|

در دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان سازمان مجاهدین خلق مطرح شد

روایت‌هایی از همکاری رجوی با ساواک

‌دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق و همچنین ماهیت این سازمان به‌عنوان یک شخصیت حقوقی، دیروز در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام دهقانی و مستشاران دادگاه، مرتضی تورک و امین ناصری، در مجتمع قضائی امام خمینی‌(ره) به‌صورت علنی برگزار شد. در ابتدای دادگاه، قاضی دهقانی با اعلام رسمی‌بودن دادگاه گفت: با توجه به اتمام قرائت کیفرخواست و بیان دلایل نماینده دادستان در جلسه قبل، از این لحظه وارد شکایت شکات می‌شویم. قبل از دعوت از شکات برای ارائه مطالب، از نماینده دادستان درخواست می‌شود آخرین مطالب خود را مطرح کند.

روایت‌هایی از همکاری رجوی با ساواک

‌دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق و همچنین ماهیت این سازمان به‌عنوان یک شخصیت حقوقی، دیروز در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام دهقانی و مستشاران دادگاه، مرتضی تورک و امین ناصری، در مجتمع قضائی امام خمینی‌(ره) به‌صورت علنی برگزار شد. در ابتدای دادگاه، قاضی دهقانی با اعلام رسمی‌بودن دادگاه گفت: با توجه به اتمام قرائت کیفرخواست و بیان دلایل نماینده دادستان در جلسه قبل، از این لحظه وارد شکایت شکات می‌شویم. قبل از دعوت از شکات برای ارائه مطالب، از نماینده دادستان درخواست می‌شود آخرین مطالب خود را مطرح کند.

حل یک معمای آمریکایی

نماینده دادستان با قرار‌گرفتن در جایگاه گفت: بر اساس قوانین وزارت خارجه آمریکا، این کشور وقتی می‌خواهد گروهی را تروریستی اعلام کند، باید دلایل و مصادیق آن را مشخص کند. در گزارش سالانه تروریسم آمریکا، مصادیق تروریستی‌بودن سازمان مجاهدین خلق وجود دارد؛ از ترور‌های کور تا بمب‌گذاری و همکاری اطلاعاتی و عملیاتی در این گزارش قید شده است. وی افزود: پس از اشغال عراق توسط آمریکا، این کشور بر‌خلاف موضع‌گیری سابق، این سازمان را غیرنظامی تلقی می‌کند؛ با وجود اینکه این فرقه در فهرست تروریستی قرار داشت. نماینده دادستان بیان کرد: آمریکایی‌ها که سازمان مجاهدین خلق را تروریستی می‌دانستند، بعد از اشغال عراق آن را غیرنظامی خواندند. مؤسسه رند نوشته است که این اقدام آمریکا یک معما بود.

سلاح، منشأ فکری سازمان مجاهدین خلق‌‌

نماینده دادستان گفت: سازمان مجاهدین خلق از روز تأسیس مسلح بوده و ماهیت آن انجام اقدامات مسلحانه بوده است. در لوگوی این گروهک نیز تصویر اسلحه قرار دارد. وی بیان کرد: مؤسسان این گروهک هیچ‌گاه از سوی امام خمینی(ره) تأیید نشدند و پس از انقلاب انبار‌های سلاح را تحویل ندادند. نماینده دادستان ادامه داد: سلاح‌هایی که دست منافقین بوده، دو منشأ دارد؛ یک‌سری قبل از انقلاب خریداری شده و بخشی دیگر از زاغه مهمات ارتش غارت شده بود. این گروهک به بهانه مبارزه با امپریالیسم، شاخه نظامی تشکیل داد؛ درحالی‌که بعد‌ها در دامن آمریکایی‌ها افتاد.

مسعود رجوی کارمند ساواک بود؟

و‌کیل شکات در دادگاه رسیدگی به پرونده سازمان مجاهدین خلق‌ گفت: مسعود رجوی به دلیل همکاری با ساواک از حکم اعدام رهایی پیدا کرد. رجوی در طول بازجویی، تمامی گروه‌ها و اشخاص مبارز را لو داده و باعث شد در مسیر مبارزات اختلال ایجاد شود. وی گفت: کاظم رجوی، برادر مسعود، در آن سال‌ها مسئول‌دفتر رژیم پهلوی در ژنو بود و نقش درخور توجهی در تخفیف حکم سرکرده مجاهدین خلق داشت. در ادامه نماینده دادستان گفت: نشریه مجاهد در شماره ۱۴۲ نوشته است: هدف از تشکیل ملیشیای مجاهدین خلق، ایجاد یک گروه مسلح بود که آمادگی رویارویی و نبرد قطعی با مردم ایران را داشته باشد. وی افزود: نشریه مجاهد در شماره ۱۴۶ می‌نویسد: اکنون ملیشیا در دومین نبرد در هزاران پایگاه در سراسر کشور آماده مبارزه است! همچنین جعفر حسنی از اعضای فرقه (بخش اجتماعی) در اعترافات خود می‌گوید: کارکرد ملیشیا در جهت براندازی بود؛ در مشهد مانور خیابانی می‌دادیم تا آمادگی خود را حفظ کنیم. این اعترافات به خوبی نشان می‌دهد که سازمان مجاهدین خلق از همان سپیده‌دم پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال جنگ مسلحانه بوده است.

آیا شورش مسلحانه در ۳۰ خرداد تظاهراتی مسالمت‌آمیز بود؟

نماینده دادستان بیان کرد: در کتاب بهرام آذر‌افروز، از اعضای جدا‌شده سازمان مجاهدین خلق‌، آمده است: رجوی اصرار می‌کرد خشونت را باید در ۳۰ خرداد بالا برد؛ سازمان تصمیم گرفته بود به دلیل تخریب آخرین دژ خود (بنی‌صدر)، در آن روز دستور آتش دهد. وی افزود: نشریه مجاهد می‌نویسد: 10 روز پیش از 30 خرداد دسته‌های صدنفره به خیابان می‌رفت تا مبارزه مسلحانه را تمرین کند. نماینده دادستان بیان کرد: سازمان مجاهدین خلق که با رهبری مسعود رجوی خیال تسلط بر حاکمیت سیاسی را در سر می‌پروراند، پس از شکست در فرایند مردمی تعیین حاکمیت و به دنبال یک‌سری فعل و انفعالات سریع در ساخت حاکمیت سیاسی کشور، هرگز انتظار شکست جناح بنی‌صدر را نداشت؛ چرا‌که آنها با تأکید بر این مسئله که بنی‌صدر حمایت بخشی از جامعه (به‌ویژه مجاهدین) را پشت سر دارد، رسما اعلام کردند بنی‌صدر می‌تواند در این مقطع کمر ارتجاع را بشکند. ‌وی بیان کرد: به دنبال شکست جناح بنی‌صدر، سازمان با «بن‌بست» جدی سیاسی-تشکیلاتی مواجه شد؛ بنابراین کادر رهبری مجاهدین برای خروج‌ یا شکستن این بن‌بست سیاسی-تشکیلاتی و به طمع تصاحب قدرت، گام در مسیری نهاد که نهایت آن تقابل مسلحانه با جمهوری اسلامی بود.

روایتی تازه از همکاری رجوی با ساواک

وکیل‌مدافع شکات دادگاه رسیدگی به پرونده سازمان مجاهدین خلق‌ در ادامه دادگاه گفت: برگه‌های بازجویی مسعود رجوی نشان می‌دهد ‌رجوی ریز جزئیات اعضا را لو داده بود. کمک رجوی به ساواک در حدی بود که رئیس ساواک برای شاه نامه نوشت تا برای رجوی تخفیف بگیرد. همکاری مسعود رجوی با ساواک باعث کشته‌شدن ۱۰ نفر از اعضا شد.

رجوی عامل نفوذی ساواک بود

وکیل شکات در دادگاه رسیدگی به پرونده سازمان مجاهدین خلق‌ بیان کرد: اسناد ساواک نشان می‌دهد مسعود رجوی در سطحی بالا با سازمان اطلاعات و امنیت شاه همکاری کرده تا جایی که ساواک او را همکار خود نامیده است. رجوی در اسناد بازجویی، کروکی همه مبارزان را در اختیار ساواک قرار داده است. وی گفت: این اسناد نشان می‌دهد مسعود رجوی نه یک مبارز بلکه عامل نفوذی ساواک در میان مبارزان بوده است.

اتحاد راهبردی منافقین و گروهک نهضت آزادی به روایت اسناد

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: مسعود رجوی ارتباط ایدئولوژیک سازمان با نهضت و شخص مهندس بازرگان را این‌گونه عنوان می‌کند: «از نظر ایدئولوژیک، مهندس بازرگان از نمایندگان سازمان مجاهدین خلق به‌شمار می‌آیند و مجاهدین نیز پیوسته از این نظر خود را مدیون او می‌دانند». این در حالی است که محمد حنیف‌نژاد و سعید محسن که از مؤسسان مجاهدین خلق نام برده می‌شوند، از نیرو‌های نهضت آزادی و جبهه ملی بودند که تحت تأثیر اندیشه‌های بازرگان، مجاهدین خلق را بنیان نهادند و اندیشه التقاطی از بدو زایش در این سازمان وارد شد و مهندس بازرگان آنها را فرزندان مجاهد خود خطاب می‌کند. ‌متولیان بیان کرد: کتاب اصلی آموزش ایدئولوژی سازمان یعنی کتاب «راه انبیا، راه بشر» به‌شدت تحت تأثیر کتاب «راه طی‌شده» مهندس بازرگان است. همچنین بازرگان در بیانیه‌ای از نامزدی مسعود رجوی در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حمایت همه‌جانبه کرده و ابراز امیدواری می‌کند که «برای تأمین وحدت و حقوق گروه‌های اقلیت، امیدوارم مسعود رجوی که معرف جناح پرشوری از جوانان با‌ایمان است نیز به مجلس راه یابد». وی افزود: سازمان مجاهدین خلق اگرچه از نظر ذهنی چپ‌گرا بود، اما تمامی اعضای آن پناهنده به اردوگاه غرب شدند و حتی رجوی پاریس را برای اقامت انتخاب کرد. مجاهدین خلق گروهی التقاطی بود که توسط نهضت آزادی بازیچه دست سازمان‌های جاسوسی غربی شد.

ملیشیا ارتش خصوصی آمریکا در ایران بود

زهره لاجوردی، کارشناس تاریخ، در دادگاه رسیدگی به پرونده سازمان مجاهدین خلق‌ مطرح کرد: منافقین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال جمع‌آوری اسلحه رفت و خانه‌های تیمی تشکیل داد. میلشیای مجاهدین خلق ارتش خصوصی آمریکا در ایران بود. سازمان با برنامه‌ریزی قبلی، اسلحه جمع می‌کرد و پیش از ۳۰ خرداد ماهیت تروریستی داشت.

و‌کیل منافقین در دادگاه مطرح کرد: جرائم مجاهدین در پیش از انقلاب را بررسی نکنید‌

یکی از وکلای اعضای سازمان مجاهدین خلق در دادگاه گفت: وکلای شکات حق ورود غیر‌رسمی و دادن انتساب جدید به پرونده را ندارند. قاضی دادگاه در پاسخ گفت: طبق ماده ۳۴۱ قانون کیفری، دادگاه تکلیف دارد نسبت به ادعا‌های صورت‌گرفته تحقیقات انجام دهد و استمرار جرم در قبل از انقلاب را که در کیفرخواست به آن توجه نشده‌ نیز بررسی کند.‌ قاضی در پایان بیان کرد جلسه بعدی دادگاه در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ برگزار و اظهارات استماع خواهد شد و درباره رفع نقص‌ها و تکمیل تحقیقات اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. تمام افرادی که در داخل ایران و خارج از ایران شکایتی دارند و از اقدامات منتسب به این گروه شکایت دارند، به دادسرا عمومی و انقلاب تهران یا به شعبه یازدهم کیفری یک استان تهران مراجعه کنند و اگر ادعا یا شکایتی دارند به این دادگاه ارائه دهند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها