|

هند و یک میلیارد رأی‌دهنده

چالش‌ها و عجایب بزرگ‌ترین انتخابات جهان

انتخابات سراسری هند که قرار است از 19 آوریل آغاز شود و شش هفته ادامه می‌یابد، با ۹۶۹ میلیون واجد شرایط رأی‌دادن، بزرگ‌ترین انتخاباتی است که تا‌کنون برگزار خواهد شد. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، امیدوار است برای سومین دوره متوالی پیروز شود؛ اما احزاب اپوزیسیون ادعا می‌کنند هندی‌ها در صورت ماندن او در قدرت با از‌دست‌دادن بسیاری از آزادی‌ها مواجه خواهند شد.

چالش‌ها و عجایب بزرگ‌ترین انتخابات جهان

انتخابات سراسری هند که قرار است از 19 آوریل آغاز شود و شش هفته ادامه می‌یابد، با ۹۶۹ میلیون واجد شرایط رأی‌دادن، بزرگ‌ترین انتخاباتی است که تا‌کنون برگزار خواهد شد. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، امیدوار است برای سومین دوره متوالی پیروز شود؛ اما احزاب اپوزیسیون ادعا می‌کنند هندی‌ها در صورت ماندن او در قدرت با از‌دست‌دادن بسیاری از آزادی‌ها مواجه خواهند شد.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد ‌حزب بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) به رهبری مودی و متحدانش برای سومین بار در انتخابات پارلمان هند پیروز خواهند شد. مجلس «لوک سبها» (مجلس سفلی) نخست‌وزیر را انتخاب می‌کند و او نیز به نوبه خود وزرای دولت را انتخاب می‌کند. در انتخابات ۲۰۱۹، حزب بهاراتیا جاناتا ۳۰۳ کرسی به دست آورد و ائتلاف احزابی که این حزب در آن قرار دارد، یعنی اتحاد ملی دموکراتیک، ۳۵۲ کرسی را به دست آورد. چالش اصلی در سال ۲۰۲۴ از جانب ائتلاف احزاب سیاسی به رهبری حزب کنگره ملی هند، بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون است. بیش از 20 حزب برای تشکیل اتحاد فراگیر توسعه ملی هند (به اختصار «هند») به آن پیوسته‌اند. سیاست‌مداران اصلی در این گروه عبارت‌اند از ملیکارجن کهرگی، رئیس کنگره‌ و همچنین راهول و پریانکا گاندی، خواهر و برادری که پدرشان راجیو گاندی نخست‌وزیر سابق بود. مادر آنها، سونیا گاندی، یک رهبر قدرتمند اپوزیسیون است، اما انتظار نمی‌رود ‌به میزانی که در سال ۲۰۱۹ فعال بود، در مبارزات انتخاباتی شرکت کند. «حزب عام آدمی» (مردم معمولی)، حزب حاکم در دهلی، به همراه چندین حزب مهم منطقه‌ای، بخشی از این ائتلاف هستند. سه نفر از رهبران این حزب اخیرا به اتهام فساد بازداشت شده‌اند. حزب عام آدمی، حزب بی‌جی‌پی مودی را به انتقام‌گیری سیاسی علیه خود متهم می‌کند که بی‌جی‌پی آن را رد می‌کند.

چالش‌‌های اصلی

مودی می‌تواند ادعا کند که به لطف اقتصاد رو به رشد و روابط نزدیک‌تر با ایالات متحده‌ که می‌خواهد هند متحدش در برابر چین باشد، جایگاه جهانی هند بالاتر رفته است. او اخیرا طرح‌های رفاهی سخاوتمندانه‌ای را اجرا کرده است؛ مانند ارائه غلات رایگان به ۸۰۰ میلیون نفر از فقیرترین افراد هند و کمک‌هزینه ماهانه هزارو ۲۵۰ روپیه‌ای (۱۶ دلار) به زنان خانواده‌های کم‌درآمد.

حزب کنگره در مانیفست خود می‌گوید که بی‌کاری به‌ویژه برای جوانان همچنان بالاست. حزب کنگره، افزایش پرداخت‌های رفاهی برای زنان، سه میلیون شغل بیشتر دولتی و کارآموزی بیشتر برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه را وعده می‌دهد. حزب کنگره همچنین وعده می‌دهد که جلوی «لغزش هند به سمت خودکامگی» را بگیرد. گروه‌های اقلیت می‌گویند اغلب با تبعیض و حمله مواجه می‌شوند و تحت حکومت مودی مجبور شده‌اند به‌عنوان شهروندان «درجه‌دوم» زندگی کنند؛ ‌ادعایی که حزب بی‌جی‌پی آن را رد می‌کند. گروه کمپین آزادی‌های مدنی بین‌المللی، خانه آزادی، می‌گوید ‌روزنامه‌نگاران و دیگرانی که دولت بی‌جی‌پی را زیر سؤال می‌برند، به‌طور روزافزونی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. خانه آزادی، هند را در طبقه‌بندی «تا حدی آزاد» قرار داده است. رأی‌گیری در مناطق مختلف در هفت روز انجام می‌شود: ۱۹ آوریل، ۲۶ آوریل، ۷ می، ۱۳ می، ۲۰ می، ۲۵ می‌ و اول ژوئن. نتایج هم در چهارم ژوئن اعلام خواهد شد. رأی‌گیری به‌صورت مرحله‌ای انجام می‌شود تا کارکنان امنیتی بتوانند از مراکز رأی‌گیری در سراسر کشور محافظت کنند. از میلیون‌ها دستگاه رأی‌گیری الکترونیکی استفاده خواهد شد که به مردم اجازه می‌دهد بین نامزدها انتخاب کنند یا «هیچ‌کدام از موارد بالا» را انتخاب کنند.

رأی‌دهندگان باید شهروند هند، با سن ۱۸ سال یا بالاتر باشند و در فهرست انتخابات ثبت‌نام کرده باشند. آنها همچنین به کارت شناسایی رأی‌دهنده نیاز دارند.

۱۳.۴ میلیون شهروند هندی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند نیز می‌توانند رأی دهند، اما برای انجام این کار باید ثبت‌نام کنند و به هند بازگردند. در لوک سبها ۵۴۳ نماینده منتخب حضور خواهند داشت و یک حزب یا ائتلاف برای تشکیل اکثریت به حداقل ۲۷۲ کرسی نیاز دارد.

اعضای لوک سبها برای یک دوره پنج‌ساله به نمایندگی از یک حوزه انتخابیه انتخاب می‌شوند و برنده، کسی است که بیشترین آرا را به دست آورده است. ۱۳۱ کرسی برای نمایندگان مجلس از به‌اصطلاح «طبقات فهرست‌شده» و «قبایل فهرست‌شده» در نظر گرفته شده است. اینها گروه‌هایی هستند که رسما به‌عنوان محروم شناخته شده‌اند و حدود یک‌چهارم جمعیت هند را تشکیل می‌دهند.

هند همچنین قانونی برای اختصاص یک‌سوم کرسی‌ها به زنان تصویب کرده است، اما این قانون تا چندین سال اجرائی نخواهد شد. هند ۳.۳ میلیون کیلومتر‌مربع وسعت دارد و قوانین انتخاباتی می‌گوید که باید یک صندوق رأی در نزدیکی هر محل سکونت وجود داشته باشد. در انتخابات ۲۰۱۹ یک صندوق رأی در یک منطقه جنگلی دورافتاده پارک ملی گیر در گجرات برای یک مرد ساکن آنجا وجود داشت. در انتخابات ۲۰۲۴ مقامات ۳۹ کیلومتر به روستایی در ایالت آروناچال پرادش در شمال شرقی هند خواهند رفت تا رأی تنها یک زن رأی‌دهنده را اخذ کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها