|

هستی امیری و ضیا نبوی به زندان رفتند

حکم یک سال زندان برای دانشجویان معترض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان پس از احضار به شعبه اجرای احکام زندان اوین‌ اجرا شد. هستی امیری و ضیا نبوی، دیروز به زندان اوین رفتند. روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و در پی تشکیل پرونده قضائی بابت تجمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در اعتراض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، این دو دانشجو را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم کرد که این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تأیید شد. آبان‌ماه ۱۴۰۲ زمانی که این دو دانشجو برای اجرای حکم به اوین رفتند، به آنها گفته شد که به دلیل ابهامات در پرونده و تا بررسی و اعلام نظر آتی، فعلا آزاد هستند.

هستی امیری و ضیا نبوی  به زندان رفتند

شبکه شرق: حکم یک سال زندان برای دانشجویان معترض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان پس از احضار به شعبه اجرای احکام زندان اوین‌ اجرا شد. هستی امیری و ضیا نبوی، دیروز به زندان اوین رفتند. روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و در پی تشکیل پرونده قضائی بابت تجمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در اعتراض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، این دو دانشجو را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم کرد که این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تأیید شد. آبان‌ماه ۱۴۰۲ زمانی که این دو دانشجو برای اجرای حکم به اوین رفتند، به آنها گفته شد که به دلیل ابهامات در پرونده و تا بررسی و اعلام نظر آتی، فعلا آزاد هستند. با این حال، در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، مجددا برای اجرای حکم‌ به زندان فراخوانده شدند. ضیا نبوی، پیش از این نیز در پی حوادث سال ۸۸ و بابت فعالیت در زمینه حق تحصیل دانشجویان، هشت سال و هشت ماه را در زندان سپری کرده بود. این در حالی است که به گفته مقامات قضائی، سه سال و هشت ماه از این مدت را به صورت اضافه در زندان بوده‌ است. هستی امیری، فعال دانشجویی نیز در سال ۱۴۰۱، بابت دفاع از حق حیات و حقوق زنان، با اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد و شش ماه از این محکومیت را در زندان اوین سپری کرد. اجرای حکم این دو دانشجوی معترض در حالی است که با گذشت بیش از یک سال از مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز، هنوز از معرفی و تعقیب و مجازات عاملان و آمران آن حوادث، خبری در دست نیست.

سمانه اصغری به زندان رفت

پانزدهم فروردین نیز «سمانه اصغری» فعال حقوق کودک برای اجرای حکم روانه زندان شد.

اسماعیل نظری، همسر سمانه اصغری، در اینستاگرام نوشت: «حکم یک سال زندان همسرم، بعد از مراجعه به دادسرای شهرری و انتقال وی به زندان اوین، اجرائی شد». پیش‌تر اسماعیل نظری در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ خبر داده بود دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم یک سال حبس سمانه اصغری را تأیید کرده است. سمانه اصغری، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی و فعال حقوق کودک، ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ در منزل خود بازداشت شد. او پیش از این در جریان سال ۱۴۰۱ هم بازداشت شده بود و حدود هشت ماه در زندان‌های اوین و قرچک بود.

توقف حکم بهاره هدایت تا چهارشنبه

بهاره هدایت از تمدید توقف حکمش تا ۲۲ فروردین خبر داده است. بهاره هدایت در یادداشتی با عنوان «امروز چهل‌و‌سه‌ساله شدم» درباره روند درمانش توضیح داده است: «فعلا توقف حکم تا ۲۲ فروردین تمدید شده و بعد از آن باید مجددا به پزشکی قانونی مراجعه کنم». او نوشته است: «درمان هم به دلیل تعطیلات نوروز و در دسترس نبودن پزشک معالج پیشرفت خاصی نکرده (جز اینکه جواب پاتولوژی دوم هم آمد و تشخیص اولیه پزشک را تأیید کرد)، اما امیدواریم روند درمانی از شنبه پیش‌رو از سرگرفته شود‌». روز جمعه، ۲۵ اسفندماه، خبر ابتلای او به سرطان رحم اعلام شد. بهاره هدایت‌ اکنون برای درمان بیرون از زندان به سر می‌برد. بهاره هدایت از فعالان دانشجویی است که از سال ۸۵ بازداشت می‌شد و از سال ۸۸ بیش از هفت سال در زندان بود. او در مهر ۱۴۰۱ باردیگر بازداشت شد، بدون آنکه تفهیم اتهام شود. او‌ مدتی قبل از بازداشت به دلیل انتشار توییتی که پیشنهاد شمع روشن‌کردن برای قربانیان شلیک به هواپیمای اوکراین را می‌داد، به چهار سال زندان محکوم شده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها