|

سالن‌های پایتخت میزبان چه نمایش‌هایی هستند؟

از کمدی درام تا تئاتر وحشت

روزهای ابتدایی سال جدید برای تئاتر ایران روزهای شلوغ و پرمخاطبی است. بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده این عرصه و بازیگران مطرح این روزها روی صحنه تئاتر هستند. برخی از نمایش‌ها در سال گذشته نیز اجرا شده‌اند که در سال جدید نیز به اجراهای خود ادامه می‌دهند و برخی دیگر هم به‌تازگی اجرای خود را آغاز کرده‌اند. در ادامه برخی نمایش‌های روی صحنه را مرور می‌کنیم.

از کمدی درام تا تئاتر وحشت

شرق: روزهای ابتدایی سال جدید برای تئاتر ایران روزهای شلوغ و پرمخاطبی است. بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده این عرصه و بازیگران مطرح این روزها روی صحنه تئاتر هستند. برخی از نمایش‌ها در سال گذشته نیز اجرا شده‌اند که در سال جدید نیز به اجراهای خود ادامه می‌دهند و برخی دیگر هم به‌تازگی اجرای خود را آغاز کرده‌اند. در ادامه برخی نمایش‌های روی صحنه را مرور می‌کنیم.

نمایشی برای علاقه‌مندان تئاتر وحشت

سیدمحمدهادی هاشم‌زاده، کارگردان نمایش «اسب قاتلین»، پس از ۶۰ اجرای موفق در شهر شیراز و کشور تونس، نمایش «اسب قاتلین» را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه آورده است. این نمایش نوشته رضا گشتاسب و کاری از گروه تئاتر اردی‌بهشت شیراز است که با داستانی غیرخطی و با رگه‌هایی از تئاتر وحشت و فضایی وهم‌آلود میزبان مخاطبانش است. برگزیده مطلق جشنواره به آرای هیئت داوران، دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و رتبه اول کارگردانی، تقدیر از گریم و طراحی و ترکیب صدا، جایزه ویژه گروهی به همه بازیگران و بازی‌سازان نمایش، افتخارات نمایش اسب قاتلین در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. این نمایش تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه هر شب ساعت ۱۹:00 در سالن ‌استاد ‌سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا دارد. مریم شکری، امیر خواجه میرکی‌پور، فرزاد پریدار، امید رهبر، ایمان زارع، محمدحسین نعمتی، ندا محمدیان، محمد‌ابراهیم جنتی، نازنین ترنگ، زهرا اکبری و علیرضا اصلاحی در این نمایش بازی می‌کنند و گروه فرم و بازی‌سازان فرناز حیدری، نادیا نوذری، زهرا صادق‌پور، آیدا زارع، روژین رستمی، مبینا رضایی، تینا گندمکار، نعیم فرزام و ماهان حسن‌زاده هستند.

یک نمایش کمدی- درام در سالن چهارسو

نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر از پنجشنبه ۲۳ فروردین در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است. پنچ نفر از کشورهای مختلف در کلینیکی برای اتانازی (مرگ خود‌خواسته) گرد هم جمع می‌آیند و ماجراها و اتفاقاتی که برای آنها رخ می‌دهد، روایتی است که در کمدی‌-درام «توقف اتانازی» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر انجام می‌شود. این نمایش تا ۳۰ اردیبهشت، ساعت ۲۰:00 در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. در «توقف اتانازی» یعقوب صباحی، حسین کشفی‌اصل، علی خازنی، سامان تیرانداز، آناهید ادبی، علی حیدری، محمد مغانی، محمدرضا معصومی، سارا واحدنوعی، سهراب گلدره، علیرضا عرب، فاطمه ساکتی، پیام شیخ‌نواز جاهد و امیرحسین امیری به ایفای نقش می‌پردازند.

2 نمایش آیینی- سنتی در تماشاخانه سنگلج

نمایش «مجلس بلبشو جور‌کردن» نوشته و کار فرشید قلی‌پور در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته است. تهیه‌کنندگی این اثر نمایش ایرانی را شهاب ‌شریفی بر‌عهده دارد و مهشاد ‌حجتی، ناهید دولت‌زاده، عاطفه رحمانپور، الهام ‌رضایی و مائده ‌عبدلی در آن ایفای نقش می‌کنند. این نمایش که برگرفته از داستانی واقعی است، قصه چند دختر در دوره قاجار و اوایل مشروطه را روایت می‌کند که به‌جای مالیات و خراج به ارباب و سپس به ژنرال اجنبی فروخته می‌شوند. آنها در غربت ناچار به اجرای مجالس طرب هستند‌ اما در سر، سودای گریختن دارند.

«شاماران» دیگر نمایشی است که در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته است. این نمایش به نویسندگی علیرضا داوری و تهیه‌کنندگی سامان خلیلیان و طراحی و کارگردانی ساسان شکوریان اجرای صحنه‌ای خود را آغاز کرده است. «شاماران» تا ۷ اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان به نمایش‌های سیاه‌بازی در تماشاخانه سنگلج است. این اثر افسانه شاماران و پیوند آن با دوران پادشاهی کیدین هوتران عیلامی در منطقه تاریخی ارجان در بهبهان کنونی را در قالب نمایش ایرانی سیاه‌بازی روایت می‌کند. اورانوس شرافت، حسین بنائی، جهانشاد زراعت، مصطفی خندانی، آریا عطایی‌قهفرخی، حسین طیبی، امیرحسین شکوریان، مهدی مؤمن، مریم پراش، آوا شکوریان، فاطمه هاشمی و یلدا خاضعی در نمایش سیاه‌بازی «شاماران» بازی می‌کنند و عنایت خادم‌بشیری، مهدی محتشم، حسین عبدالله‌زاده و عارف بهبهانی، گروه موسیقی و نوازندگان این نمایش را تشکیل می‌دهند.

نمایشی تک‌نفره در تالار مولوی

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی اجرا خود را آغاز کرده است. «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» یک نمایش تک اجراگر با بازی بهروز پناهنده است. در خلاصه داستان نمایش آمده: اسماعیل بزاز مقلد معروف و محبوب و محجوب عصر ناصری در تماشاخانه‌ مدرسه مبارکه‌ دارالفنون در شبی تلخ، طولانی و طاقت‌فرسا، مجبور به نوشتن توبه‌نامه‌ای‌است... .

چهره‌های سینما و تئاتر در «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت»

نمایش «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت»، به کارگردانی بهرام افشاری و تهیه‌کنندگی محمد قدس، از ۱۵ فروردین در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است. نخستین بار بهرام افشاری این نمایش را که یک مونولوگ بود، در ایرانشهر به صحنه برد و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. پس‌از‌آن این نمایش بارها تمدید شد و در تماشاخانه‌های دیگر نیز روی صحنه رفت و با استقبال مخاطبان همراه شد. در خلاصه داستان نمایش «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» آمده است: «پایان همه چیز خوب است. اگر پایان چیزی بد شد؛ نگران نباش! این پایانش نیست».

صابر ابر و فاطمه نقوی با «امشب به صرف بورش و خون»

صابر ابر بازیگر شناخته‌شده تئاتر و سینمای ایران که در عرصه تئاتر آثار متفاوتی را در قالب بازیگر و کارگردان به صحنه برده است، این بار با همراهی فاطمه نقوی از بازیگران باسابقه تئاتر ایران متنی را نوشته مهدی یزدانی‌خرم بر‌اساس رمان نازنین اجرا می‌کند. این نمایش از 22 فروردین‌ماه در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب تهران روی صحنه رفته است. «امشب به صرف بورش و خون» سرگذشت دختری است که بنا به دلایل نامعلومی دست به خودکشی زده و اکنون پس از مرگش، همسر او به بازخوانی و بازگویی رخدادهای زندگی او می‌پردازد.

حضور کارگردان مطرح سینما در تئاتر

نمایش «روال عادی» به نویسندگی ژان کلود کری‌یر و ترجمه اصغر نوری به کارگردانی کیارش رُست از روز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ساعت ۱۸:00 در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. در این نمایش طاها ‌محمدی، محمدرضا ‌حیدری، ابوذر ‌موسوی‌بیدلی، شیما ‌خوش‌اقبال، مهدی موسوی، عطیه شبانی و ثنا میرزایی به ایفای نقش می‌پردازند. مجید مجیدی، کارگردان سینمای ایران، نیز تهیه‌کننده این نمایش است. ژان کلود کری‌یر نویسنده این نمایش از دهه ۶۰ میلادی تا امروز، همواره به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌نامه‌نویسان سینمای جهان مطرح بوده است. او در کنار فیلم‌نامه‌نویسی، به نوشتن نمایش‌نامه، رمان و اقتباس نیز پرداخته است. کری‌یر نمایش‌نامه‌نویسی را از ۱۹۶۷ آغاز کرد و یک دوره طلایی و طولانی همکاری با پیتر بروک را پشت سر گذاشت که منجر به نمایش‌نامه‌ها و اقتباس‌های متعددی مانند «مجمع مرغان»، «تراژدی کارمن» و «روال عادی» شد. مجید مجیدی نیز فعالیت خود را با بازی در تئاتر و سینما از دهه ۶۰ شمسی آغاز کرد، او با کسب چهار سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در فیلم‌هایی مانند «بچه‌های آسمان»، «باران»، «بید مجنون» و «آواز گنجشک‌ها» در صدر رکوردداران این بخش در ادوار جشنواره فیلم فجر قرار دارد. نمایش «روال عادی» روایتی از ملاقات یک کمیسر دولتی را با خبرچینی مظنون به خیانت است که متهم سعی دارد با تأکید بر وفاداری و ایمان حقیقی‌اش درباره حکومت از خود دفاع کند؛ اما این موارد در اعاده حیثیت او هیچ اعتباری ندارند.

حضور شاعر شناخته‌شده در نمایش «و تو هم برنگشتی»

اجرای پروژه نمایشی‌-موسیقایی «و تو هم برنگشتی» به نویسندگی ساغر رجبی و کارگردانی و آهنگ‌سازی مهیار علیزاده در تماشاخانه «ملک» آغاز شد. «و تو هم برنگشتی» درامی در ستایش زندگی و نشان‌دهنده نحوه تقابل انسان مدرن با گذشته، امروز و آینده خود است. محمد شمس‌لنگرودی، امیرحسین فتحی، فرزین محدث، یلدا عباسی، ساغر رجبی، مریم مشهور و آرش الیگودرزی (خواننده-بازیگر)، وصال علوی (خواننده-بازیگر) از هنرمندانی هستند که در این پروژه حضور دارند. پروژه نمایشی‌-موسیقایی «و تو هم برنگشتی» به نویسندگی ساغر رجبی و کارگردانی و آهنگ‌سازی مهیار علیزاده ساعت ۲۱:۳۰ در تماشاخانه ملک تهران روی صحنه می‌رود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها