|

ماموریت ویژه برای مترجمان ادبی

صدای اوکراین را به غرب بیاور!

این روزها به سختی می‌شود خبری غر از وقایع اوکراین در صفحه اول روزنامه‌های جستجو کرد. همه خبرها،‌ حتی خبرهای ورزشی و هنری هم آمیخته به موضوع اوکراین است.

صدای اوکراین را به غرب بیاور!

میلاد علوی- این روزها به سختی می‌شود خبری غر از وقایع اوکراین در صفحه اول روزنامه‌های جستجو کرد. همه خبرها،‌ حتی خبرهای ورزشی و هنری هم آمیخته به موضوع اوکراین است. مثل خبر تحریم رومن آبراموویچ مالک و صاحب باشگاه فوتبال چلسی انگلیس و همچنین فعالیت مترجمان ادبی برای رساندن صدای اوکراین به غرب!

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم که از انتشار اخبار دستاوردهای داخلی خود در هیچ شرایطی غافل نمی‌شوند، این خبرها را به حاشیه رانده اند. البته آنها در کنار اوکراین خبرهای یمن و لبنان را هم پوشش می‌دهند.

گاردین

آبراموویچ؛ فسادی که سال‌ها انکار شد!

در ادامه سریال تحریم‌ها علیه روسیه و الیگارش وابسته به پوتین، حکم تحریم برای آبراموویچ، مالک باشگاه چلسی هم صادر شد.

کارشناسان ورزشی انگلیس و مطلعان از پرونده آبراموویچ می‌‌گویند این حکم بسیار دیر آمده و در واقع این مالک ثروتمند سال‌ها است که منشا فساد و ارتباط با پول‌های الیگارش است، اما به شکلی آگاهانه نهادهای تصمیم‌گیر انگلیس این واقعیت را انکار کرده اند.

تحلیلگران حتی نحوه خرید بازیکن برای باشگاه چلسی را در سال‌های حضور آبراموویچ، مشکوک و قابل توجه و آن را تا حدودی فاقد مشروعیت می‌دانند.

آنها رد آبراموویچ را در پرونده مسمومیت سال ۲۰۱۹ سرگئی اسکریپال ( جاسوس سابق روسیه ساکن در انگلیس ) با گاز ناویچوک دنبال کرده اند، اما می‌گویند باز هم نهادهای تصمیم‌گیر ترجیح داده اند آن را نادیده بگیرند.

نشنال

لغو حکم تبرئه متهمان پرونده ترور رفیق حریری

دادگاه استیناف حکم تبرئه دو متهم مرتبط با پرونده ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر سال‌های نچندان دور لبنان را لغو کردند. دادگاه استیناف می‌گوید حکم تبرئه دارای اشکالات فراوان است، از جمله اینکه بر اساس داده‌ها و اطلاعات غلط صادر شده است.

به این ترتیب برای دو متهمی که در ارتباط با این پرونده بازداشت و محاکمه و سپس آزاد شدند، قرار بازداشت صادر شد. حسن حبیب مرحی و حسن اونیسی دو متهم مرتبط با حزب‌الله لبنان هستند که در پرونده ترور حریری حکم تبرئه گرفتند.

رفیق حریری، نخست‌وزیر لبنان در سال ۲۰۰۵ در انفجاری تروریستی کشته شد. ۲۱ نفر دیگر در این حمله جان خود را از دست دادند.

عرب نیوز

نخستین بالون عربستانی‌ها در آسمان

برگزاری جشنواره بین‌المللی بالون‌های هوای گرم در شهر العلای عربستان فرصتی برای علاقمندان سعودی پیش‌آورده تا ساخت بالون را تجریه کنند و آن را برای نخستین بار به آسمان بفرستند.

این جشنواره در ادامه برگزاری نخستین برنامه آموزشی پرواز با بالون هوای گرم در خاورمیانه برگزار شده است.

خانم افرا الحربی و آقای حسین مکاوی دو نفر از علاقمندان به پرواز با بالون هوای گرم هستند که موفق شده اند در این جشنواره بین‌المللی شرکت کنند و بالون‌شان را با موفقیت به پرواز دربیاورند.

الحربی نخستین زن عربستانی است که مجوز پرواز با بالون را در این کشور دریافت می‌کند. او چند سال پیش در هلند با این رشته آشنا شده و آموختن را آغاز کرده است. مکاوی هم از دانش‌آموخته‌های شاغل در اداره هوانوردی عربستان است.

نیویورک تایمز

ماموریت ویژه برای مترجمان ادبی

صدای اوکراین را به غرب بیاور!

پس از حمله روسیه به اوکراین، کمک‌هایی از سوی غربی‌ها برای این کشور در نظر گرفته شد؛ برخی کشورها با ارسال تجهیزات نظامی و غیرنظامی و بسته‌های مالی سعی کردند اوکراینی‌ها را یاری کنند. این میان فعالان عرصه ادبیات و هنر هم تصمیم گرفتند خوانندگان انگلیسی زبان را با صدای اوکراینی‌ها آشنا کنند.

این فعالان تلاش کردند رمان‌‌‌ها، داستان‌ها، دستاوردهای هنری و میراث ادبی اوکراینی‌ها را هر چه سریعتر به زبان انگلیسی ترجمه کنند و در اختیار خوانندگان بگذارند.

نکته جالب اینکه نویسندگان و فعالان ادبی اوکراین هم نقش بزرگی در ایجاد این موج ادبی پس از حمله روسیه داشته اند. آنها بلافاصله پس از حمله، در صفحاتشان در رسانه‌های اجتماعی خطاب به مترجمان انگلیسی نوشتند: به ما کمک کنید. صدای ما را به غرب برسانید!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها