|

وقتی ایرانگردی اولویت می‌شود

این چند روز پایانی تعطیلات، فرصتی بود تا بسیاری از سفر کرده‌ها به خانه و محل زندگی خود برگردند، البته برخی نیز تصمیم گرفته‌اند با وجود باز‌بودن مدارس، تعطیلات نوروز را به تعطیلات آخر هفته وصل کنند و مدت زیادتری را در استراحت و سفر به سر ببرند. در این مطلب مروری داریم بر مسافرت‌های نوروزی از منظر آمار و اطلاعات رسمی که در این مدت اعلام شده است. هرچند مسئولان معتقدند که میزان مسافرت‌ها حدود دو درصد کاهش داشته است، از طرفی طبق محاسبات و پیش‌بینی‌ها و با توجه به شرایط اقتصادی مردم، کمتر کسی باور می‌کرد که مسافرت جزء گزینه‌های امسال مردم باشد.

وقتی ایرانگردی اولویت می‌شود
گیسو فغفوری دبیر صفحه آخر روزنامه شرق

این چند روز پایانی تعطیلات، فرصتی بود تا بسیاری از سفر کرده‌ها به خانه و محل زندگی خود برگردند، البته برخی نیز تصمیم گرفته‌اند با وجود باز‌بودن مدارس، تعطیلات نوروز را به تعطیلات آخر هفته وصل کنند و مدت زیادتری را در استراحت و سفر به سر ببرند. در این مطلب مروری داریم بر مسافرت‌های نوروزی از منظر آمار و اطلاعات رسمی که در این مدت اعلام شده است. هرچند مسئولان معتقدند که میزان مسافرت‌ها حدود دو درصد کاهش داشته است، از طرفی طبق محاسبات و پیش‌بینی‌ها و با توجه به شرایط اقتصادی مردم، کمتر کسی باور می‌کرد که مسافرت جزء گزینه‌های امسال مردم باشد. اما برخی پدیده‌ها در نوروز امسال نیز جالب توجه بود؛ از جمله صف چند‌کیلومتری برای ورود و بازدید از تخت‌جمشید هم‌زمان با سال تحویل و استقبال بی‌نظیر از حافظیه.

ماشین‌های داخلی قاتل مسافران

امسال هم تعداد کشته‌شدگان تصادف جاده‌ای باعث اندوه می‌شود. از ابتدای طرح ترافیکی نوروزی (۲۴ اسفند) تا صبح ۱۳ فروردین ۷۴۰ نفر از هم‌وطنان در سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و حدود ۱۹ هزار و ۳۲۵ نفر نیز مصدوم شده‌اند. در این ایام آن‌طورکه سردار تیموری رئیس پلیس راهور فراجا گفته است: «۱۳ هزار تصادف منجر به جرح و فوت افراد در این ایام رخ داده که ۹۰ درصد از خودروهای دخیل از نوع خودروهای داخلی و ۱۰ درصد از نوع خودروهای خارجی بودند».

ترافیک 10 کیلومتری

مثل همیشه شمال کشور به دلایل مختلف مورد توجه آحاد مردم بوده است، به‌طوری‌که تا 11 فروردین 27 میلیون تردد جاده‌ای در استان گیلان ثبت شده است. هرچند رئیس پلیس این استان معتقد است که هفت درصد آمار مراجعان نسبت به سال پیش کاهش یافته است و از ابتدای طرح نوروزی یک‌میلیون و ۳۵۷ هزار خودرو وارد استان و یک‌میلیون و ۱۴۰ هزار خودرو از استان خارج شده است. در پایان تعطیلات پنج‌روزه نوروز۱۰ کیلومتر ترافیک برگشت در آزادراه محدوده رودبار ثبت شده است. تا روز 11 فروردین بیش از ۴۲۰ میلیون تردد در محورها ثبت شده، بیشترین ترددها به ترتیب مربوط به محورهای خراسان رضوی، گیلان، مازندران و فارس است. حتما قشم و کیش هم توانسته‌اند به این میزان و حتی بیشتر نیز به‌عنوان مقصد گردشگری مورد توجه قرار گیرند. در یک مورد در بعدازظهر 9 فروردین، صف چن‌کیلومتری ماشین‌هایی که از بندر لافت می‌خواستند از طریق لندینگ کرافت خارج شوند، حیرت‌انگیز بود. هرچند مسئولان جنوب کشور به نظر می‌رسد چندان علاقه‌ای به اعلام آمار و جزئیات حضور مسافران و تصادف‌ها ندارند. از دیگر آمار اعلام‌شده، کاهش 10‌درصدی حضور مسافران در دور اول مسافرت‌های نوروزی، در مشهد است.

مصائب مصرف بنزین

از دیگر آماری که در این روزها از سوی مسئولان اعلام شد، میزان مصرف بنزین است که به ۱۳۰ میلیون لیتر نیز رسیده است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی به تسنیم گفته است: «‌۱۳۰ میلیون لیتر بنزین در روز ۱۱ فروردین‌ توزیع و مصرف شد که این رقم بالاترین حجم توزیع روزانه بنزین از ابتدای فروردین‌ سال ۱۴۰۳ بوده است». البته هر کارت بنزین فقط امکان این را داشت که در روز یک بار بنزین و آن‌هم حداکثر تا 30 لیتر بزند. در برخی استان‌ها مانند چهارمحال‌و‌بختیاری، کارت آزاد در اختیار پمپ‌بنزین‌ها آن‌قدر محدود و اندک بود که مسافران گاه تا ساعت‌ها منتظر می‌ماندند تا یکی از افراد کارتش را در اختیارشان قرار دهد.

600 هزار خودرو در راه

کسانی که ماندن در تهران را بر سفر ترجیح دادند، روزهای زیبای بارانی و پاکی را تجربه کر‌دند. آمار نیز از این شرایط مناسب خبر می‌دهد؛ به‌طوری‌‌که بر اساس آمار، ۹۵۰ هزار خودرو از تهران خارج شدند. تعدادی از این خودروها به تهران بازگشتند و هنوز ۶۰۰ هزار خودرو به تهران بازنگشته‌اند.

ترجیح ایران به ترکیه؟

حدود 45 روز پیش بود که در گزارشی عنوان شد هزینه سفر به وان ترکیه از هزینه سفر به شهرهای جنوبی کشور مانند کیش و قشم کمتر است. این گزارش به بررسی قیمت‌ها در آن روزها پرداخته بود که از کف هفت میلیون برای یک سفر سه روزه به سواحل جنوبی ایران آغاز می‌شد و پیش‌بینی می‌شد برای ایام نوروز این هزینه دو یا سه برابر شود و با این حال از شهرهایی مانند وان در ترکیه که هم از طریق قطار، اتوبوس و هواپیما قابل دسترسی است، استقبال شود. سال پیش حدود یک میلیون نفر در ایام تعطیلات نوروز به وان سفر کرده بودند. اما امسال اتفاق عجیبی رخ داده بود. به گزارش منابع ترک و آن‌طورکه در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است، بیش از 50 تا 60 درصد ظرفیت هتل‌های این شهر خالی مانده است. آن‌طورکه عصر ایران نوشته است، «جودت اوزگوکچه»، رئیس هیئت اجرائی منطقه آناتولی شرقی با بیان اینکه سه دروازه گمرکی به مرز ترکیه با ایران وجود دارد، گفت: «میهمانان ایرانی به طور فشرده از مرز کاپیکوی، اسندره و گوربولاک به کشورمان آمدند اما متأسفانه نرخ اشغال هتل‌ها در وان در‌حال‌حاضر ۵۰ تا ۶۰ درصد است و ازدحام سال‌های گذشته دیده نمی‌شود. نرخ ازدحام در سال‌های گذشته به حدی بود که از استانداران و خوابگاه‌ها و مهمان‌خانه‌های دولتی کمک می‌گرفتیم اما متأسفانه امسال چنین اشتغالی وجود ندارد». البته ویدئویی از شهر وان را سایت «مشرق» منتشر کرده است که از میزان بالای برف و باران در این شهر حکایت دارد، به‌طوری‌که ممکن است مسافران در هتل‌ها محبوس شوند.

انتظار اندک، تجربه‌های خوش

در ایران نیز در شهرهایی مانند اهواز، کازرون و... میزان بارش باران به حدی بود که منجر به سیل یا طغیان رودخانه‌ها شد. با‌این‌حال می‌توان این نوروز و این رویکرد مردم به سفر را به فال نیک گرفت و امیدوار بود که مسئولان برای بهبود شرایط و آسان‌تر شدن سفر و گردشگری اقدامات جدی‌تری انجام دهند. اگر وزیر میراث به همان وعده خود که در روز جهانی توالت - 19 نوامبر 22 آبان- درباره تغییر داده، تا پایان حضورش در این منصب عمل کند، گام بزرگی برای آسایش مسافران برخواهد داشت. عکس‌ها و فیلم‌هایی که از مردم در شبکه‌های مختلف اجتماعی منتشر شده، یادآور این نکته است که انگار مردم انتظار زیادی ندارند و با حداقل امکانات از جمله خوابیدن در چادر حتی کنار خیابان‌ها سعی می‌کنند لحظات خوشی را کنار خانواده خود تجربه کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها