|

مروری بر رسانه های عربی / ۲۰ اسفند ۱۴۰۰/ ۸ شعبان ۱۴۴۳

سرکرده جدید داعش کیست؟

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الرایة قطر، الاخبار لبنان، الشرق و ناس نیوز عراق.

سرکرده جدید داعش کیست؟

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الرایة قطر، الاخبار لبنان، الشرق و ناس نیوز عراق.

در این میان ناس نیوز در گزارشى به ابوالحسن الهاشمی القرشی سرکرده جدید داعش ، پرداخته است.

الرایة قطر: دیدار فرستاده ویژه رئیس جمهوری اوکراین با امیر قطر

فرستاده ویژه رئیس جمهوری اوکراین در دوحه با «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر دیدار کرد.

در دیدار بیکتم رستم، با امیر قطر تازه‌ترین تحولات اوکراین و راه‌های مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک برای پایان جنگ در این منطقه بررسی شد.

همزمان وزیر خارجه قطر در سفر با پاریس با همتای فرانسوی خود ژان ایو لودریان دیدار و تأکید کرد که کشورش تحولات اوکراین را با نگرانی بسیار زیر نظر دارد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی تأکید کرد که قطر بر ضرورت احترام به حاکمیت ارضی و استقلال اوکراین و وحدت اراضی این کشور در چارچوب مرزهایی که جامعه جهانی به رسمیت شناخته تأکید می‌کند.

الاخبار لبنان: افزایش قیمت نان در لبنان

با ادامه اختلال در تأمین گندم، دولت لبنان ضمن محدود کردن هرگونه صادرات مواد غذایی، قیمت نان را افزایش داد.

وزارت اقتصاد لبنان با انتشار بیانیه‌ای قیمت هر قرص نان (825 گرم) را از 8 هزار لیره به 10 هزار لیره (حدود نیم دلار) افزایش داد.

این بیانیه افزوده که علت این تصمیم افزایش چشمگیر قیمت سوخت و گندم و شکر و روغن در بازارهای جهانی است.

وزیر صنایع لبنان، از ممنوعیت صادرات محصولات غذایی بدون دریافت مجوز صادرات از این وزارتخانه خبر داد و تأکید کرد که هدف از این اقدام حفظ ذخایر راهبردی محصولات غذایی و تأمین نیازهای اصلی شهروندان است.

ناس نیوز: سرکرده جدید داعش کیست؟

یک منبع مطلع امنیتی گفت که نام سرکرده جدید داعش بشار خطاب غزال الصمیدعی است که از وی به «حجی زید» یاد می‌شود و پیش‌تر مسئول دستگاه قضائی و شرعی گروه تروریستی داعش بوده است.

به گفته این منبع امنیتی، «ابوالحسن الهاشمی القرشی» نام‌های تشکیلاتی دیگری همچون «ابوخطاب العراقی» و «ابواسحاق» هم دارد.

این منبع مطلع که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده که سرکرده جدید داعش حدود یک سال پیش از ترکیه به سوریه بازگشته است.

بر اساس این گزارش این فرد در سال 2013 و پیش از اقدام ابوبکر البغدادی در متحد کردن دو شاخه تروریستی داعش در عراق و سوریه، به این گروه تروریستی پیوسته‌ است.

الشرق: نشست امنیتی و دفاعی مشترک امریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

مقامات امنیتی و دفاعی متخصص پدافند موشکی و امنیت دریایی امریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در جلسه‌ای در ریاض بر اهمیت شراکت دفاعی درازمدت میان امریکا و شورای همکاری و بر تعهدات مشترک در قبال امنیت منطقه‌ای در چارچوب شراکت راهبردی دو طرف تأکید کردند.

در این نشست مجموعه‌ای از تهدیدها که منطقه را هدف قرار می‌دهد و به‌خصوص در بخش‌های هوایی و دریایی بررسی شد و طرفین «اقدامات ایران در تأمین موشک بالستیک و موشک‌های کروز و پهپاد برای متحدانش در منطقه» را به شدت محکوم کردند.

طرفین همچنین بر اهمیت تقویت طرح‌های دفاعی متکامل برای دفع تهدیدهای هوایی و موشکی و دریایی و همکاری در اجرای مانورهای مشترک و جلوگیری از بر هم زدن امنیت منطقه توسط نیروهای نیابتی تأکید کردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها