|

اردوغان از سیاست کنار می‌رود؟

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت انتخابات محلی که قرار است روز ۳۱ مارس برگزار شود، آخرین حضور او در انتخابات خواهد بود. اردوغان بیش از دو دهه است که قدرت را در این کشور قبضه کرده است. اردوغان که از سال ۲۰۰۲ در ده‌ها انتخابات پیروز شده‌ است، در جریان رقابت‌های شدید انتخاباتی در ماه می‌ ۲۰۲۳ برای یک دوره پنج‌ساله بار دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهور ترکیه انتخاب شد.

اردوغان از سیاست کنار می‌رود؟

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت انتخابات محلی که قرار است روز ۳۱ مارس برگزار شود، آخرین حضور او در انتخابات خواهد بود. اردوغان بیش از دو دهه است که قدرت را در این کشور قبضه کرده است. اردوغان که از سال ۲۰۰۲ در ده‌ها انتخابات پیروز شده‌ است، در جریان رقابت‌های شدید انتخاباتی در ماه می‌ ۲۰۲۳ برای یک دوره پنج‌ساله بار دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهور ترکیه انتخاب شد. اردوغان گفت: «این یک فینال برای من است، طبق دستوری که قانون داده است، این آخرین انتخابات من است». به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان گفته است «‌نتیجه‌ای که به دست خواهد آمد، انتقال میراث به خواهر و برادرانم خواهد بود که پس از من خواهند آمد».

نظرسنجی‌ها می‌گویند که پس از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته، و اختلاف میان احزاب اپوزیسیون ترکیه، امید اردوغان برای بازپس‌گیری کنترل استانبول در انتخابات شهرداری این ماه تقویت شده‌ است. نتیجه انتخابات ۳۱ مارس در استانبول، بزرگ‌ترین شهر ترکیه، در تعیین سرنوشت سیاسی شهردار آن، اکرم امام اوغلو، ۵۲ساله که مدت‌ها به‌عنوان رهبر بالقوه حزب اصلی اپوزیسیون و احتمالا رئیس‌جمهور آینده شناخته می‌شود، کلیدی تلقی می‌شود. اردوغان در تلاش است تا قدرت در شهرداری‌های دو کلان‌شهر آنکارا و استانبول را که از سال ۲۰۱۹ در دست اپوزیسیون است، به دست بگیرد. فعالان رسانه‌ای در ترکیه می‌گویند، احتمالا اردوغان با این اظهارات در حال ایجاد یک موج احساسی است تا شهرهای بیشتری را در رقابت شهرداری تصرف کند. ترکیه با بحران افزایش هزینه‌های زندگی دست به گریبان است که بر اثر تورم بالا به مردم تحمیل شده است. مسئله اصلی انتخاباتی برای حزب حاکم عدالت و توسعه، احیای استانبول، شهر اصلی و پایتخت اقتصادی کشور است که در سال ۲۰۱۹ به مخالفان رسید و خود اردوغان شهردار آن در دهه ۱۹۹۰ بود. براساس گزارش بانک مرکزی ترکیه نرخ تورم در ماه ژانویه از ۹/۶۴ درصد به ۱/۶۷ درصد در ماه فوریه رسید. این در حالی است که اردوغان وعده داده است که تمهیدات انجام‌شده برای مقابله با تورم تا آخر سال جاری به نتیجه برسند. مراکز نظرسنجی در ترکیه می‌گویند که اختلاف بین احزاب اپوزیسیون امیدهای رئیس‌جمهور اردوغان را برای اینکه حزب عدالت و توسعه بتواند کرسی استانبول را در انتخابات آتی شهرداری دوباره به دست آورد، تقویت می‌کند. این پس از آن است که سال گذشته اردوغان مطابق با قانون اساسی برای سومین و آخرین دوره، ریاست‌جمهوری را به دست آورد. هفته گذشته، سازمان عالی انتخابات ترکیه فهرست نهایی نامزدهای انتخابات عمومی محلی را که در ۳۱ مارس برگزار می‌شود، در وبگاه خود منتشر کرد. بر اساس این لیست، استانبول با ۴۹ نامزد، از جمله ۲۲ نفر از احزاب سیاسی و ۲۷ نامزد مستقل، به بزرگ‌ترین شهر تبدیل شده‌ است که در آن نامزدها برای تصدی پست شهردار این شهر بزرگ رقابت خواهند کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها