|

مروروی بر رسانه‌های انگلیسی‌زبان / 14 فروردین 1401 / 3 آوریل 2022

جنایت روس‌ها در بوچا پیش از عقب‌نشینی

خبرهای مربوط به عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مناطق پیرامونی پایتخت اوکراین بیشتر از هر خبر دیگری در صفحه اول رسانه‌ها (از آمریکا تا خاورمیانه) به چشم می‌خورد.

جنایت روس‌ها در بوچا پیش از عقب‌نشینی

خبرهای مربوط به عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مناطق پیرامونی پایتخت اوکراین بیشتر از هر خبر دیگری در صفحه اول رسانه‌ها (از آمریکا تا خاورمیانه) به چشم می‌خورد. اما این خبر‌ها با یک کلید‌واژه بسیار مهم منتشر شده است؛ جنایت جنگی. کشتار روس‌ها در بوچا آن هم از میان شهروندان غیرنظامی باعث واکنش رسانه‌‌ها شده است.

برقراری آتش‌بس در آغاز ماه رمضان در یمن هم سوژه دیگری است که روزنامه‌های خاورمیانه‌ای بیشتر به آن توجه نشان داده اند.

 

نیویورک تایمز

جنایت روس‌ها در بوچا پیش از عقب‌نشینی 

پس از خروج نظامیان روس از شمال غرب کی‌یف، تصاویری منتشر شده از شهر بوچا که نشان می‌دهد تعدادی از مردان به صورت روی زمین افتاده اند و دست برخی از آن‌ها بسته است. آنها کشته شده اند. 

این اجساد متعلق به غیرنظامیان شهر بوچا است. شهردار بوچا می‌گوید روس‌ها پیش از عقب‌نشینی از شهر مردان غیرنظامی را به‌گونه‌ای اعدام کرده و مرتکب جنایت جنگی شده اند.

به گفته مقامات اوکراینی، بسیاری از مناطق اطراف کی‌یف از دست روس‌ها آزاد شده و به دست نیروهای اوکراینی افتاده است. نیروهای روس به سمت شرق حرکت کرده اند.

 

گلف نیوز

حکومت نظامی ۳۶ ساعته در سریلانکا

ساکنان شهرهای مختلف سریلانکا تجمعاتی را در اعتراض به کمبود و گرانی دارو، سوخت و غذا ترتیب داده اند که با واکنش دولت مواجه شده است. 

دولت سریلانکا برای ممانعت از برگزاری تجمعات اعتراضی حکومت نظامی ۳۶ ساعته برقرار کرده است. با این حال پلیس می‌گوید در برخی مناطق معترضان بی‌توجه به منع رفت و آمد، به خیابان‌ها آمدند و اعتراضات را از سر گرفته اند. 

برخی شهروندان سریلانکایی می‌گویند ماموران پلیس با وجود مقررات منع رفت و آمد در سطح شهر، چندان سخت‌گیر نیستند و برای معترضان مزاحمت ایجاد نمی‌کنند.

 

عرب نیوز

ماه رمضان و آغاز آتش‌بس دو ماهه در یمن 

گروه‌های درگیر در یمن به مناسبت آغاز ماه رمضان تصمیم گرفته اند آتش‌بسی دو ماه برقرار کنند. مقامات یمنی این ادعا را تایید کرده و از موافقت همه جناح‌ها برای برقراری آتش‌بس خبر داده اند.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، هانس گراندبرگ می‌گوید حملات هوایی، زمینی و دریایی در روز شنبه متوقف و نخستین روز ماه رمضان در این کشور بدون عملیاتی نظامی آغاز شده است. حتی در حومه شهر تعز نیز صدای شلیک‌ها به‌‌طور محسوسی کاهش یافته است.

به این ترتیب تانکرهای نفتی وارد بندر حدیده شده اند و همچنین پروازهای فرودگاه صنعا از سر گرفته شده است. محاصره تعز نیز به پایان رسیده است.

 

گاردین

هشدار کووید برای تعطیلات عید پاک 

کارشناسان با پایان عملیات سراسری تست رایگان کووید ۱۹، لغو محدودیت‌های گسترده و  همچنین آغاز تعطیلات عید پاک در انگلیس هشدار می‌دهند شیوع کووید ۱۹ بیش از پیش همه‌گیر شود و دردسر درست کند.

در حال حاضر حدود ۵ میلیون نفر در سراسر انگلیس به ویروس کرونا آلوده هستند. در واقع از هر ۱۳ نفر شهروند ساکن انگلیس، یک نفر مبتلا به کووید ۱۹ است.

کارشناسان می‌گویند در میان گونه‌های ویروس کرونا، شیوع سویه امیکرون BA.2 بیشتر از دیگر سویه‌ها به چشم می‌خورد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها