|

مروری بر رسانه های عربی / 27 اسفند 1400 / 15 شعبان 1443

برق در ازای مرزبندی

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الاخبار لبنان،الخلیج اونلاین،عکاظ عربستان و خبرگزارى رسمى عراق "واع".

برق در ازای مرزبندی

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الاخبار لبنان،الخلیج اونلاین،عکاظ عربستان  و خبرگزارى رسمى عراق "واع".

در این میان الاخبار لبنان  در گزارشى به سیاه نمایى آمریکا سیاه در مورد برق در ازای مرزبندی آبى لبنان و اسرائیل پرداخته است.

 

عکاظ عریستان: شورای همکاری میزبان گفت‌وگوهای یمنی-یمنی 

دبیرخانه شورای همکاری با بیان اینکه گفت‌وگوهای طرف‌های یمنی از 29 مارس آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد که هدف از این رایزنی‌ها ترغیب همه طرف‌ها به پذیرش آتش بس و آغاز مذاکرات صلح زیر نظر سازمان ملل و با حمایت کشورهای شورای همکاری است.

این دبیرخانه افزود که شورای همکاری به دنبال اجرای یک روند سیاسی فراگیر برای رسیدن به صلح در یمن است و برگزاری گفت‌وگوهای یمنی – یمنی آغازی برای مشاوره‌های مداوم بین طرف‌های درگیر در بحران یمن خواهد بود.

شورای همکاری تاکید کرد که رایزنی‌های طرف‌های یمنی با یکدیگر علاوه بر بازگرداندن انسجام اجتماعی به مردم یمن، مکانیسم‌هایی را برای انجام اقدامات بشردوستانه و آینده سیاسی در این کشور ایجاد خواهد کرد.

شورای همکاری به ضرورت حضور انصارالله یمن هم در این گفت‌وگوها اشاره و تاکید کرد که هر رایزنی میان یمنی‌ها اگر با مشارکت همه طرف‌ها و حوثی‌ها انجام نشود، به صلح منجر نخواهد شد.

 

الخلیج اونلاین: ثبات بازار نفت و بحران اوکراین محور تماس نخست‌وزیر ژاپن و ولیعهد عربستان

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در تماس تلفنی با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن تعدادی از مسائل منطقه‌ای و جهانی را مورد بررسی قرار داد و دو طرف بر حمایت از تلاش‌ها برای حل مسالمت‌آمیز نزاع در اوکراین تاکید کردند.

نخست وزیر ژاپن و ولیعهد عربستان همچنین در مورد افق همکاری میان دو کشور و فرصت‌های موجود برای توسعه روابط به ویژه در چارچوب چشم انداز 2030 عربستان و ژاپن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بن سلمان در این تماس بر موضع عربستان در حمایت از هر تلاشی با هدف حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین و نیز توقف عملیات نظامی برای بازگشت امنیت و ثبات، تاکید کرد.

ولیعهد عربستان بر پافشاری کشورش برای حفظ توازن و ثبات در بازارهای جهانی نفت هم تاکید و نقش “اوپک پلاس” را در این باره مهم ارزیابی کرد.

«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن هم با ولیعهد سعودی درباره انتظارش از عربستان برای ایفای نقش در تحقق ثبات در بازار نفت و افزایش احتمالی تولید نفت گفت‌وگو کرد.

 

الاخبار لبنان: آمریکا سیاه نمایی می کند..برق در ازای مرزبندی

دشمن اسرائیلی با کمک آمریکا به دنبال گرفتن امتیاز لبنان در پرونده تعیین مرزهای دریایی در جنوب با فلسطین اشغالی است.

چند روز پیش، نیروهای مرتبط با این پرونده پیام هایی دریافت کردند که خواستار پاسخ نهایی لبنان به پیشنهاد میانجی آمریکایی آموس هوخشتاین بودند.

بحث در مورد پرونده واردات برق از اردن و گاز از مصر به موضع پرونده تعیین مرزها مرتبط شده است.

همانطور که مشخص شد دوروتی شی سفیر ایالات متحده در بیروت به مقامات ذیربط در لبنان اطلاع داد که منظور وی از فراخواندن مردم لبنان به "صبور" بودن،این است که منتظر تکمیل مذاکرات جاری با بانک جهانی باشد، جایی که پرونده قراردادهای برق و گاز متوقف شده است.

 

خبرگزارى رسمى عراق "واع": شلیک 4 موشک به پایگاه هوایی بلد

سرلشگر ضیاء محسن سعد فرمانده پایگاه هوایی بلد عراق اعلام کرد که این پایگاه در نتیجه حمله موشکی دچار هیچ خسارتی نشده است. اما مقامات ذیصلاح در دستگاه های امنیتی، عاملان این اقدام تروریستی را تحت تعقیب قرار خواهند داد و جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد

سعد با بیان اینکه چهار موشک در مکان های سرباز پایگاه سقوط کرده، تاکید کرد که این حمله هیچ خسارتی در پی نداشته است.

مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق نیز اعلام کرد که گروه‌های مسلح 4 موشک را از سمت منطقه الخالص شلیک کردند که در محوطه باز پایگاه هوایی بلد سقوط کرد.

پایگاه بلد، مقر جنگنده های عراقی است که از آنها برای نبرد با تروریست ها استفاده می شود و نقش مهمی در عملیات‌های نظامی در عراق دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها