|

مروری بر رسانه‌های انگلیسی / 30 فروردین 1401 / 19 آوریل 2022

آغاز جنگ در قلب صنعتی اوکراین

جنگ اوکراین وارد مرحله جدیدی شده و روزنامه‌ها و رسانه‌های اروپایی و آمریکایی به این تغییرات واکنش نشان داده اند..

آغاز جنگ در قلب صنعتی اوکراین

جنگ اوکراین وارد مرحله جدیدی شده و روزنامه‌ها و رسانه‌های اروپایی و آمریکایی به این تغییرات واکنش نشان داده اند. آمریکایی‌ها از کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین خبر می‌دهند و اروپایی‌ها هم از آغاز جنگ در منطقه دونباس.

رسانه‌های خاورمیانه‌ای هم به تحولات و ناآرامی‌‌های این منطقه چه در سرزمین‌های اشغالی و چه در مرزهای ترکیه و عراق پرداخته اند. نیم‌نگاهی به وقایع اوکراین دارند و البته به اهانت به قرآن در سوئد هم واکنش نشان داده اند.

 

گاردین

آغاز جنگ در قلب صنعتی اوکراین

با اعلام ولودیمیر زلنسکی جنگ در شرق و مناطق جدایی‌طلب اوکراین یعنی دونباس آغاز شده است. او گفته اتفاقی که از مدت‌ها قبل انتظارش را می‌کشیدیم و پیش‌بینی می‌کردیم، رخ داد؛ تلاش برای جدایی کامل دونباس از خاک اوکراین.

 روسها تمام قدرت و توان خود را به شرق و مناطق جدایی‌طلب انتقال داده اند تا دونباس را به کل از اوکراین جدا کنند. زلنسکی تاکید می‌کند « جدایی این مناطق از اوکراین هدفی قدیمی است که روسیه دنبال می‌کند». 

زلنسکی در ادامه اعلام می‌کند: مهم نیست چند سرباز روس به آن مناطق گسیل می‌شوند، مهم این است که ما از خودمان دفاع می‌کنیم، ما می‌جنگیم و هرگز تسلیم نمی‌شویم. اوکراینی‌ها بدانند ما هیچ چیزی به روسها تقدیم نمی‌کنیم. 

دونباس قلب صنعتی اوکراین در شرق این کشور است.

 

نشنال

اختلاف در دولت اسرائیل پس از وقایع مسجد الاقصی

وقایع اخیر در مسجد الاقصی باعث شده حزب عرب - اسرائیلی، از احزاب ائتلافی دولت به کناره‌گیری تهدید و مخالفتش را با اتفاقاتی که این روزها در این مکان مقدس می‌افتد، اعلام کند.

طی چند روز گذشته پلیس اسرائیل به نمازگزاران فلسطینی مسجدالاقصی و قبه الصخره حمله کرده و باعث مجروحیت و دستگیری صدها نفر از آنها شده است. 

با کناره‌گیری حزب عرب - اسرائیلی، ائتلاف حاکم یکبار دیگر اکثریت خود را از دست می‌دهد. چندی پیش دولت ائتلافی اسرائیل متشکل از احزاب چپ، ملی‌گراها و مذهبی‌های تندور، اکثریت خود را بر سر اختلاف در توزیع نان در بیمارستان‌ها از دست داده بود.

 

یواس‌ای تودی

کمک ۳ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین 

از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین، دولت بایدن اعلام کرد بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کمک نظامی برای اوکراین تدارک دیده است. این کمک‌ها تا اینجا شامل ارسال تجهیزات دفاعی و تهاجمی نظامی مثل موشک جاولین، سلاح‌های سبک و ضد هوایی استینگر و حتی گلوله بوده است و خواهد بود. 

اما برآورد صورت گرفته از کمک‌های نظامی و غیر نظامی ایالات متحده به اوکراین می‌گوید این کمک‌ها چیزی بیش از ۳ میلیارد دلار بوده است. 

بایدن گفته ما همه کمک‌ها را به دلایل امنیتی تبلیغ نمی‌کنیم و هر بار نمی‌خواهیم بگوییم چه چیزهایی ارسال شده و … ولی بدانید موضوع ارسال تجهیزات پیشرفته هر روز در جریان است.

 

عرب نیوز

حمله ترکیه به کردها در شمال عراق

روز دوشنبه ترکیه عملیات زمینی و هوایی وسیعی را علیه کردهای مسلح PKK در مرزهای شمال عراق ترتیب داده است. این عملیات به دست نیروهای ویژه و واحدهای کماندو و با تجهیزاتی مثل اف ۱۶ و هواپیماهای بدون سرنشین انجام شده است.

پیش از این عملیات، وزیر کشور ترکیه هشدار داده بود کشورش سوریه و عراق را از دست آمریکا و اروپا نجات خواهد داد! برخی تحلیلگران می‌گویند این عملیات واکنشی به گسترش دامنه فعالیت PKK است و برخی دیگر می‌گویند علاوه بر گسترش  فعالیت‌های کردهای مسلح، به دیدار اخیر اردوغان و بارزانی در آنکارا بر می‌گردد. 

چندی پیش دو سیاستمدار با هم دیدار و درباره همکاری امنیتی دو دولت با هم گفت و گو کردند. عملیات نظامی اخیر ترکیه علیه کردهای PKK در مرزهای شمال عراق درست یک هفته بعد از این دیدار انجام شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها