|

اعضای کابینه سیزدهم در جمع‌ خبرنگاران:

از سهم زنان در برنامه هفتم تا پرتاب ماهواره

‌اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دیروز هیئت وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات‌شان پاسخ دادند. انسیه خزعلی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره ضمانت برخی از زنان سرپرست خانوار که در برخی از بانک‌ها با مشکل مواجه بود اظهار کرد: امروز تصویب شد که همه بانک‌ها این ضمانت را از طرف دولت اعمال کنند و تسهیلات را به زنان سرپرست خانواری که در دهک‌های یک تا پنج هستند، به ضمانت دولت بدهند.

از سهم زنان در برنامه هفتم
 تا پرتاب ماهواره

‌اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دیروز هیئت وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات‌شان پاسخ دادند. انسیه خزعلی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره ضمانت برخی از زنان سرپرست خانوار که در برخی از بانک‌ها با مشکل مواجه بود اظهار کرد: امروز تصویب شد که همه بانک‌ها این ضمانت را از طرف دولت اعمال کنند و تسهیلات را به زنان سرپرست خانواری که در دهک‌های یک تا پنج هستند، به ضمانت دولت بدهند. وی همچنین بیان کرد: لایحه‌ای که برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار داده بودیم به آیین‌نامه‌ای ختم شد که پنجره واحد و سامانه‌ای برای زنان سرپرست خانوار ثبت شد که از این طریق همه خدمات و حمایت‌هایی که از زنان سرپرست خانوار انجام می‌شود، از طریق این پنجره صورت می‌گیرد. خزعلی افزود: از طریق این پنجره واحد می‌توانیم وضعیت آنها را بهتر رصد کنیم و خدمات بیشتری را در بخش‌های مختلف مشاوره، حقوقی، حمایتی، اشتغال و مهارت‌افزایی به آنها داشته باشیم. امیدواریم این لایحه سامان بهتری بگیرد. معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در پایان یادآور شد: یکی از مهم‌ترین مسائل مسئله لایحه امنیت زنان بوده که بعد از ۱۲ سال در این مجلس به نتایجی رسید اگرچه نهایی نشده ولی مراحلی را طی کرده و امیدواریم بهتر از این پیش برود. در برنامه هفتم هم شرایط خوبی برای زنان پیش‌بینی شده است که امیدواریم آن هم به مرحله نهایی برسد.

مردم در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنند

جواد اوجی هم در جمع خبرنگاران عنوان کرد: ما هیچ‌وقت در اسفندماه این موج سرمای شدید و یخبندان را نداشتیم و خیلی از دوستان می‌گویند واقعا مساوی با سرمای سیبری است. این سرمای شدید در همه استان‌های کشور که در خیلی جاها یخبندان و تا یک متر برف وجود دارد باعث یک جهش مصرف در گاز شد که تا این میزان سابقه نداشته است. وی با بیان اینکه تا این لحظه همه همکاران ما در حوزه نفت و گاز و پالایش و پخش آماده‌باش هستند، افزود: همکاران ما شبانه‌روز درگیرند و در سکوهای عملیاتی، پارس جنوبی، توسعه میادین مستقل گازی، پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال، ایستگاه‌های تقویت و توزیع در حال فعالیت‌اند و الحمدلله هیچ جای کشور قطعی و افت فشار گاز نداشتیم. اوجی در ادامه اظهار کرد: از رسانه‌ها تشکر می‌کنیم چون واقعا می‌طلبد یاری کنند که مردم عزیز همکاری بیشتری در بهینه مصرف‌کردن داشته باشند که راهکارهای آن هم خیلی راحت است. سیستم گرمایشی که در محیط کار یا خانه استفاده نمی‌شود را خاموش کنند. اگر هر هم‌وطنمان یک بخاری اضافه را خاموش کند تمام هم‌وطنانمان در مناطق سردسیر از این نعمت بهره‌مند می‌شوند. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره بنزین تأکید کرد: ما در این دولت روزی که کار را در شهریور ۱۴۰۰ شروع کردیم، تولید بنزین تقریبا ۹۶ میلیون لیتر در روز بود، امروز با تلاش همکارانمان در ظرفیت‌های پالایشگاهی و اصلاحیه‌هایی که انجام شده و با اضافه‌شدن فاز دوم پالایشگاه آبادان، خوشبختانه نزدیک به ۱۱۴ میلیون لیتر تولید بنزین داریم یعنی حدود ۱۵ درصد رشد تولید بنزین صورت گرفته است. وزیر نفت اضافه کرد: برنامه این است که پالایشگاه‌های جدید را شروع کردیم. در دولت قبل اعلام می‌کردند اعتقادی به پالایشگاه‌سازی نداشتند و حتی کثافت‌کاری می‌دانستند همین باعث شد که امروز در تأمین بنزین یر‌به‌یر شود یا ناترازی داشته باشیم اما در این دولت به محض شروع، پالایشگاه شهید قاسم سلیمانی را شروع کردیم و پالایشگاه‌های دیگر را که صحبتش بود به مرحله اجرا گذاشتیم و امیدواریم در پایان سال ۱۴۰۳ اولین پالایشگاهمان بالا بیاید. وی با بیان اینکه وزارت نفت حوزه سنگینی در امنیت انرژی کشور است، گفت: هم‌زمان با هوای سردی که داشتیم و تعطیلاتی هم در هفته گذشته بود که موج مسافرت‌هایی ایجاد کرد، مصرف بنزین به نزدیک ۱۳۳ میلیون لیتر رسید. حمل‌ونقل و لجستیک بنزین ما توسط تانکرهای نفت‌کش صورت می‌گیرد و با توجه به سرما و صعب‌العبور بودن جاده‌ها همکاران ما خیلی خوب هم تأمین سوخت جایگاه‌های سوخت و هم تأمین سوخت مایع صنایع و نیروگاه‌ها و حتی فرودگاه‌ها را به‌خوبی انجام دادند.

پرتاب ماهواره به فضا

عیسی زارع‌پور هم در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد: ان‌شاءالله پنجشنبه دوازدهمین پرتاب فضایی در دولت سیزدهم را خواهیم داشت. ماهواره سنجشی تصویربرداری پارس‌۱ که ماهواره صددرصد ایرانی است و توسط پژوهشگاه فضایی ایران و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ساخته شده است، در مدار قرار خواهد گرفت. وی افزود: این ماهواره صبح پنجشنبه در جهت توسعه تعاملات بین‌المللی با یک پرتابگر روسی به فضا پرتاب خواهد شد. وی در ادامه افزود: ما در راستای فعالیت فضایی کشور سال آینده با تکمیل فاز اول بزرگ‌ترین پایگاه فضایی غرب آسیا در جنوب ایران می‌توانیم خودمان چنین ماهواره‌ها را در مدار خورشید آهنگ قرار دهیم. مسیر توسعه صنعت فضای کشور پرشتاب ادامه دارد. سال آینده هم ساخت و پرتاب ماهواره‌های متعدد انجام می‌شود.

ماجرای زیان‌ده‌بودن خودروسازان

علی‌آبادی وزیر صمت نیز در جمع خبرنگاران در واکنش به اخبار منتشره درباره زیان‌ده‌بودن ساعتی یک‌ونیم میلیارد تومان یکی از خودروسازان بیان کرد: بررسی اینها را خود خودروساز باید بگوید چون اینها شرکت هستند و طبق قانون تجارت کار می‌کنند. من فکر نمی‌کنم که چنین شرایطی در هیچ‌یک از خودروسازان حاکم باشد، به‌ویژه که ما داریم به سمت تعادلی‌کردن بازار می‌رویم و اگر بازار متعادل شود، دیگر شرکت‌ها باید کارکردشان قاعدتا اقتصادی باشد. من اطلاعات دقیق‌تر از این ندارم و باید بررسی کنم. وزیر صمت درباره عرضه و تقاضای بازار خودرو در سال آینده تأکید کرد: سیاست ما در وزارت صمت این است که خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود و الان مهم‌ترین چالش اینجاست. الان روزانه بیش از پنج هزار خودرو تولید و در اختیار مردم گذاشته می‌شود ولی با وجود این حجم عظیم تولید با توجه به تقاضای بازار باید متعادل باشد اما یک مقدار التهابات دیگری است که به این موضوع دامن می‌زند که باید با کمک شما رسانه‌ها فضا را آرام کنیم. وی در پاسخ به این سؤال که چرا واردات آیفون آزاد نمی‌شود تا کلاهبرداری‌هایی مثل ماجرای کوروش کمپانی اتفاق نیفتد، تصریح کرد: بله متأسفان از این جنس ناملایمات در اقتصاد ما وجود دارد که باید سازماندهی شود. من در وزارت صمت همه تلاشم این است که نظام تجارت ما به یک مدار عادی برگردد و کمتر دخالت کنیم و اجازه دهیم بازار کار خودش را انجام دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها