|

مروری بر رسانه‌های انگلیسی / 25 اسفند 1400 / 16 مارس 2022

خطر حبس در کمین سردبیر معترض به جنگ

با اینکه اوکراین سوژه غالب صفحات اول روزنامه‌های جهان است، اما مثلا در روزنامه‌های انگلیسی خبر بازگرداندن پاسپورت انگلیسی نازنین زاغری هم مورد توجه قرار گرفته است.

خطر حبس در کمین سردبیر معترض به جنگ

سحر طلوعی- با اینکه اوکراین سوژه غالب صفحات اول روزنامه‌های جهان است، اما مثلا در روزنامه‌های انگلیسی خبر بازگرداندن پاسپورت انگلیسی نازنین زاغری هم مورد توجه قرار گرفته است. 

یا روزنامه‌های خاورمیانه‌ای مثل عرب نیوز عربستان که خبر عدم حضور فواد سینیوره نخست‌وزیر سال‌های نچندان دور لبنان را در انتخابات پارلمانی این کشور منتشر کرده اند.

 

نشنال

تضمین امنیتی به جای پیوستن به ناتو

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به صورت ویدئویی در نشست کشورهای عضو «نیروهای اعزامی مشترک به رهبری انگلیس» شرکت کرده و گفته اوکراین باید بپذیرد که عضو ناتو نمی‌شود، اما در صورت پذیرش این خواسته، خواهان تضمین امنیتی خواهد بود.

اوکراین عضو « نیروهای اعزامی مشترک به رهبری انگلیس» نیست. اما با توجه به اینکه این روزها زیر حملات سنگین روسیه است، زلنسکی در این نشست شرکت کرده و حرفهایش را زده است. 

عدم عضویت اوکراین در ناتو خواسته روسیه است. جواب مثبت به این خواسته در واقع تسلیم شدن مقابل روسیه است. اوکراین می‌گوید اگر عضو ناتو نشود، باید در عوض از دولت‌های غربی تضمین امنیتی بگیرد.

 

عرب نیوز

پیشنهاد مذاکرات صلح روی میز یمنی‌ها

شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس پیشنهادی درباره برگزاری مذاکرات صلح میان گروه‌‌های متخاصم در یمن ارائه کرده اند. 

در متن پیشنهاد آمده نماینده گروه‌های درگیر در یمن از حوثی‌ها تا دولتمردان رسمی یمن مثل احمد المیساری و صالح الجبونی و … در این مذاکرات کرسی خواهند داشت. 

به نظر می‌رسد این مذاکرات در تاریخ ۲۷ مارس و میزبانی ریاض برگزار شود. پیش‌بینی شده مدت مذاکرات یک هفته باشد. 

وزیر اطلاعات یمن اعلام کرده از هر نشستی که با هدف برقراری صلح در این کشور برگزار شود‌، حمایت می‌کند، اما هشدار داده حوثی‌ها مانع شوند.

 

گاردین

خطر حبس در کمین سردبیر معترض به جنگ

دادگاه روسیه سردبیر معترض به حمله روسیه به اوکراین را به پرداخت ۳۰هزار روبل روسیه معادل ۲۸۰ دلار محکوم کرد. خانم مارینا اووسیانیکووا هنگام پخش خبر ناگهان بر پرده تلویزیون ظاهر شد و دست‌نوشته اعتراضی علیه حمله به اوکراین را بلند کرد و گفت اینجا یعنی از روسیه به شما مردم دروغ می‌گویند و … 

پلیس روسیه بعد از این حرکت او را دستگیر و روانه بازداشت کرد. دادگاه در حکم اولیه تنها او را محکوم به پرداخت جریمه و سپس آزاد کرد.

اما گفته می‌شود طبق قانون جدید انتشار اخبار جعلی، ممکن است خانم اوسیانیکووا به ۱۵ سال حبس محکوم شود. در واقع سخنگوی کرملین مدعی شده این خانم مرتکب جرم انتشار اخبار جعلی و اوباشی‌گری شده است و باید در انتظار جریمه‌ای سنگین‌تر باشد.

 

یواس‌ای تودی

استقبال فرشته‌‌ها از آواره‌های اوکراین در لهستان

مسئولان شهر مرزی چِلم در لهستان در هماهنگی کامل با اوکراینی‌ها سرنشینان اتوبوس‌ها و قطارهایی را که از این کشور می‌آیند، با روی خوش می‌پذیرند.

یکی از آوارگان می‌گوید بعد از حمله روسیه به اوکراین خودمان را به چلم رساندیم، پسرم در یکی از مدارس همین شهر پذیرفته شد. آنها به مناسبت تولدش جشن گرفتند، هدیه دادند و این برای ما شگفت‌انگیز بود. آنها هر کاری می‌توانند برای ما انجام می‌دهند. 

در داستانی فولکوریک آمده روزی خداوند کیسه‌ای به یکی از فرشتگان داد و گفت درون این کیسه پر است از ارواح انسان‌های نادان! فرشته آن کیسه را با خود برد، اما ناگهان در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان سقوط کرد و زمین خورد. کیسه باز شد و آن ارواح آنجا ساکن شدند. آنجا چلم بود. اما اهالی چلم هر چیزی هستند جز نادان!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها