|

مروری بر رسانه‌های انگلیسی / 16 فروردین 1401 / 5 آوریل 2022

پوتین باید با دادگاه جنایت جنگی مواجه شود

بعد از وقایع بوچا در اوکراین، روزنامه‌ها هنوز در تیتر و عکس یک خود مشغول بازتاب فجایع این شهر هستند. شاید حضور رئیس‌جمهور اوکراین در این شهر باعث شده بیش از پیش توجه رسانه‌ها به این موضوع جلب شود.

پوتین باید با دادگاه جنایت جنگی مواجه شود

بعد از وقایع بوچا در اوکراین، روزنامه‌ها هنوز در تیتر و عکس یک خود مشغول بازتاب فجایع این شهر هستند. شاید حضور رئیس‌جمهور اوکراین در این شهر باعث شده بیش از پیش توجه رسانه‌ها به این موضوع جلب شود. 

علاوه بر وقایع اوکراین که سوژه مشترک رسانه‌های خاورمیانه و اروپایی و آمریکایی است، چالش‌های خاورمیانه‌ای هم مثل درگیری فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در قدس شرقی و بحران اقتصادی لبنان و سرمایه‌گذاری اماراتی‌‌ها در زمینه هوا و فضا موضوع مهم روزنامه‌های این منطقه است.

 

گاردین

پوتین باید با دادگاه جنایت جنگی مواجه شود

رئیس‌جمهور آمریکا یک‌بار دیگر تاکید کرده آنچه نظامیان روس در اوکراین مرتکب شده اند، جنایت جنگی است و مستحق تشکیل دادگاه.

بایدن در واکنش به فاجعه بوچا در کنفرانس خبری خود در پایگاه نظامی فورت مک‌نیر واشنگتن گفته شما یادتان هست وقتی پوتین را جنایت‌کار جنگی خطاب کردم، چقدر انتقاد شنیدم. اما حالا می‌بینید که آن ادعا واقعیت داشت. تصاویر بوچا نشان می‌دهد پوتین باید دادگاهی شود.

تصاویر و گزارش‌های منتشر شده از اجساد غیرنظامیان با دست‌های بسته و گور دسته‌جمعی در شهر بوچا، واکنش‌های زیادی در پی داشته است. اگرچه روس‌ها تصاویر بوچا را ساختگی می‌‌دانند، اما حضور زلنسکی در این شهر، موضع‌گیری سیاستمداران جهان را در پی داشته است.

 

نشنال

تلاش برای اخراج روسیه از سازمان حقوق بشر

فاجعه بوچا باعث شده نماینده آمریکا در سازمان ملل از جامعه بین‌المللی بخواهد عضویت روسیه را در سازمان حقوق بشر تعلیق کند. او گفته آنچه در بوچا رخ داده، مصداق جنایت جنگی است. با این حساب حضور روسیه در سازمان حقوق بشر مضحک خواهد بود. 

وزیر خارجه انگلیس هم در حمایت از اظهارات نماینده آمریکا گفته بریتانیا هم وقتی از فاجعه گورهای دسته‌جمعی بوچا خبردار شده است، نمی‌تواند عضویت روسیه را در سازمان حقوق‌ بشر بپذیرد.

به نظر می‌رسد تکلیف عضویت روسیه در سازمان حقوق بشر در جلسه عمومی این هفته سازمان ملل با حضور نماینده ۱۹۳ کشور عضو روشن شود.

 

عرب نیوز

لبنان ورشکسته نیست، پول ندارد!

رئیس بانک مرکزی لبنان و معاون نخست‌وزیر این کشور درباره اینکه لبنان ورشکسته است یا نه، درگیر شده اند. 

ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان می‌گوید ۳۰ سال نهادی را رهبری کرده که حتی وقتی به لحاظ مالی ضعیف بوده، همواره نقش خود را ایفا کرده و وضعیتی ورشکسته نداشته است. 

اما معاون نخست‌وزیر لبنان پیش از او گفته بود رکود مالی سه ساله لبنان، مفهومی جز ورشکستگی ندارد. البته آقای سعده چمی بعد از اظهارات سلامه، تا حدودی از ادعای قبلی خود فاصله گرفته و گفته منظور من این بوده که لبنان نقدینگی ندارد، نه اینکه ورشکسته باشد!

 

یواس‌ای تودی

نقشه ژنوم انسان معمای حیات را حل می‌کند

دانشمندان از کامل شدن نقشه ژنوم انسان به وجد آمده اند. آنها پیش‌نویس این نقشه را کامل‌تر کرده اند و موفق شده اند جاهای خالی آن را پر کنند.

پس از دو دهه تلاش و تحقیق بالاخره پروژه ترسیم نقشه ژنوم انسانی به روزهای آخرش نزدیک شده است. این پروژه در حل کردن معمای حیات نقشی اساسی ایفا خواهد کرد. 

محققان این پروژه می‌گویند اگر تعیین نقشه ژنوم انسانی را چیزی شبیه به داستان‌های کارآگاهی و جنایی در نظر بگیریم می‌شود گفت پیش از این، در واقع آن صفحاتی که مشخصات قاتل در آن یاد شده است، گم شده بود. اما حالا بخش بزرگی از آن مفقودی‌ها، به دست آمده و ماجرا را روشن کرده است. 

خویشاوندی ما با میمون‌‌ها و استقاده از فناوری جدید کمک بزرگی به این پروژه و کامل شدن نقشه ژنوم انسانی کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها