود.

سفر بایدن به عربستان و تایید نفوذ منطقه‌ای آمریکا

ثبت رکورد تورمی در ۴۰ سال اخیر در آمریکا و همچنین ماجراهای سریلانکا در صفحات اول روزنامه‌های آمریکایی بیش از هر موضوع دیگری دیده می‌شود. 

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای به سفر بایدن به اسرائیل پرداخته اند و همچنین وقایع سریلانکا را پوشش داده اند و از شلوغی‌های فرودگاه هیترو گفته اند.

 

نیویورک تایمز

استعفای ایمیلی رئیس‌جمهور سریلانکا

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان و امروز و فردا کردن، نامه کناره‌گیری رئیس‌جمهور سریلانکا به دست سخنگوی پارلمان این کشور رسید. طبق قانون استعفای ایمیلی قابل قبول نیست و راجاپاکسا، رئیس‌جمهور این کشور باید نسخه کاغذی را هم ارسال می‌کرد که این اتفاق هم با نشستن پرواز سنگاپور به سریلانکا رخ داد.

استعفا شرط خروج معترضان از کاخ ریاست‌جمهوری این کشور بود. چند روز پیش معترضان سریلانکایی خودشان را به کاخ رساندند، آنجا مستقر شدند و شرط کردند یا رئیس‌جمهور فراری استعفا می‌دهد یا آنها آنجا می‌مانند. 

گتابایا راجاپاکسا، پیش از هجوم معترضان به کاخ سوار بر ناو به یکی از جزایر جنوبی و سپس مالدیو فرار کرد و از آنجا به سنگاپور رفت. او در سنگاپور نامه استعفایش را امضا کرد و برای پارلمان فرستاد.

 

نشنال

دیدار شیخ زاید و ماکرون در الیزه

شیخ زاید، رئیس امارات هفته آینده راهی پاریس می‌شود تا با رئیس‌جمهور فرانسه دیداری داشته باشد. آخرین ملاقات این دو سیاستمدار دو ماه پیش و پس از درگذشت شیخ خلیفه در ابوظبی بود. 

تقویت روابط دو کشور در زمینه مسائل فرهنگی، آموزشی، انرژی و تغییرات آب و هوایی و همچنین زمینه‌های تجاری و اقتصادی در دستور کار این دو سیاستمدار قرار دارد. 

سابقه روابط دو کشور به سال ۱۹۷۱ یعنی زمان تاسیس امارات بر می‌گردد. مسئولان اماراتی تا امروز سعی کرده اند روابط گسترده‌ای با فرانسه برقرار کنند.

 

عرب نیوز

سفر بایدن به عربستان و تایید نفوذ منطقه‌ای آمریکا

رئیس‌جمهور ایالات متحده تور خاورمیانه‌ای خود را با سفر به اسرائیل آغاز کرده و در دومین ایستگاه به عربستان سعودی رسیده است. 

او در اسرائیل یک بار دیگر بر حمایت آمریکا از اسرائیل تاکید کرد و ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را جزیی از این تعهد کشورش نسبت به اسرائیل دانست و پیش از رسیدن به عربستان گفت این سفر یعنی تاکیدی دوباره بر نفوذ ایالات متحده در خاورمیانه.

بایدن گفت دور شدن آمریکا از خاورمیانه اشتباهی استراتژیک بوده است. سفر بایدن به عربستان واکنش گروه‌های حقوق بشری را در پی داشته است. آنها پرونده قتل خاشقچی و ارتباط آن با بن سلمان و پادشاهی عربستان را عاملی برای لغو این سفر می‌دانند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها