|

شکست محافظه‌کاران در انتخابات محلی بریتانیا

رأی‌دهندگان بریتانیایی در انگلستان و ولز برای انتخاب شهرداران، اعضای شوراهای شهر و کمیسرهای پلیس پای صندوق‌ رأی رفتند. همچنین حوزه انتخابیه بلکپول جنوبی، شاهد برگزاری یک انتخابات میان‌دوره‌ای برای پارلمان بریتانیا بود.

شکست محافظه‌کاران  در انتخابات محلی بریتانیا

رأی‌دهندگان بریتانیایی در انگلستان و ولز برای انتخاب شهرداران، اعضای شوراهای شهر و کمیسرهای پلیس پای صندوق‌ رأی رفتند. همچنین حوزه انتخابیه بلکپول جنوبی، شاهد برگزاری یک انتخابات میان‌دوره‌ای برای پارلمان بریتانیا بود. رأی‌دهندگان در مجموع بیش از دوهزارو 500 عضو شورای شهر را انتخاب کردند. حزب کارگر بریتانیا پس کسب یک موفقیت درخور توجه در انتخابات محلی انگلستان و کسب یک کرسی پارلمانی مهم، از ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا خواست تا هر‌چه زودتر انتخابات سراسری را در این کشور برگزار کند.

کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر اعلام کرد پیروزی حزبش در کسب کرسی پارلمان در حوزه انتخابی بلکپول جنوبی واقع در شمال غربی انگلستان، پیام روشنی برای ریشی سوناک دارد. نخست‌وزیر بریتانیا تا اواخر ماه ژانویه سال آینده فرصت دارد تا رأی‌گیری سراسری را اعلام و متعاقبا آن را برگزار کند.

استارمر در مراسمی گفت: «آنچه‌ در بلکپول اتفاق افتاد، در‌‌واقع احساسات کل ملت را بازتاب می‌دهد و آن این است که دیگر بس است، پس از ۱۴ سال شکست، ۱۴ سال افول، می‌خواهیم ورق را عوض کنیم و با حزب کارگر از نو شروع کنیم».

حزب کارگر که از سال ۲۰۱۰ تاکنون دیگر در قدرت نبوده است و در آخرین انتخابات سراسری سال ۲۰۱۹ نیز شکست شایان‌توجهی از محافظه‌کاران به رهبری بوریس جانسون متحمل شده بود، این‌بار با اختلاف درخور‌توجه ۲۶‌درصدی در حوزه انتخاباتی بلکپول به پیروزی دست یافت. این سومین فاصله بزرگ حزب کارگر از محافظه‌کاران در یک انتخابات میان‌دوره‌ای از زمان جنگ جهانی دوم است.

ریشی سوناک اذعان کرد از دست دادن تعداد زیادی از کرسی‌های اعضای شورای شهر تا‌کنون «ناامیدکننده» بوده‌ اما گفت هنوز نتایج بسیاری از حوزه‌ها اعلام نشده است. انتخابات شهرداری‌ها و شوراهای شهر در انگلستان آخرین آزمون مهم تا پیش از مواجهه ریشی سوناک با انتخابات سراسری در کل بریتانیاست که به گفته خودش در نیمه دوم سال جاری میلادی برگزار خواهد شد. برخی گمانه‌زنی‌ها در پارلمان بریتانیا حاکی از آن است که کسب نتایج ضعیف در انتخابات شورای شهر و شهرداری‌ها در انگلستان ممکن است باعث شود برخی از قانون‌گذاران ناراضی در حزب محافظه‌کار به فکر جایگزینی او باشند و ریشی سوناک را مجبور کنند زودتر رأی‌گیری را برگزار کند.

ریشی سوناک ۴۳‌ساله از زمان جانشینی لیز تراس در اکتبر ۲۰۲۲ نتوانسته است جایگاه ناامیدکننده حزبش در نظرسنجی‌های عمومی را بهبود بخشد. نمایندگان ارشد حزب محافظه‌کار، شکست در بلکپول جنوبی را کم‌اهمیت جلوه دادند و خاطرنشان کردند که این شکست به‌خاطر یک رسوایی بود که منجر به استعفای نماینده سابق محافظه‌کار در این منطقه شد. نتیجه انتخابات شهرداری لندن، جایی که انتظار می‌رود صادق‌خان از حزب کارگر برای سومین دوره بی‌سابقه به پیروزی برسد، احتمالا تا امروز مشخص می‌شود.

محافظه‌کاران در این انتخابات محلی از کرسی‌های متعددی که در سال ۲۰۲۱ به دست آورده بودند، دفاع می‌کردند؛ در آن زمان این حزب در انتخابات سراسری از حزب کارگر پیشی گرفت. با‌این‌حال، باید گفت تمام آن پیروزی‌ها قبل از فروپاشی نخست‌وزیری جانسون و حکومت پرآشوب ۴۹‌روزه لیز تراس بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها