|

مروری بر رسانه‌های انگلیسی / 28 فروردین 1401 / 17 آوریل 2022

روسیه: ماریوپول در تصرف ما است

بیش از ۵۰ روز از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، اما این موضوع هنوز در صفحه اول روزنامه‌های جهان از آمریکا و اروپا گرفته تا آسیا داغ است.

روسیه: ماریوپول در تصرف ما است

بیش از ۵۰ روز از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، اما این موضوع هنوز در صفحه اول روزنامه‌های جهان از آمریکا و اروپا گرفته تا آسیا داغ است. 

ادعای روسیه درباره بندر مهم ماریوپول موضوع اصلی اغلب رسانه‌ها است. بعد از این سوژه در روزنامه‌های آمریکایی تصویب قوانین جدید برای محدودیت عمل سقط جنین در سراسر ایالات متحده بیش از هر موضوعی مورد توجه قرار گرفته است. روزنامه‌های انگلیسی مشغول نقد و بررسی برنامه انتقال پناه‌جویان به رواندا هستند. 

روزنامه‌های عربی به طور خاص به درگیری‌های میان اسرائیلی‌‌ها و فلسطینی‌ها در قدس شرقی پرداخته اند. سهم روزنامه‌های عربستانی در این زمینه بیشتر از دیگر روزنامه‌‌های خاورمیانه‌ای است.

 

 گاردین

پروژه رواندا شکست می‌خورد

برنامه دولت انگلیس برای انتقال پناه‌جویان به رواندا با اعتراضات فراوانی رو به رو شده است. این برنامه علاوه بر واکنش معترضان داخلی، اعتراض شخصیت‌های خارجی را هم در پی داشته است. 

 یکی از مشاوران کمیسیونر ارشد آژانس پناه‌جویان سازمان ملل در گفت و گو با گاردین پیش‌بینی می‌کند برنامه انتقال پناه‌جویان به رواندا شکست بخورد. او می‌گوید نه تنها این عمل رفتاری مجرمانه و غیرقانونی است، که بسیار هم هزینه‌بر و گران است. 

گیلیان تریگس برآورد می‌کند انتقال هر پناه‌جو به رواندا ۳۰هزار پوند هزینه خواهد داشت. پس به لحاظ اقتصادی برنامه به صرفه و دراز مدت نخواهد بود و به زودی شکست خواهد خورد.

 

 عرب نیوز

الاقصی و قبه الصخره خط قرمز فلسطینی‌ها است

یکی از تحلیلگران سیاسی درباره درگیری‌های اخیر فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در مسجدالاقصی و قدس شرقی می‌گوید سیاست تقسیم مسجدالاقصی میان یهودیان و مسلمانان موفق نخواهد شد. این سیاست در مسجد الخلیل اجرا شد و شکست خورد. 

این تحلیلگر به صراحت می‌گوید «جدا کردن فلسطینی‌های کرانه باختری و غزه از قدس شرقی ناممکن است. قدس، مسجد الاقصی و قبه الصخره خط قرمز فلسطینی‌ها است.»

با شروع ماه رمضان عبور و مرور مسلمانان به مسجدالاقصی و قبه الصخره و برگزاری نماز در این دو مرکز مذهبی بسیار سخت و تنش‌زا شده است. تعداد زیادی از فلسطینی‌ها در این چند روز درگیری دستگیر شده اند.

 

گلف نیوز

روسیه: ماریوپول در تصرف ما است

روسیه ادعا می‌کند بندر ماریوپول در تصرف و تسلط کامل نیروهای روسی است. آنها می‌گویند اغلب نیروهای اوکراینی در منطقه یا کشته شده اند و یا به اسارت در آمده اند. در گزارش طرف روسی آمده اوکراینی‌‌ها ۴هزار نیرو در ماریوپول از دست داده اند.

روسها پس از شکست در تصرف کیف و مناطق مرکزی اوکراین به سمت شرق و ماریوپول بازگشتند و بخش عمده نیروهای خود را آنجا متمرکز کردند. 

روسیه می‌گوید تنها مقاومت و درگیری موجود در ماریوپول به حول و حوش کارخانه آزوفستال محدود می‌شود. پیش از این روسها ادعا کرده بودند بیش از هزار سرباز اوکراینی خودشان را تسلیم کرده اند.

 

 واشنگتن پست

رَکَبِ توییتر به ایلان ماسک 

شرکت توییتر با هدف محدودیت دسترسی ایلان ماسک به این شبکه اجتماعی، طرحی موسوم به «قرص سمی» را در دستور کار خود قرار داده است.

قرص سمی در واقع بازار را به شکلی تغییر می‌دهد که ایلان ماسک برای خرید سهم بیشتر توییتر هزینه بیشتری بپردازد و عملا این کار به صرفه نباشد. 

چند روز پیش اعلام شد ایلان ماسک قصد دارد بخش عمده سهام توییتر را بخرد و مالک این شبکه اجتماعی موثر و پُر کاربرِ شود. ارزش پیشنهاد ماسک ۴۱ میلیارد دلار اعلام شده بود. 

این ثروتمند مشهور جهان در حال حاضر صاحب ۹درصد سهام غیرفعال توییتر است. برنامه قرص سمی باعث شده ماسک درباره این میزان سهم خود در توییتر تردید کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها