|

تناقض اولویت‌های بایدن و ملاقات با سعودی‌ها

روزنامه‌های انگلیسی در کنار بررسی گزینه‌های نخست‌وزیری، بیشترین توجه را به رسوایی اوبر اختصاص می‌دهند و هر روز اطلاعاتی جدید از این پرونده رو می‌کنند. افشاگر تخلفات اوبر حاضر به گفت و گو شده است.

تناقض اولویت‌های بایدن و ملاقات با سعودی‌ها

دیدار بایدن با رهبران منطقه خاورمیانه خاصه سعودی‌‌ها در کنار دیگر موضوعات مثل رسوایی اوبر و البته اوکراین سوژه مورد توجه رسانه‌های آمریکایی است. 

روزنامه‌های انگلیسی در کنار بررسی گزینه‌های نخست‌وزیری، بیشترین توجه را به رسوایی اوبر اختصاص می‌دهند و هر روز اطلاعاتی جدید از این پرونده رو می‌کنند. افشاگر تخلفات اوبر حاضر به گفت و گو شده است. 

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای نخستین تصویر منتشر شده از تلسکوپ جیمز وب را منتشر کرده اند، به سریلانکا و وضعیت نابه‌سامان این کشور پرداخته اند و البته از پایان مناسک حج گفته اند.

 

گاردین

سکوت لابی‌کننده اوبر شکست

کسی که ۱۲۴هزار فایل حاوی تخلفات کمپانی حمل و نقل اینترنتی اوبر را به دست گاردین رسانده است، کسی نیست جز مارک مک‌گان! او پیش از این لابی‌کننده شرکت اوبر بوده و تلاش کرده نظر بسیاری از دولت‌ها را در اروپا، آفریقا و خاورمیانه برای همکاری با این شرکت جلب کند.

مارک مک‌گان برای جبران برخی اشتباهات تصمیم گرفته حرف بزند. او به گاردین می‌گوید اوبر آگاهانه قوانین بسیاری از کشورها را نادیده گرفته و شهروندان را برای ترغیب به استفاده از خدماتش فریب داده است.

او ادعا می‌کند اوبر برای جلب اعتماد شهروندان، رسانه‌ها را زیر فشار گذاشته و همچنین برای تحقق این هدف از محققان دانشگاهی بهره برده است. مک‌گان خودش را به اندازه مسئولیتی که در اوبر داشته، خطاکار می‌داند و با روشنگری سعی می‌کند بخشی از خطاهایش را جبران کند.

 

نشنال

تلاش اردوغان برای صادرات گندم اوکراین

هرچقدر که جنگ اوکراین بیشتر طول می‌کشد،‌ بر ترس و نگرانی کشاورزان و مصرف‌کنندگان مواد غذایی افزوده می‌شود. به همین دلیل رئیس‌جمهور ترکیه در گفت و گو با پوتین تلاش کرده است راه حلی برای خروج مواد غذایی و غلات دپو شده در مسیر اوکراین پیدا کند.

به گزارش منابع خبری روسیه، اردوغان و پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قصد دارند در آینده‌ای نزدیک با یکدیگر دیدار کنند. جنگ اوکراین مانع از صادرات گندم و غلات شده و نه تنها قیمت این محصولات را بالا برده که دسترسی به آنها را هم سخت کرده است. 

اوکراین و روسیه بیش از ۲۰درصد گندم مورد نیاز جهان را صادر می‌کنند. اوکراین می‌گوید پس از جنگ، روسیه گندم این کشور را می‌دزد و در مسیر صادرات اختلال ایجاد می‌کند.

 

عرب نیوز

سرآغاز جهان هستی را شفاف‌تر ببینیم!

ناسا بالاخره نخستین تصویر رنگی و واضح مادون قرمز تلسکوپ فضایی جیمز وب را منتشر کرد. این تصویر بخشی از خوشه کهکشانی موسوم به SMACS 0723 است با قدمتی ۱۳ میلیارد ساله! 

دانشمندان با کمک توانایی‌های جیمز وب تصاویری از جهان هستی را مربوط به بیش از ۱۳ میلیارد سال پیش ثبت می‌کنند، از لحظه پیدایش هستی خبر می‌گیرند و جزییات دقیق‌تری از این واقعه به‌دست می‌آورند.

این عکس، شفاف‌ترین و عمیق‌ترین تصویری است که تا به حال از تاریخ هستی ثبت شده است. ناسا این عکس را برای نخستین‌بار از دفتر کاخ سفید و با حضور بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای جهانیان به معرض نمایش گذاشت.

 

واشنگتن پست

تناقض اولویت‌های بایدن و ملاقات با سعودی‌ها

حقوق بشر یکی از مهمترین آرمان‌ها و ارزش‌های مورد توجه رئیس‌جمهور ایالات متحده است. به این ترتیب دیدار بایدن و سعودی‌ها بی‌اعتنایی به آرمان‌های آمریکایی نخواهد بود؟ تصویر آن لحظه که بایدن با بن سلمان دست می‌دهد برای خانواده خاشقچی‌، روزنامه‌نگار مقتول سعودی و گروه‌های حامی حقوق بشر بسیار سخت است.

اما از سویی موضوع حمله روسیه به اوکراین وجود دارد و خط و نشان چین برای تایوان. از آن گذشته رابطه نفتی و سیاسی عربستان و چین عمیق‌تر شده و تلاش عربستانی‌ها برای خرید اسلحه از این کشور افزایش یافته است. 

اینطور به نظر می‌رسد چاره‌ای جز برگزاری تور خاورمیانه‌ای و برقراری تعادل میان تعهد به آرمان‌ها و حفظ قدرت جهانی برای رئیس‌جمهور ایالات متحده وجود ندارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها