|

مروری بر رسانه‌های انگلیسی / 21 فروردین 1401 / 10 آوریل 2022

برکناری عمران خان و احیای دموکراسی

روزنامه‌های آمریکایی و اروپایی همچنان درگیر مسئله اوکراین هستند؛ تصاویر وحشتناک واقعه مرگ‌بار ایستگاه راه‌‌آهن کراماتورسک در صفحه اول این روزنامه‌ها دیده می‌شود و در کنارش خبر سفر نخست‌وزیر بریتانیا به کی‌یف بازتاب می‌یابد تا افکار عمومی اوکراین را فراموش نکند.

برکناری عمران خان و احیای دموکراسی

میلاد علوی- روزنامه‌های آمریکایی و اروپایی همچنان درگیر مسئله اوکراین هستند؛ تصاویر وحشتناک واقعه مرگ‌بار ایستگاه راه‌‌آهن کراماتورسک در صفحه اول این روزنامه‌ها دیده می‌شود و در کنارش خبر سفر نخست‌وزیر بریتانیا به کی‌یف  بازتاب می‌یابد تا افکار عمومی اوکراین را فراموش نکند.

خبر محرومیت ۱۰ ساله ویل اسمیت از اسکار و وادار کردن همسر وزیر خزانه‌داری انگلیس به پرداخت مالیات هم خبر دیگری در صفحه اول این روزنامه‌هاست.

اما روزنامه‌های خاورمیانه‌ای بیشتر درگیر برکناری عمران خان و ادامه حملات در مارب یمن با وجود آتش‌بس و برخی مراسم ماه رمضان است.

 

گاردین

استقبال خروس‌نشان از جانسون در خیابان‌های کی‌یف

نخست‌وزیر انگلیس در اقدامی حمایت‌کننده راهی کی‌یف شد تا با زلنسکی دیدار و گفت و گو کند و از نزدیک وضعیت آثار تهاجم روس‌ها را ببیند. او و رئیس‌جمهور اوکراین در خیابان‌های کی‌یف پیاده‌روی می‌کردند که با دو پارچ سرامیک خروسی‌شکل مواجه شدند. 

آن دو پارچ خروس‌شکل، هدیه زنی اهل خارکف است. پارچ خروس‌شکل این روزها نماد مقاومت اوکراینی‌ها است. 

چند روز پیش عکسی از خانه‌ای در بورودیانکای زیر آتش روسها منتشر شد که نشان می‌داد با وجود آسیب فراوان دو پارچ سرامیک خروس‌نشان روی کابینت‌های آشپزخانه سالم و تمیز باقی مانده است. همان روز آن پارچها به نماد مقاومت و انعطاف‌پذیری اوکراینی‌ها تبدیل شدند.

 

عرب نیوز

مراسم حج امسال با یک میلیون نفر برگزار می‌شود

وزارت حج و عمره عربستان اعلام کرده است این کشور با حدود یک میلیون زائر مراسم حج را برگزار خواهد کرد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که طی دو سال پاندمی کرونا عربستان تنها برای ۶۰هزار زائر از میان شهروندان مقیم عربستان مجوز برگزاری مناسک حج صادر کرده بود.

با وجود کاهش محدودیت‌های دوران همه گیری و تسهیل پذیرش زائر، عربستان شرایطی را برای شرکت‌کنندگان در مراسم حج امسال اعلام کرده است. از جمله این شرایط این است که زائران زیر ۶۵ سال که دوره کامل واکسن کرونا را پشت سر گذاشته باشند، پذیرش می‌شوند.

همچنین زائران خارجی باید تست کرونای منفی ارائه دهند و نمونه باید با آزمایشی که ۷۲ ساعت بعد عربستان تهیه می‌کند، همخوان باشد.

 

پاکستان تودی

برکناری عمران خان و احیای دموکراسی

چالش‌های سیاسی پاکستان و از سرگیری فعالیت پارلمان این کشور پس از انحلال در نهایت منجر به برکناری عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان شد تا به زعم برخی گرو‌ه‌ها دموکراسی احیا شود.

چند روز پیش پارلمان تلاش کرد برای عمران خان رای عدم اعتماد بگیرد، که پروژه مسدود شد و در نهایت نخست‌وزیر از رئیس‌جمهور حکم انحلال پارلمان را گرفت. دعوا به دیوان عالی کشید و قضات رای به غیرقانونی بودن انحلال پارلمان دادند.

تشکیل دوباره پارلمان نتیجه‌ای جز ۱۷۴ رای عدم اعتماد به نخست‌وزیر و استیضاح او نداشت تا عمران خان هم از کرسی نخست‌وزیری پایین بیاید. عمران خان این اتفاق را نتیجه تحرکات آمریکایی‌ها می داند. او چند روز پیش با پوتین دیدار و از جنگ آمریکا علیه تروریسم انتقاد کرده بود.

 

واشنگتن پست

غیرنظامیان اوکراین جنگ را روایت می‌کنند

تصاویر، صداها و حرفهایی که شهروندان اوکراینی از مواجه خود با حملات روسیه در کشورشان منتشر می‌کنند، از گزارش‌ها و فیلمهای خبرنگاران حرفه‌ای تاثیر‌گذار‌تر است. آنها جنگ را به زبان و احساس خودشان روایت می‌کنند. البته که شبکه‌های اجتماعی هم به دیده شدن آنها کمک می‌‌کنند.

وقتی لرزش دستشان در فیلمها مشخص است، وقتی تصاویر چندان فوکوس و با کادرهای درست نیستند، یعنی آنها متاثر از وضعیت جنگ و ترس آن لحظات را ثبت کرده اند. البته که مسئله راستی‌آزمایی و درستی آن محتوایی که تولید کرده اند سرجای خودش باقی می‌ماند، اما شهروندان عادی همواره نقش پررنگی در شکل‌گیری مستندهای جنگ داشته اند. 

وقتی غبار جنگ می‌خوابد و همه زوایا به خوبی بیرون می‌زند اینجاست که کار چندانی از شهروندان عادی و شهروند خبرنگارها برنمی‌آید و نگاه حرفه‌ای‌تری می‌طلبد تا جزییات دیده شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها