|

خلاصه‌نویسی و ساخت موسیقی علاوه بر زندان

این روزها حکم دو نفر از جوانان کشور اعلام شده که طبق این حکم‌های قضائی برای آنان سه سال و بیشتر زندان در نظر گرفته شده است. یکی از این افراد «علی رمضانی»، عضو تیم ملی المپیاد میکروالکترونیک ایران و برنده مدال المپیاد جهانی در سال قبل است و دیگری «شروین حاجی‌پور» خواننده ترانه «برای».

خلاصه‌نویسی و ساخت موسیقی علاوه بر زندان

این روزها حکم دو نفر از جوانان کشور اعلام شده که طبق این حکم‌های قضائی برای آنان سه سال و بیشتر زندان در نظر گرفته شده است. یکی از این افراد «علی رمضانی»، عضو تیم ملی المپیاد میکروالکترونیک ایران و برنده مدال المپیاد جهانی در سال قبل است و دیگری «شروین حاجی‌پور» خواننده ترانه «برای».

حکم صادرشده

آن‌طور که شروین حاجی‌پور در حساب کاربری خود منتشر کرده است، برای او مجازات‌های زیر در نظر گرفته شده است:

- هشت ماه حبس به خاطر تبلیغ علیه نظام

- سه سال حبس بابت اغوا و تحریک مردم به اغتشاشات به قصد برهم‌زدن امنیت کشور (چون این حکم سنگین‌تر از هشت ماه است فقط این سه سال اجرا می‌شود)

- دو سال ممنوعیت خروج از کشور

- جمع‌آوری دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی، علمی و هنری و انتشار آن در فضای مجازی به نام خود

- خلاصه‌نویسی کتاب حقوق زن در اسلام تألیف شهید مطهری در 30 صفحه جهت درج در پرونده و انتشار آن در فضای مجازی

- خلاصه‌نویسی کتاب زن در آینه جمال و جلال تألیف آیت‌الله جوادی‌آملی در 30 صفحه جهت درج در پرونده و انتشار آن در فضای مجازی

- ساخت موسیقی درباره جنایات آمریکا علیه بشریت و انتشار آن در فضای مجازی

- جمع‌آوری (موارد) نقض حقوق بشر از سوی دولت آمریکا در یک سال اخیر و انتشار آن در فضای مجازی

- شرکت در دوره آموزشی مهارت رفتار و دانش در حوزه هنر.

حکم‌های تکمیلی

مدتی است که قضات، حکم‌های تکمیلی غیر از زندان برای افراد در نظر می‌گیرند؛ حکم‌هایی نظیر مرده‌شویی تا رونویسی از کتاب. معمولا نیز به کتاب‌های شهید مطهری برای رونویسی ارجاع می‌شود. این بار نیز قرار است شروین حاجی‌پور دو کتاب «حقوق زن در اسلام» تألیف شهید مطهری و «زن در آینه جمال و جلال» تألیف آیت‌الله جوادی‌آملی را هرکدام جداگانه در 30 صفحه خلاصه کند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند. یکی از نوادگان آیت‌الله مطهری نسبت به این حکم واکنش نشان داد. دکتر محمدحسین مطهری نوشت: «من می‌توانم نوشتن خلاصه دو‌ کتاب آیت‌الله جوادی آملی و شهید مطهری را برای آقای حاجی‌پور به عهده بگیرم تا روزی کـه خـواندن کتاب شهیـد مطهری مجازات تلقی نشود».

اعتراضی که فراموش شد

در دی‌ماه سال 1401 یکی از عکاسان در اعتراض به حکم صادره، فیلمی از خود منتشر کرد. 18 دی بود که در واکنش به این حکم علی مطهری، فرزند شهید مطهری به رئیس قوه قضائیه درباره مجازات صد صفحه مطهری‌پژوهی نامه‌ای اعتراض زد که در بخشی از آن آمده بود: «نفس توجه به آثار آن اسلام‌شناس گران‌قدر در شرایطی که نهادهای فرهنگی نظام مانند صد‌اوسیما به‌رغم توصیه‌های مکرر و مؤکد امام خمینی و مقام رهبری توجهی به این آثار ندارند قابل تقدیر است، لکن استفاده از آن به‌عنوان مجازات و یک کار اجباری می‌تواند آثار منفی، هم در شخص محکوم و هم در جامعه داشته باشد؛ چراکه مراجعه به این آثار باید از روی اختیار و انتخاب باشد. مستدعی است ترتیبی اتخاذ فرمایید که این حکم در دادگاه تجدیدنظر لغو شود. قبلا از حسن توجه جناب‌عالی سپاسگزارم».

پرهیز از توهین

شروین حاجی‌پور چهره ناشناخته‌ای قبل از اتفاقات سال گذشته بود. او با ترانه «برای» به‌شدت محبوب شد و به‌سرعت دستگیر شد و چند روز بعد آزاد شد. او سال گذشته توانست در شصت‌‌وپنجمین دوره از مراسم گرمی جایزه بهترین «ترانه برای تغییر اجتماعی» را دریافت کند. پیش از حاجی‌پور، کارگردانانی مانند سعید روستایی نیز به محکومیت‌هایی همچون گذراندن دوره در حوزه علمیه و ساخت فیلم با موضوعات خاص محکوم شدند. حاجی‌پور نیز جزء موارد محکومیتش این است که درباره جنایات آمریکا علیه بشریت آهنگی بسازد و در فضای مجازی منتشر کند. او در متنی که هم‌زمان با انتشار حکمش منتشر کرده، وجه دیگری از رواداری را عیان کرد و نوشت: «توهین و تهدید در آیین آدمیزاد نیست. بالاخره روزی حرف همدیگر را می‌فهمیم، تا اون روز».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها