|

مروری بر رسانه های انگلیسی / 26 اسفند 1400 / 16 مارس 2022

بایدن - زلنسکی دیدار می‌کنند؟

آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری باعث شده صفحه اول روزنامه‌های انگلیسی از حاکمیت اوکراین خارج شود و به تسخیر عکس‌های این دو شهروند ایران و بریتانیا در بیاید.

بایدن - زلنسکی دیدار می‌کنند؟

سحر طلوعی- آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری باعث شده صفحه اول روزنامه‌های انگلیسی از حاکمیت اوکراین خارج شود و به تسخیر عکس‌های این دو شهروند ایران و بریتانیا در بیاید. 

روزنامه‌های آمریکایی خبر سفر بایدن به بروکسل را پوشش داده اند و از کمک‌های بی‌سابقه نظامی و بشردوستانه به اوکراین خبر داده اند. 

خاورمیانه‌ای‌ها هم در تیتر و عکس یک به دیدار نخست‌وزیر بریتانیا و ولیعهد عربستان و حاکم ابوظبی پرداخته اند و اوکراین و خبرهایش را به حاشیه رانده اند.

 

گاردین

بازگشت به خانه پس از شش سال

 نازنین زاغری راتکلیف، شهروند ایرانی - بریتانیایی که به مدت ۶ سال در ایران زندان بود، بالاخره آزاد شد و به خانواده‌اش در بریتانیا پیوست. همچنین انوشه آشوری دیگر ایرانی - بریتانیایی زندانی در ایران هم همراه خانم زاغری سوار هواپیمای عمانی شد و ساعاتی بعد به خانه‌اش در بریتانیا رسید.

نمایندگان عمان و انگلیس هر دو شهروند را در این سفر همراهی کرده اند. وزیر خارجه انگلیس می‌گوید آزادی این شهروندان نتیجه سال‌ها تداوم دیپلماسی سرسختانه انگلیس است.

خانم زاغری ‌یک‌‌بار به عنوان مترجم صلیب سرخ جهانی هنگام زلزله بم به ایران سفر کرد و سپس به انگلیس بازگشت. او تا پیش از سال ۲۰۱۶ چندین‌بار به ایران سفر کرده بود. اما در سال ۲۰۱۶ که برای دیدار با خانواده‌اش در آستانه نوروز به ایران سفر کرد در فرودگاه امام بازداشت و به جاسوسی متهم شد.

 

عرب نیوز

امید به صلح اوکراین بعد از مذاکرات واقع‌بینانه

رئیس‌جمهور اوکراین در دیدار با رهبران اروپایی گفته مذاکرات هر چقدر واقع‌بینانه‌تر پیش‌ می‌رود، امید به صلح افزایش می‌یابد. او معتقد است مسکو و کی‌یف به توافق نزدیک‌تر شده اند. زلنسکی البته خواسته‌هایی هم دارد که یکی از آنها تامین امنیت در صورت عدم عضویت در ناتو است.

سوی دیگر این ماجرا، پوتین است که همچنان بر ادامه حملات در اوکراین نظر دارد و بر خلاف دیگران معتقد است روسیه به خواسته‌هایش در اوکراین خواهد رسید. این در حالی است که در ۲۱ روز گذشته روسیه هنوز موفق نشده به خوبی به اوضاع در اوکراین مسلط شود و با مقاومت سنگین اوکراینی‌ها رو‌به‌رو شده است. 

با همه این تناقض‌ها و با وجود شدت گرفتن حملات در اوکراین، مذاکرات میان طرفین دعوا همچنان ادامه دارد. گرچه هنوز دستاوردی نداشته است.

 

یواس‌ای تودی

بایدن - زلنسکی دیدار می‌کنند؟ 

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در جواب این پرسش می‌گوید در حال حاضر چیزی مشخص نیست. همه چیز احتمال دارد، اما آنچه مشخص است هفته آینده رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با اعضای ناتو به بروکسل می‌‌رود تا درباره مسائل دفاعی منطقه و گزینه‌های دیگر مجازات برای روسیه و همچنین کمک به شهروندان اوکراینی بحث و گفت‌وگو کند.

در هفته‌ای که گذشت رهبران لهستان، اسلوونی و چک راهی اوکراین شدند و با زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور دیدار کردند و به این ترتیب نه تنها قوت قلبی به اوکراینی‌ها دادند که روسیه را هم زیر فشار گذاشتند. 

اما رئیس‌جمهور آمریکا تنها به کمک‌های مالی و نظامی البته بی‌سابقه به اوکراین و گفت‌وگوهای آنلاین ویدئویی بسنده کرده است. بایدن پیش از سفر به بلژیک لایحه یک و نیم تریلیون دلاری شامل ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کمک نظامی و بشردوستانه به اوکراین را امضا کرده است. بایدن همچنین درباره ارسال درون‌های پیشرفته آمریکا به اوکراین هم برنامه‌ دارد.

 

نشنال

تاکید بر همکاری بیشتر برای ثبات بازار انرژی 

آشفتگی بازار انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین و افزایش قیمت نفت باعث شد نخست‌وزیر بریتانیا سفر به امارات و عربستان را در دستور کار خود قرار دهد. 

بوریس‌ جانسون در این سفر با شیخ محمد بن زاید، حاکم ابوظبی و معاون فرمانده نیروهای مسلح امارات دیدار کرد تا هم مزه دهن اماراتی‌ها را درباره حمله روسیه به اوکراین بچشد و هم اینکه برای آرام گرفتن بازار ملتهب انرژی رای‌زنی کند. 

اماراتی‌ها در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل درباره صدور قطعنامه علیه روسیه، به عنوان عضوی غیر پیوسته رای ممتنع داده اند. 

شیخ محمد بن زاید در این دیدار همچنان بر اتخاذ روش مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک برای حل مسائل اوکراین تاکید کرده است. حاکم امارات در توییتی جانسون را «دوست» خود توصیف کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها