|

2 اردیبهشت 1401 / 20 رمضان 1443

مروری بر رسانه های عربی

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى العربی الجدید، الناس نیوز،الخلیج اونلاین و الجزیره.

مروری بر رسانه های عربی

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى العربی الجدید، الناس نیوز،الخلیج اونلاین و الجزیره.

در این میان الخلیج اونلاین در گزارشى به وجود اختلاف ریاض با واشنگتن پرداخته است.

 

ناس نیوز: 

وزیر خارجه عراق: کشورهای همسایه به اصول حسن همجواری احترام بگذارند

وزیر خارجه عراق خواستار احترام کشورهای همسایه به اصول حسن همجواری و خودداری از اجرای اقدامات نظامی شد که به روابط دوجانبه آسیب می زند.

بر اساس بیانیه رسمی وزارت خارجه عراق، «فؤاد حسین» در دیدار «فیلیپ فاندین بولک»، سفیر غیر مقیم بلژیک در عراق، روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن را بررسی و بر ضرورت بازگشایی دفتر نمایندگی بلژیک در بغداد و افزایش نقش این کشور در روند بازسازی عراق تأکید کرد.

در این دیدار همچنین تحولات اوکراین و تلاش‌های کشورهای عربی برای میانجیگری و اهمیت حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران و تسریع در تحقق آتش‌بس بررسی شد.

فؤاد حسین همچنین از کشورهای همسایه خواست که اصول حسن هم‌جواری را رعایت کنند و از اقدامات نظامی که بر روابط دوستانه دوجانبه تأثیر منفی می‌گذارد خودداری کنند.

او تأکید کرد که عراق متعهد به روابط دوستانه با همسایگان خود است.

 

الجزیره: 

بیش از 40 زخمی در حمله نیروهای اسرائیلی به مسجد الاقصی پس از نماز صبح جمعه

نیروهای ارتش اسرائیل پس از نماز صبح امروز (جمعه 22 آوریل) بار دیگر حریم مسجد الاقصی را شکستند و به نمازگزاران یورش بردند.

 در این حمله حدود 40 فلسطینی از جمله 3 روزنامه‌نگار با تیراندازی نیروهای اسرائیلی زخمی شدند.

همزمان «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در دیدار هیئتی از وزارت خارجه امریکا در رام‌الله، مسئولیت تنش و نبود چشم‌انداز سیاسی برای حل بحران را متوجه اسرائیل دانست.

او هشدار داد که با ادامه یافتن تنش‌های اسرائیل، رهبران فلسطینی ناچار به اجرای مصوبات شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطینی درباره اعلام انصراف از به رسمیت شناختن اسرائیل و پایان دادن به همه انواع هماهنگی با آن خواهد شد.

 

العربی الجدید: 

اعلام فهرست مطالبات جدایی طلبان جنوب یمن

شورای انتقالی جنوب یمن با وجود مشارکت در شورای رهبری جدید که در عدن تشکیل شده، شرط‌هایی را که در زمان حکومت سابق یمن مطرح می‌کرد بار دیگر تکرار کرد.

این شورا که پیش‌تر خواستار جدایی منطقه جنوبی یمن شده بود، در نشستی که پنج‌شنبه شب به ریاست «عیدروس الزبیدی»، رئیس شورای انتقالی جنوب که هم‌اکنون نایب رئیس شورای ریاستی یمن است، برگزار کرد خواستار«رسیدگی به مسائل مربوط به معیشت ساکنان جنوب یمن و تأمین خدمات و جلوگیری از کاهش ارزش پول و پرداخت حقوق و آغاز روند توسعه و بازسازی استان‌های جنوبی» شد.

این شورا همچنین خواستار انتقال نیروهای نظامی به میدان‌های جنگ و بازسازی ساختار وزارتخانه‌های دفاع و کشور و بازسازی دستگاه مرکزی نظارت و بازرسی و اصلاح نظام اقتصادی و مالی یمن شد.

در این بیانیه همچنین خواسته شده که نیروهای حکومتی یمن استان‌های جنوبی را تخلیه کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها