|

مروری بر رسانه‌های عربی / ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۹ شعبان ۱۴۴۳

تاسیس یک شرکت انرژی هسته ای توسط عربستان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الرایة قطر، النهار لبنان، البیان امارات و عکاظ عربستان.

تاسیس یک شرکت انرژی هسته ای توسط عربستان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الرایة قطر، النهار لبنان، البیان امارات و عکاظ عربستان.

در این میان عکاظ عربستان در گزارشى به انتقاد شدید عربستان از برنامه هسته ای ایران، و تأسیس شرکت هلدینگ هسته ای توسط عربستان، پرداخته است.

البیان امارات:

محمد بن راشد: ما در مسابقه با زمان موفق شدیم

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حکم دبی گفت: دستاوردهای امارات همیشه همراه با مسابقه ای بی امان با زمان برای دستیابی به آنها بود.

امارات موفقیت خود را در این مسابقه ثابت کرده است، علیرغم اینکه این مسابقه در مراحل ابتدایی است.

ما در مسابقه ای با زمان بودیم و در این مسابقه موفق شدیم.. و همانطور که همیشه گفته ام.. مسابقه هنوز در مراحل ابتدایی خود است و این دستاوردهایی که به دست آورده ایم بار اضافی، مسئولیت های جدید و وظایف بزرگی را بر دوش ما تحمیل می کند.

ساختن انسان و تربیت او همیشه ادامه دارد. ما فارغ التحصیل شدیم و به موفقیت رسیدیم و همچنان در حال یادگیری هستیم و برای مردم امارات کار می کنیم.

عکاظ عربستان:

تاسیس یک شرکت انرژی هسته ای توسط عربستان

عبدلله بن خالد بن سلطان، سفیر عربستان و نماینده این کشور در نهادهای بین‌المللی در وین، در نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی در وین تأکید کرد که عربستان با جدیت برای استفاده از انرژی هسته‌ای و وارد کردن آن به مدار تولید انرژی در کشور تلاش می‌کند و در این راستا یک شرکت هلدینگ در بخش انرژی هسته‌ای را برای راه‌اندازی پروژه‌های هسته در داخل و خارج تأسیس کرده است.

نماینده عربستان همچنین نسبت به سیاست ایران و نبود گزارش‌ها و اطلاعات درباره امنیت نیروگاه اتمی بوشهر ابراز نگرانی شدید کرد.

او ایران را به پیش گرفتن سیاست فریبکاری در برنامه هسته‌ای مهم و بر ضرورت رسیدن به توافق هسته‌ای جامع‌تر و طولانی‌تر و محکم‌تر متهم کرد.

النهار لبنان:

پیشنهاد روسیه به لبنان برای ساخت پالایشگاه نفت

ولید فیاض وزیر انرژی و منابع آبی لبنان از پیشنهاد یک شرکت روسیه‌ای به کشورش درباره ساخت پالایشگاه نفت خبر داد.

وزیر انرژی لبنان پس از دیدار با الکساندر روداکوف، سفیر روسیه در بیروت، خبر داد که یک شرکت خصوصی روسیه‌ای پیشنهادی درباره ساخت یک پالایشگاه نفت در لبنان را مطرح کرده که می تواند به حل بسیاری از مشکلات سوخت در این کشور کمک کند.

او گفت که این پیشنهاد کلی است و به مرور زمان باید جزئیات آن مشخص و به‌صرفه بودن آن بررسی شود و در نهایت هیئت دولت لبنان درباره آن تصمیم بگیرد.

فیاض همچنین گفت که با سفیر روسیه پیشرفت در روند ساخت مخازن مشتقات نفتی در شمال لبنان را که شرکت روسنفت پیمانکار آن است بررسی کرده است.

الرایة قطر:

بررسى تحولات افغانستان با حضور وزیر خارجه طالبان وقطر و نماینده امریکا

نشست مشترک وزیر خارجه طالبان با نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان با حضور وزیر خارجه قطر در ترکیه برگزار شد.

امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان و توماس وست، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان با حضور محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، در حاشیه نشست دیپلماسی آنتالیا دیدار کردند.

در این دیدار خیرالله خیرخواه وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز حضور داشت.

وزارت خارجه قطر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در این جلسه تحولات امنیتی و سیاسی افغانستان و راه‌های همکاری و هماهنگی برای تحقق ثبات در افغانستان وجلوگیری از بحران انسانی بررسی شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها