|

پیشنهادهای «فن‌ویک» برای تعطیلات نوروز ۱۴۰۳:

یک راهنمای جامع برای تغییرات بزرگ

اگر از آن دسته از افراد هستید که می‌خواهید پس از تعطیلات نوروز در زندگی کاری خود تغییر بزرگی ایجاد کنید، پیشنهادهای عیدانه «فن‌ویک» مخصوص شماست. در این بسته قرار است با «سریال سیلیکون‌ولی»، «پادکست اگزیت» و کتاب «راهنمای تصویری فریلنسری» آشنا شوید.

یک راهنمای جامع برای تغییرات بزرگ
خبرنگار: شمیم شمسایی

سال جدید که فرا می‌رسد، همه ما تصمیم‌های جدید می‌گیریم و دوست داریم در سال نو با عادت‌ها و مشکلات قدیمی خداحافظی کنیم. برخی حتی قصد دارند در سال جدید قدم بزرگی برای زندگی خود بردارند؛ یا کسب‌وکار خود را راه بیندازند یا از شرکتی که در آن کار می‌کنند، استعفا دهند و به‌صورت فریلنسری مشغول به کار شوند. این تغییر بزرگی در زندگی آنهاست و نیاز به راهنمایی‌‌های بسیاری دارند.

به گزارش «فن‌زی» اگر از این دسته از افراد هستید که می‌خواهید پس از تعطیلات نوروز در زندگی کاری خود تغییر بزرگی ایجاد کنید، پیشنهادهای عیدانه «فن‌ویک» مخصوص شماست. در این بسته قرار است با «سریال سیلیکون‌ولی»، «پادکست اگزیت» و کتاب «راهنمای تصویری فریلنسری» آشنا شوید. همه این موارد قرار است در راهی که می‌خواهید طی کنید، همراه شما باشند و شما را با مفاهیم «تیم‌سازی»، «جذب سرمایه»، «ثبت شرکت» و چالش‌های فریلنسری آشنا کنند. البته اگر در تعطیلات نوروز زمانی برای خواندن کتاب پیدا نکردید، اپلیکیشن «بوکاپو» در عرض ۳۰ دقیقه چکیده‌ای از کتاب‌های کارآفرینی، روان‌شناسی و مدیریتی و... را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اپلیکیشن بوکاپو/ تجربه کتاب‌خواندن در ۳۰ دقیقه

این روزها ترافیک به عضوی جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده است. ما هر روز صبح برای رسیدن به محل کارمان ساعت‌های طولانی را در ترافیک می‌گذرانیم. پس باید در این‌ زمان کارهایی انجام دهیم تا از ترافیک لذت ببریم و از زمان تلف‌شده خود حداکثر استفاده را ببریم؛ کارهایی مثل گوش‌دادن به پادکست یا خواندن کتاب. البته امکان دارد شما با خواندن کتاب در وسایل حمل‌ونقل عمومی مشکل داشته باشید، در این صورت اپلیکیشن «بوکاپو» به کمک شما می‌آید. به‌ویژه اگر طرفدار کتاب‌های روان‌شناسی، توسعه مهارت‌های فردی، بازاریابی و فروش و کارآفرینی و... باشید، این اپلیکیشن مناسب شماست. در بوکاپو شما قرار نیست یک کتاب کامل یا کتاب صوتی بخرید، بلکه در آنجا چکیده و نکات کلیدی کتاب‌ها را در ۳۰ دقیقه به صورت متنی یا صوتی دریافت می‌کنید.

برای استفاده از این اپلیکیشن، پس از نصب، ابتدا با ایمیل یا شماره تلفن ثبت‌نام می‌کنید. بعد از شما پرسیده می‌شود که در حوزه کتاب به چه موضوعاتی علاقه‌مندید، سپس وارد صفحه اصلی می‌شوید. در اینجا بوکاپو به شما یک کتاب هدیه می‌دهد. پس از آن باید اشتراک بخرید. اشتراک یک‌ماهه ۸۹ هزار تومان و اشتراک سه‌ماهه ۱۷۹ هزار تومان است. ضمانت بازگشت وجه هم در این اپلیکیشن وجود دارد. به این‌ صورت که اگر به هر دلیلی از خرید اشتراک منصرف شدید، مبلغ پرداختی بازگردانده می‌شود.

در صفحه اصلی شما عناوین مختلفی مانند «پرطرفدارترین کتاب‌ها»، «جدیدترین کتاب‌ها»، «انتخاب سردبیر»، «مجموعه کتاب‌ها» و دسته‌بندی‌های مختلف را می‌بینید.

در این اپلیکیشن ۱۹ دسته‌بندی وجود دارد؛ «هنر و خلاقیت»، «فلسفه و معنویت»، «جامعه‌شناسی و فرهنگ»، «تاریخی»، «زندگی‌نامه و شرح‌حال»، «تکنولوژی و جهان آینده»، «علمی»، «انگیزشی»، «هنر شادزیستن»، «سلامت، تغذیه و تناسب اندام»، «موفقیت شغلی»، «اقتصاد و سرمایه‌گذاری»، «کارآفرینی»، «بازاریابی و فروش»، «مدیریت و رهبری»، «روابط عاطفی، خانواده و فرزندپروری»، «مهارت‌‌های اجتماعی»، «روان‌شناسی» و «توسعه مهارت‌های فردی».

شما می‌توانید کتاب مورد نظر خود را انتخاب کنید. پس از آن وارد صفحه مخصوص آن کتاب می‌شوید. در این بخش هم به «خلاصه متنی کتاب» و هم به «خلاصه صوتی» آن دسترسی دارید. شما همچنین می‌توانید خلاصه کتاب را دانلود کنید. به این ترتیب هر زمان که به اینترنت دسترسی نداشتید، می‌توانید آن را به صورت آفلاین مطالعه کنید. در بخش تنظیمات یک گزینه جالب به اسم «پیشنهاد خلاصه کتاب» وجود دارد. اگر شما نتوانستید کتاب مورد نظر خود را پیدا کنید، می‌توانید در این قسمت آن کتاب را پیشنهاد دهید تا تیم بوکاپو کتاب پیشنهادی را در صف تولید محتوا قرار دهد.

نسخه اندروید و نسخه ios بوکاپو در کافه‌بازار، گوگل‌استور، مایکت، اپل‌استور، سیبچه، آی‌پس و اناردونی موجود است. این اپلیکیشن در کافه‌بازار بیش از ۵۰ هزار بار دانلود شده و از پنج، نمره چهار دریافت کرده است. در گوگل‌استور نیز بیش از صد هزار بار دانلود شده، از پنج نمره هم امتیاز ۴.۲ را کسب کرده است.

پادکست اگزیت/ چگونه سرمایه جذب کنم؟

تعداد استارتاپ‌هایی که با هزار امید و آرزو شروع به کار می‌کنند، اما به خاطر مشکلات مالی و نداشتن توانایی برای جذب سرمایه مجبور به توقف فعالیت خود شدند، کم نیستند. بسیاری از افراد نمی‌دانند در زمان جذب سرمایه به چه صورت عمل کنند یا سراغ کدام‌‌یک از سرمایه‌گذاران بروند. خبر خوب این است که امروزه کتاب‌ها و پادکست‌ها و کارگاه‌های مختلفی برای آموزش به استارتاپ‌ها درمورد نحوه جذب سرمایه وجود دارد. یکی از پادکست‌هایی که به صورت تخصصی به مبحث جذب ‌سرمایه و آشنایی با سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌پردازد، پادکست اگزیت است.

اگزیت یک اصطلاح است و مربوط به زمانی است که یک بنیان‌گذار یا سرمایه‌گذار از استارتاپ خارج می‌شود و سود حاصل از تلاش یا سرمایه‌گذاری خود را نقد می‌کند. حال اگر استارتاپی دارید و به دنبال جذب سرمایه هستید یا در ابتدای راه هستید و می‌خواهید ایده خود را عملی کنید، این پادکست برای شما مفید خواهد بود. چون در گفت‌وگو با کارآفرینان مختلف، با نحوه جذب سرمایه و موفقیت‌ها و شکست‌ها و مسیر استارتاپی آشنا می‌شوید. این پادکست توسط نوید خبازی و آرش وثوقی تهیه می‌شود. نوید و آرش در زمینه سرمایه‌گذاری و مشاوره به استارتاپ‌ها فعالیت می‌کنند. آنها در کنار گفت‌وگو با کارآفرینان، مینی‌اپیزودهایی هم منتشر می‌کنند. در این مینی‌‌اپیزودها، نوید و آرش برای شما بخش‌هایی از کتاب‌‌های حوزه کارآفرینی و جذب‌ سرمایه را می‌خوانند.

در بخش جزئیات این پادکست در کست‌باکس آمده است: «استارتاپ، جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری خطرپذیر موضوعات اصلی اگزیت‌کست است. اگزیت قصد دارد از ادبیات تعمدا پیچیده این حوزه رمزگشایی کند. مباحث تئوریک در قالب «اگزیت تاک»، داستان‌های موفقیت و شکست استارتاپ‌ها در قالب «اگزیت استوری» و تجربه‌های ارزشمند کارآفرینان در قالب «مینی‌اپیزود» و « مصاحبه» با فعالیت در این حوزه تقدیم شما عزیزان می‌شود.»

تاکنون ۵۶ اپیزود از این پادکست منتشر شده است. آخرین اپیزود مربوط به ۲۴ ژانویه است. در کست‌باکس، این پادکست ۹.۵ هزار دنبال‌کننده دارد و اپیزودهایش ۱۷۴هزار بار پخش شده است. ۶۸۸ نظر هم درمورد این پادکست ثبت شده است. بیشتر این نظرها هم مثبت است و افراد از تجربیات خود از شراکت و جذب سرمایه می‌گویند. این پادکست را می‌توانید از شنوتو، اپل پادکست، فیدیبو و کست‌باکس گوش کنید.

کتاب راهنمای تصویری فریلنسری/ آموزش جامع برای آزادکارها

شیوع ویروس کرونا در جهان خاطرات ناگواری را برای ما به جا گذاشت، اما باعث شد چیزهایی را تجربه کنیم که تا پیش از آن در نظرمان غیرممکن بود؛ چیزهایی مثل دورکاری و فریلنسری. الان دیگر نیازی نیست برای کارکردن به دفتر کار بروید، بلکه می‌توانید در خانه و مسافرت هم کار خود را انجام دهید و همین موضوع باعث رشد فریلنسرها در جهان شده است. فریلنسری مزایا و معایب خود را دارد. یکی از معایب آن این است که هنوز قانون و ساختار مشخصی برای آنها تعیین نشده است و بسیاری از آنها به حق و حقوق خود آگاهی ندارند. البته کتاب‌های بسیاری برای نحوه شروع به کار فریلنسرها منتشر شده، اما هیچ‌کدام به مشکلات و چالش‌های آنها نپرداخته است؛ جز کتاب «راهنمای تصویری فریلنسری» اثر هیتر پری.

هیتر پری، نویسنده و ماریا استویان، تصویرگر، برای تهیه این کتاب زمان زیادی را صرف پرسیدن سؤالات از فریلنسرها و جست‌وجو در میان کتب قوانین کردند تا یک کتاب جامع و کامل تهیه کنند. حاصل تحقیقات و نظرسنجی‌ها کتاب «راهنمای تصویری فریلنسری» بود.

این کتاب به جای تمرکز بر تعاریف اولیه مفاهیمی مانند فریلنسری و کسب‌وکار و نحوه بازاریابی فریلنسرها بیشتر به دغدغه و مشکلات آنها می‌پردازد.

نویسنده درمورد اینکه چرا این کتاب را تهیه کرده، آورده است: «اواخر سال ۲۰۱۹ بعد از مکالمات متعددی که درمورد مشکلات خویش‌فرمایی در زمینه‌های هنری با همکاران فریلنسر خلاق‌مان داشتیم، یک نظرسنجی عمومی برگزار کردیم تا نظر مردم را درمورد چالش‌برانگیزترین نکته کارکردن در صنایع خلاق متوجه شویم. ۸۵ درصد جواب‌هایی که دریافت کردیم، ماجراهای شوکه‌کننده‌ای از عدم پرداخت یا تأخیر در پرداخت از طرف مؤسسات، شرکت‌ها و فریلنسرهای دیگر در بین همه صنایع خلاق بود. تحقیقات گسترده‌ای که در بریتانیا انجام گرفته، نشان می‌دهد که بیش از نیمی از فریلنسرهای بریتانیا عدم دریافت حق‌الزحمه را تجربه کرده‌‌اند و بیش از ۵۰ درصد آنها از حق و حقوق خود و نحوه مطالبه آن اطلاعی ندارند».

نویسنده و تصویرگر تلاش کردند در این کتاب با ترکیب کمیک و متن و به زبانی ساده مسائلی چون مالیات، بیمه، مدیریت حساب‌ها، قوانین و مقررات، احقاق حقوق ازدست‌رفته، بازنشستگی و برخی موارد دیگر کسب‌وکارهای حقیقی و جامعه فریلنسرها را همراه با روش‌های مواجهه با این مسائل بیان کنند.

البته باید به این موضوع توجه داشت که این کتاب به قوانین و مقررات بریتانیا پرداخته است، اما دغدغه‌هایی که مطرح می‌کند، معمولا دغدغه مشترک فریلنسرهای سراسر دنیاست و به نوعی می‌توان راهکارها و پیشنهادهای نویسنده را به بقیه نیز تعمیم داد.

‌هم‌اکنون ویرایش جدید این کتاب توسط انتشارات «راه‌پرداخت» با ترجمه محمدرضا قلعه‌نویی منتشر شده است. در ویرایش جدید محتوا و آخرین تغییرات در قوانین و مقررات به‌روز شده‌اند. شما می‌توانید این کتاب را از انتشارات راه‌پرداخت، فدیبو، طاقچه و کتابراه تهیه کنید.

 سیلیکون‌ولی/ یک سریال طنز آموزشی

حدود ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در حومه کالیفرنیا منطقه‌ای به نام «سیلیکون‌ولی» است که به عنوان مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات آمریکا شناخته می‌شود. شرکت‌های زیادی در این منطقه از کالیفرنیا فعالیت می‌کنند مانند گوگل، اپل، مایکروسافت و... سیلیکون‌ولی سرزمینی‌ است که هرکسی دوست دارد حداقل یک‌ بار کارکردن در آنجا را تجربه کند. در سال ۲۰۱۴ مایک جاج، جان السچلر و دیو کرینسکی با سریال خود ما را به این منطقه بردند و با فضای آنجا آشنا کردند.

سریال «سیلیکون‌ولی» در ژانر کمدی است و داستان برنامه‌نویسی خجالتی را روایت می‌کند که برای یک شرکت بزرگ در دره‌ سیلیکون کار می‌کند. او برنامه‌ای ساخته که می‌تواند بفهمد موزیکی کپی‌رایت دارد یا نه. دو شرکت برای گرفتن این برنامه از این برنامه‌نویس با هم رقابت می‌کنند. از سوی‌ دیگر او دوست دارد با کمک چند نفر از دوستانش شرکت خود را تأسیس کند. این سریال در قالب طنز و اغراق با چاشنی واقعیت به تلاش جوانانی می‌پردازد که می‌خواهند شرکت خود را راه‌اندازی کنند و با مشکلاتی در این راه مواجه می‌شوند.

در نظر منتقدان، این فیلم براساس تجربیات مایک جاج، یکی از کارگردانان این فیلم ساخته شده است. سازندگان این سریال برای اینکه بتوانند حال و هوای سیلیکون‌ولی را خلق کنند، از تجربیات جاج استفاده کردند. مایک جاج بازیگر، کارگردان، انیماتور، نویسنده و موسیقیدان است. او خالق سریال‌های انیمیشنی Beavis and Butt-Head و king of Hall و خانواده خوب است.

در جست‌وجوهای خود درمورد این فیلم به این سؤال برخورد کردم که چرا تماشای این سریال مهم است؟ برای پاسخ به این پرسش اول باید سریال را تماشا کرد و بعد با بنیان‌گذاران و هم‌بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها هم‌صحبت شد. از منظر آنها این سریال در نگاه اول شاید کمدی باشد، اما در کنار سرگرمی، از هر کتاب دیگری در حوزه استارتاپ آموزنده‌تر است و مشکلاتی که در تیم‌ها ایجاد می‌شود و هیچ‌ کتابی به آنها اشاره نمی‌کند، سیلیکون‌ولی در قالب طنز دقیقا این مشکلات را بیان می‌کند؛ مشکلاتی مانند تیم‌سازی، ثبت شرکت، جذب سرمایه، رقابت با شرکت‌های بزرگ و... .

این سریال همان‌طور که شما را با مشکلات راه‌اندازی یک استارتاپ آشنا می‌کند، در عین‌‌حال ذهن شما را قلقلک می‌دهد تا با آگاهی از این چالش‌ها به سمت شروع یک کار بروید. این سریال سال ۲۰۱۴ آغاز شد و ۲۰۱۹ به پایان رسید. ۶ فصل ۸ تا ۱۰ اپیزودی دارد. هر اپیزود هم حدود نیم‌ساعت است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها